Platany v rusovskom parku

Vedeli by ste si predstaviť život bez stromov? Ja teda určite nie. Kam by sme sa schovali v horúcom lete, keď nie pod košatú korunu stromu? Kde by si štebotaví vtáci stavali svoje hniezda? Predsa v korunách stromov.  Listy stromov majú veľmi dôležitú funkciu, ktorou je tvorba kyslíka, bez ktorého by sme nemohli existovať. Mám rada rovnako ihličnaté, ako aj listnané stromy. Teraz by som sa chcela zamerať iba na jeden druh. Na krásny strom, ktorý rastie nielen v bratislavskom Sade Janka Kráľa, ale aj v zámockej záhrade v Rusovciach pri kaštieli.  Je to platan.

V parku na rozhlohe asi 15 ha rastie okrem platanov mnoho iných druhov stromov, ale tie platany, ktoré sú za kaštieľom, mi úplne učarovali.  Niektoré majú obvod kmeňa od 300 do 400 cm,  dokonca niektoré z nich majú priemer kmeňa až 180 cm, čo je dôkazom toho, že už majú pekný vek. V parku sú platany na viacerých miestach a sú medzi nimi aj mladšie jedince. Tieto stromy majú veľmi zaujímavé kmene, ich kôra je v podstate hladká, ale v istom období sa lúpe  a vo veľkých kusoch padá na zem.

IMG_0236

IMG_0237

IMG_0239

IMG_0243

IMG_0245

IMG_0247

Najznámejším platanom je určite ten z gréckeho ostrova Kos. V jeho hlavnom meste stojí staručký platan, ktorý je pomenovaný po známom gréckom lekárovi Hippokratovi.  Priemer jeho kmeňa pri základni je 4,70 m, obvod je 10,5 m a priemer koruny je približne 18 m. Bohužiaľ, jeho kmeň je napadnutý hmyzom a hubami, je tak dosť narušený.

PICT0146_KOS

Chvíľa strávená na lavičke pod jedným z platanov v rusovskom parku ma dokáže odpútať od tohto rušného sveta.

10 thoughts on “Platany v rusovskom parku

  1. Liebe DANIELA:))
    Viele SCHÖNe BÄUME……so alt wie der DICHTER es beschreibt möchte ich werden eints besungen von die PUDDYS……Wünsche dir einen schhönen Donner-s-TAG..HERZlichst ANDREA:))

    Like

  2. Platany som chodievala do Rusoveckého parku obdivovať aj ja. Sú to krásne, majestátne stromy a mala som velikánsku radosť, keď som ich po presťahovaní sa objavila aj v Stupave:-)

    Like

    1. Sú to nádherné stromy, preto som im venovala samostatný článok 🙂 Najprv som chcela písať o tých v Sade Janka Kráľa, lebo aj tie som si bola odfotiť, no nakoniec som sa rozhodla pre tie z Rusoviec. Možno raz príde rad aj na tie petržalské. Kde je v Stupave park? Musím sa tam ísť niekedy mrknúť.

      Like

      1. V Stupave je zámocký park za domovom dôchodcov. Je veľký, zanedbaný, ale aj tak pekný 🙂 A dva nádherné exempláre sú aj pred domovom.

        Like

        1. Myslela som si, že to bude asi tam. Ďakujem. Keby som neprišla o všetky staré fotky, možno by som ich niekde v archíve aj našla, lebo som bola raz na Dňoch zelá a vtedy som fotila aj ten domov. V jeho blízkosti je zastávka autobusu.

          Like

            1. No vidíš, to si už nepamätám. Keď nie som sama, nevnímam okolie tak, ako keď som sama. Asi aj preto neviem, že sme na autobus čakali pod platanom 🙂 a možno si to iba nepamätám.

              Like

Pridaj komentár

