Odkaz pre rybárov

Tento článok začnem štatistikou.  Informácie som našla na stránke Slovenského rybárskeho zväzu, Mestskej organizácie Bratislava V., čiže v Petržalke.  Chcem totiž poukázať na miesta, kam chodia loviť ryby petržalskí rybári.

Takže:

Stav členskej základne k 31.05.2013 :

2096 rybárov

z toho:

deti od 6 do 14 rokov – 145
deti 15 do 17 rokov ( mládež ) – 59 
dospelí nad 18 rokov – 1846

Teraz sa nebudem zaoberať tým, že keď si zrátame deti, mládež a dospelých rybárov, vyjde nám spolu 2050 a nie 2096 členov, ako je uvedené na webovej stránke. Chcem poukázať na  niečo úplne iné.  Je to neporiadok, ktorý po sebe petržalskí rybári zanechávajú vo svojom rybárskom revíre. Či je to Chorvátske rameno, Rameno Zuzana, Veľký Draždiak, jazerá v Čunove a v Rusovciach, v podstate sa nenájde ani jeden z ich revírov, kde by som pri mojich potulkách s fotoaparátom nenašla po nich neporiadok. Už počujem tých, ktorí to tu náhodou čítajú a sú rybármi, ako sa ohradzujú, že oni po sebe žiaden neporiadok nenechávajú. Ich reakcia je rovnaká, aká je reakcia psíčkarov, ktorí po svojich psoch neupratujú exkrementy, je tiež rovnaká ako reakcia fajčiarov, ktorí odhadzujú zbytky cigariet a cigaretových krabičiek tam, kde im práve napadne. Lenže ten bordel, ktorý je na miestach, kde naozaj málokedy vkročí iná noha, než noha rybárov, je len a len po vás, milí rybári.  Tak isto, ako nefajčiari nerobia neporiadok s ohorkami a ako tí, čo nemajú psov, nenechávajú kôpky po chodníkoch a trávnikoch.

O rybároch sa hovorí, že sú to tichí blázni. Že sedia ticho pri vode a čakajú na chvíľu, kedy sa im na udici chytí nejaký úlovok. Podľa mňa to vôbec nie je pravda, lebo len ojedinele vidím, že rybár sedí sám. Väčšinou ste v skupinkách, no minimálne dvaja. Na ryby chodievate na autách, niektorí z vás prídu na bicykloch. So sebou si prinesiete nielen stravu, ale aj alkoholické nápoje,  zväčša pivo.  Počas večerných a nočných rybačiek toho spotrebujete celkom dosť. Viem to podľa toho, koľko odpadkov ste schopní po sebe zanechať. Pýtam sa vás: Keď ste schopní priniesť k vode plné fľaše a plechovky, prázdne by ste už neuniesli? Nikdy toto vaše správanie nepochopím. Bola som viackrát svedkom toho, že ste si urobili nočnú vatru na miestach, o ktorých ste vedeli, že tam cez deň príde množstvo ľudí za oddychom. No tí, skôr, ako by mohli začať oddychovať, museli po vás odpratávať neporiadok. Na vašej stránke som sa dočítala, že máte vzťah k prírode. Nemáte. Máte vzťah k chytenej rybe, to je asi tak všetko. Možno sú medzi vami ojedinelé výnimky, ktorí po sebe nezanechajú žiadnu stopu, no podľa toho, čo je možné vidieť pri jazerách a dunajských ramenách, je vás takých asi veľmi málo, ak vôbec takí sú.

Za niekoľko rokov, počas ktorých chodievam s fotoaparátom po miestach, kde máte vaše rybárske revíry, som toho nafotila kvantum. Bohužiaľ, o fotky som prišla, preto budem dokumentovať tieto moje slová iba fotografiami z nedávnej minulosti. Vy rybári to miesto, kde som to odfotila,  určite poznáte.

IMG_6346
IMG_6355
IMG_6352

Takto by som mohla zverejniť niekoľko galérií fotografií z rôznych miest Petržalky, Rusoviec, či Čunova. No na to, aby ste mi vysvetlili, prečo toto po vás zostáva, budú, dúfam, stačiť aj tieto fotografie. Zamyslíte sa nad sebou?

IMG_0507
 IMG_2057
 IMG_2427
 rybka
 Slovák sedí na brehu potoka a chytá ryby. Po dosť dlhej dobe konečne jednu chytí a hneď zlatú.
“Ak ma pustíš splním ti tri želania!”
Slovák ju teda pustí. Po chvíli sa rybka vynorí a čaká. Slovák sa zamyslí, ale neverí, a tak skusmo:
“Chcem fľašku borovičky!”
Zahrmia hromy blesky a objaví sa fľaša borovičky.
“Hmm. Dobrá!”, s údivom povie Slovák a zahodí prázdnu fľašu.
“Chcem, aby v tomto potoku tiekla borovička!”
Hromy blesky, ochutná a fakt borovička. Načiera plné hrste a v tom ho rybka preruší:
“A tvoje tretie želanie?”
“Nalej ešte poldeci!”
7 thoughts on “Odkaz pre rybárov

  1. Das hast du gut geschrieben… ich glaube das ist überall so. Hier tragen viele Wanderer auch ihr Essen den Berg hoch, aber wenn es aufgegessen ist, lassen sie Papier, Dosen etc. in der Landschaft liegen. Anstatt es in den Rucksack zu packen und unten im Mülleimer zu entsorgen, damit sich andere auch noch an der schönen Landschaft freuen können.
    LG
    Ute

    Like

  2. Pani zlata,vyberiem 2 vody,v ktorych je najviac neporiadku,ramena Zuzana a Jarovske.Napisat,ze su to vody,kde ina nez rybarova noha nevkroci,je uplne,ale uplne na smiech.Pani,kedy ste boli na Vami udavanych vodnych plochach?od jari do jesene,su tam cele partie opekacov,grilovacov,opitych mladych ludi.Vsetky vody,ktore ste vymenovala,su plne frekventovane a ovela,ale ovela viac nerybarmi,ako rybarmi.Odpad si tam v 98 perc neodnesu nerybari.Pani,nie som rybar,som z ochranar.zdruzenia VLK,na tychto vodach som az velmi casto,kedze tam mame svoje aktivity.Z rybarmi problem nemame,az na par vynimiek a s kludnym svedomim Vam mozem napisat,ze sa velmi mylite,ja vidavam kto tam nechava odpadky a kto nie.Neberte kazdy odpad pri vode,ze je ten rybarsky.Na vodach ktore uvadzate,ako som uz pisal,chodi ludi az az,radim vstat od pc a ist sa pozriet tam,vidiet realitu a nie fantazirovat.Ako ochranar nemam rybarov v laske,ale tu im naozaj krivdite.Kym nabuduce niekoho krivo obvinite,vyjdite si aspon raz za cas na tie miesta,pretoze podla Vasich slov,kde pisete,ze tam nevkrocila ina,nez rybarova noha,ste tam neboli dobre dlho.Staci sa tam ist pozriet hocikedy od jari,do jesene,den,noc,aj vikend a uvidite,ze tí,ktorí tam robia ohne,piju,hulakaju a na druhy den po nich najdete odpad,nie su rybari,ale nerybari.A takychto partii,mensich,väcsich tam chodi az az.A podobne cez vikendy,kedy je tam vela cyklistov,psickarov,chvilkovych opekacov.Vas clanok je sice trefny,ale nepravdivy.S pozdravom Vlado,Bratislava.
    PS-Kludne sa s Vami stavim,ze na tych miestach,kedykolvek najdeme viac nerybarov,ako rybarov,nemam problem sa tam s Vami vybrat a ukazat a dokazat Vam,ako sa mylite.

    Like

    1. Zlatý pán VLK,
      staviť sa s vami na ničom nemienim a nepotrebujem vás ani na to, aby ste mi niečo ukazovali. Myslím si, že tam chodievam oveľa viac ako vy. Na vašu dlhú nepravdivú odpoveď môžem odpovedať iba konštatovaním, že vašu prácu ochranára si asi robíte veľmi zle. Ak by ste ju robili dobre, toho neporiadku by toľko v prírode nemohlo byť. Ja som ešte na nerybárov sediacich na brehoch ramien nenatrafila, asi nenavštevujem tie miesta v pravý čas. Nevšimla som si, že by psíčkári nosili so sebou zásoby alkoholu a o cyklistoch, to by som najradšej prešla mlčaním.Okrem mňa a ešte pár podobných, ktorí na preklenutie vzdialeností na prechádzkach prírodou s fotoaparátom používajú bicykel, cyklisti na tie miesta, o ktorých som písala, vôbec nechodia. Ste úplne mimo, normálne ste ma pobavili 🙂 Porozmýšľam, či túto vašu odpoveď nezverejním na nejakom väčšom fóre, aby sa k tomu mohli vyjadriť aj viacerí. Po psíčkároch a cyklistoch sa ľudia zamotávajú aj do silonových nití, ako sa mi nedávno stalo zase na inom mieste Bratislavy?

      Like

    2. Chodievam do spominanych lokalit castejsie, aj cez tyzden aj po vikendoch a z neporiadku pri dunajskych ramenach som zhrozeny. Zial, taha sa to aj po celom toku Dunaja, kde sa po brehoch valaju plastove flase, polystyren, plechovky a podobne. Musim sa priznat ze som pocas celeho leta nestretol ani nevidel ziadnu partiu opitych mladych ludi, a opekacov len za hrst. Za to rybarov (vacsinou chodievaju sami, niekedy v dvojici), z ktorych tiahlo ako zo suda, som aj na Vyze aj na Poldri postretaval hodne. Mnohemu nasvedcuju aj fotografie, nemyslim ze by si partia mladych opitych ludi brala k vode maly tranzistorak alebo nechavala na strome rolku WC papiera. Myslim ze mnohi prispievaju svojou troskou k neporiadku ktory tam vladne, no psickarov a cyklistov by som asi vynechal. Prva skupina vacsinou chodieva popri regulacnom ramene a malokedy zabrusia do luznych lesov okolo spominanych ramien. Druha skupina, cyklisti sa vacsinou drzia na asfaltovej hradzi a hlbsie do lesa ani nemaju dovod ist. Co ma trosku zaraza je zmienka o aktivitach zdruzenia Vlk, kedze napriek mojim castym navstevam hradze a dunajskych ramien som za posledny rok ziadne aktivity nezaznamenal, ani zbieranie odpadkov, ani kontrolu vozidiel jazdiacich po a popri hradzi… Minuly rok chodievala skupinka ludi asi tyzden cistit breh Dunaja popri obsluznej komunikacii medzi hausbootmi a Polderom (neviem k akemu zdruzeniu patrili), ale tento rok som nikoho nevidel ani nestretol..ach, to nepocitam roznych novozbohatlikov, ktori si do lesov okolo Dunaja chodia testovat svoje Jeepy napriek zakazu vjazdu. Bol som toto leto na dovolenke v Rakusku a vsimol som si ze aj na docela odlahlych miestach nemaju ziaden neporiadok, takze je to asi len a len o ludoch. My Slovaci sme zial v Europe povestni tym, ze sa casto chovame ako prasce a zanechavame po sebe neporiadok, na verejnych miestach, vo vlakoch, staniciach. Potom sme do tohto vreca hadzani aj my, ktori o poriadok v lese dbame a odpadky si poctivo nosime domov.

      Like

Pridaj komentár

