Strom, ktorý rýchlo rastie

Listnatý, rýchlorastúci strom, ktorý kvitne skoro na jar ešte pred olistením. Jeho veľké, náprstkovito zvonkovité kvety sú svetlofialovej farby, vo vnútri majú žlté pásiky. ​Strom, o ktorom píšem, pochádza z Ázie a v Európe sa pestuje hlavne v jej južných teplejších častiach ako parkový strom, sa volá paulownia.

Možno je pre viacerých čitateľov tohto blogu strom neznámy. Aj pre mňa dlho taký bol. Hoci rastie vzdušnou čiarou možno sto metrov od nášho domu. Vedela som, že pri plote školského areálu nejaký strom, ktorý kvitne na jar fialovými kvetmi, rastie, ale dlho som nevedela, ako sa volá. Až keď som asi pred dvomi rokmi našla rovnaký strom v botanickej záhrade v našom meste. Síce vtedy nekvitol, ale spoznala som ho podľa toboliek, ktoré vznikajú po odkvitnutí.  Odvtedy si jeho názov pamätám. Odvtedy som v Bratislave našla viac týchto stromov, niekoľko ich exemplárov rastie aj v centre mesta , o jednom z nich, o tom, ktorý rastie na Kamennom námestí, som sa už v jednom mojom článku zmienila.

Fotky toho, ktorý uverejňujem teraz, som urobila na bratislavskom Ondrejskom cintoríne. Keďže sú všetky tieto stromy, o ktorých viem, už staršieho veku, ich kvety sú samozrejme pre mňa, človiečika nižšieho vzrastu, pomerne vysoko.

IMG_1575

IMG_1584

IMG_1521

Prečo má tento strom také zvláštne meno? Bol totiž pomenovaný na počesť  holandskej kráľovnej, dcéry ruského cára Pavla I. Anny Pavlovny. Keďže strom rastie veľmi rýchlo, začalo sa o ňom uvažovať aj ako o rýchlorastúcej biomase, či zdroju dreva na vykurovanie. Len sa čudujem, prečo sa tieto stromy nevyužili napríklad aj pri zazeleňovaní petržalského sídliska. Bola by som určite oveľa šťastnejšia, keby mi pod oknami namiesto topoľov rástli práve paulownie.

Tento rastie pred Medickou záhradou a v čase, keď kvitol, bol v kvete aj za ním rastúci gaštan. Vôňa oboch stromov sa šírila vtedy doďaleka.

IMG_6763

Zdieľané

s

weekend flowers # 101

tina weekend flowers

FFF80

FFF

10 thoughts on “Strom, ktorý rýchlo rastie

    1. Katka, ako si sa dopracovala k tomuto článku? Som prekvapená, lebo to je pomaly rok starý článok. Ja som ho mala otvorený tuším predvčerom, lebo som písala o inej paulownii článok, ktorý som ešte nedokončila – bola som si dnes k nemu odfotiť fotodokumentáciu. Dokonca som si pamätala aj to, že si mi už k nemu písala, tak som si naň znovu klikla, aj na komentáre a nemýlila som sa 🙂 Nevadí. Ďakujem ešte raz!

      Like

Pridaj komentár

