Vôňa materiny dúšky

S materinou dúškou sa môžeme stretnúť prakticky po celej Európe od nížin až po vyššie partie alpínskeho pásma. Rastie hlavne na suchých trávnatých stráňach, piesčinách, stepiach a nekosených lúkach, kde prevláda intenzívny slnečný svit. Táto moja, ktorou chcem rozvoňať váš kvetinový víkend, rastie na dunajskej hrádzi, po ktorej sa chodievam bicyklovať. Na jednom mieste som ju našla na  väčšej ploche, ako na tých ostatných miestach.  Obsahuje veľké množstvo silíc, flavonoidov, kyseliny ursolovej, trieslovín a horčín, ktoré ju obdarili podmanivou vôňou i liečivými účinkami.

IMG_1732

Bylinku môžeme pestovať aj doma v záhrade a tí, ktorí nemajú záhradu, môžu skúsiť pestovanie v kvetináči.  Potrebuje rovnako ako vo voľnej prírode suché a teplé, najlepšie plne oslnené stanovisko, maximálne polotieň. Pri nedostatočnom osvetlení síce bude rásť a dokonca vykvitne, ale nebude voňať.

IMG_1725

IMG_1724

Materina dúška sa zvykne pripravovať formou čaju, ktorý pomáha pri ochoreniach horných dýchacích ciest, ale úspešná je aj pri zažívacích problémoch. Keďže táto rastlinka navodzuje pokoj, pomáha aj pri bolestiach hlavy a nervových slabostiach, pridáva sa tiež do relaxačných kúpeľov. Osvedčila sa tiež ako korenie, ktoré sa používa najmä v talianskej, francúzskej a nemeckej kuchyni.

photo(1)

IMG_1733

weekend flowers # 105

tina weekend flowers

8 thoughts on “Vôňa materiny dúšky

  1. Thymian ist ein ganz feines Kraut. Ein hauptsächlicher Bestandteil von den “Kräutern der Provence”, gut bei Husten und Erkältungen, da er antiseptisch wirkt und ein feines Gewürz.
    Ich verwende viel Thymian. Meine Mutter liebt ihn. Bei ihr haben wir mal welchen aus einem Topf ausgepflanzt, aus ihm ist inzwischen ein riesiger “Plan” geworden. Dort darf er aber auch wachsen. Unser Hund mag ihn auch, er liegt manchmal drin. Und duftet nachher unbeschreiblich gut.
    Liebe Grüße
    Ute

    Like

  2. Mateřídoušku jsem sbíral v Jižních Čechách na určitých me známých mistech pro její léčivé účinky i pro vůni. Po povodních 2002 místa, kde rostla a nacházel jsem ji, se změnila… Už také léčivé byliny od té doby nějak nesbírám.

    Like

    1. Ja som si ju v prírode začala všímať až teraz posledné dva roky. Dovtedy som ju buď prehliadala alebo na tých miestach, kde ju vídavam rásť teraz, nerástla. Zatiaľ som mala doma vždy iba kupovanú. Prečo si prestal zbierať liečivé rastliny? Má to nejakú príčinu?

      Like

    1. Žeby tam u vás vo voľnej prírode nerástla? Možno je to viac teplomilnejšia rastlina, takže hľadať musíš niekde južnejšie 🙂 Práve včera som fotila kvietky materiny dúšky na hrade Beckov. Len mne sa ju doma nedarí pestovať. Už som si toľkokrát priniesla domov kúsok, no nikdy sa mi to neujalo. Až jeden z minulej jesene sa zdá, že prežil. Drž palce, aby som sa raz dožila aj jeho kvitnutia. Ešte si spomínam, ako som vlastne prvý raz videla množstvo tejto rastlinky. Bolo to na ostrove Kréta a tá lúka bola naozaj ako vyprahnutá. Ďakujem ti za zastavenie u mňa. Ahoj.

      Like

Pridaj komentár

