Pupalka dvojročná

O pupalke som vedela dávno, poznala som olej z nej, dokonca som si ho raz aj kúpila, ale ako vyzerá rastlina, ktoré nesie toto meno, som dlho ani netušila. Až pri mojich bicyklových výletoch som si asi pred dvomi rokmi všimla vysokú rastlinu, ktorá mala žlté kvety. Začala som pátrať po jej názve a zistila som, že je to pupalka dvojročná (Oenothera biennis L.).

pupalka

IMG_1459

IMG_1455

Čo je to za rastlinu? Pupalka dvojročná môže dorásť až do výšky dvoch metrov. V prvom roku svojho života vyrastie len do prízemnej listovej ružice a až druhý rok pribudne stonka, ktorá kvitne.  Kvety sa otvárajú podvečer a vydržia otvorené cca 24 hodín. Krásne voňajú a sú opeľované nočnými motýľmi. Rastlina obľubuje štrkové a štrkopieskové náplavy na brehoch riek, v lomoch, na staveniskách, násypoch, hrádzach – presne na takom mieste som ju objavila aj ja.

IMG_1474

Ako som už spomenula, pred niekoľkými rokmi som používala pupalkový olej, ktorý som si kvapkala na zeleninové šaláty namiesto olivového oleja. Za studena lisovaný pupalkový olej zo zrelých semien rastliny pupalky dvojročnej je zdrojom nenasýtených mastných kyselín, ktoré organizmus potrebuje k biosyntéze životne dôležitých látok. ktoré ovplyvňujú rad funkcií:

* Regulujú krvný tlak
* Srdcovú činnosť
* Zrážanlivosť krvi
* Funkcie tráviaceho a dýchacieho systému
* Pôrodná funkcie
* Imunitnej reakcie
* Zasahujú do radu patologických dejov ako je rozvoj zápalov a ovplyvňujú mechanizmus vzniku bolesti, najmä svalov a kĺbov.

Pupalkový olej tiež úžasne regeneruje pleť. Pomáha pri ekzémoch, psoriáze alebo atopickom ekzéme. Ja som si ho kúpila preto, lebo som o ňom čítala, že  olej z pupalky obsahuje veľké množstvo oleja alifat, čo znižuje obsah lipidov v krvi. Gama – kyselina linolová zabraňuje rastu tukových buniek a podporuje ich odbúranie, čo spôsobuje chudnutie. No asi som toho oleja spotrebovala málo 😦

IMG_1479

Podľa uvedených funkcií sa jedná o liečivú rastlinu s mnohými účinkami na zdravie človeka.

Žltú farbu mám rada, preto som sa rozhodla zapojiť do

Monday Mellow Yellows

yellow

9 thoughts on “Pupalka dvojročná

  1. Řekla bych, že u nás volně neroste, asi je teplomilnější. Ale ten olej (pokud to nezapomenu) si koupím. V letošním roce mi byl nadělen atopický ekzém. Od února se ho nemohu zbavit a lékařka říká, že tak už to zůstane, jen se budou střídat horší a lepší období.

    Like

Pridaj komentár

