Bobor pri Hrušovskej zdrži

Bobor vodný (lat. Castor fiber) je najväčší európsky hlodavec. Pre vzácnu kožušinu a tuk bol v minulosti prenasledovaný a takmer vyhubený. Pôsobí ťažkopádne a zavalito. Je aktívny aj v zime, najmä večer a v noci. Je dobre prispôsobený pohybu vo vode, na nohách má plávacie blany  a sploštený neosrstený chvost slúži ako kormidlo. Pod vodou vydrží až 20 minút.

Vyhovuje mu kombinácia stojatých a tečúcich vôd v nížinách a podhorských oblastiach, kde musí mať dostatok mäkkých drevín. Žije v kolónii a bobrie páry zostávajú spolu po celý život. Dožívajú sa 15 až 20 rokov.

V minulosti sa mi občas stalo, že som videla plávať malých bobrov vo vyrovnávacom kanáli smerom do Rusoviec. Množstvo ohryzených a spadnutých stromov je na celom území nielen tu v Petržalke popri dunajských ramenách, ale videla som stopy po nich aj popri rieke Morava na opačnom konci mesta.

Pri jednej z letných cyklistík, kedy som sa vracala od Šulianskeho jazera, zazrela som na schodoch vedúcich k vode Hrušovskej zdrže niečo chlpaté. V prvom momente som si myslela, že je to vyplavená nejaká plyšová hračka.  Zastavila som a vrátila som sa o pár metrov, aby som si lepšie pozrela, čo to na schodoch leží. Aké bolo moje prekvapenie, keď to bolo zviera. Najprv som si myslela, že nie je živé, pretože sa vôbec nehýbalo. Zodvihla som kúsok dreva a hodila som ho smerom ku zvieraťu. Vtedy sa pohlo a otvorilo na chvíľu oči. Ešte stále som si nebola istá, čo to je. Nepredpokladala som totiž, že bobor je tak veľký. Náhodou išiel okolo ďalší cyklista, ktorého som zastavila a poprosila som ho, nech sa aj on na zviera pozrie. Potvrdil moju domnienku, že je to bobor. Bol nejaký lenivý, pravdepodobne ospalý. Oči otvoril len na chvíľu. Keď videl, že sa približujem stále viac k nemu, vtedy sa posunul o dva schody nižšie k vode. Ale to som si už aj ja spomenula na články v  novinách, kde sa písalo, že bobor napadol človeka, tak som sa radšej vzdialila. Domov som si niesla tieto fotografie.

IMG_4698

IMG_4684

IMG_4685

IMG_4690

IMG_4692

IMG_4708

IMG_4710

IMG_4712

IMG_4718

IMG_4720

Živia sa výlučne rastlinnou potravou.  Za rok spotrebuje asi 4000 kg dreva s kôrou. Počas vegetačnej doby vyhľadávajú šťavnaté byliny rastúce na presvetlených lokalitách, ovplyvnených zvýšenou hladinou vody. Celý rok žerie stromy, obľubuje najmä kôru. Keď je z čoho ochutí si to leknami či riasami alebo výhonkami, ale nikdy nie mäsom. Strom s priemerom 12 cm zotne za pol hodiny. V zime žerie drevo ktoré má uložené v chlade pod hladinou, zaťažené kameňmi.

stromy bobor

IMG_8134

V minulosti som na túto tému písala tu:

Novodobí drevorubači

Stromy pri jazere

Zima na dunajských ramenách

V Petržalke máme susedov bobry

***

Camera-Critters #283
7 thoughts on “Bobor pri Hrušovskej zdrži

    1. Predstav si, že raz sa mi podarilo vidieť takého tvora. Predtým som zvykla vidieť malé vo vyrovnávacom kanáli za mestom, ale teraz už aj pochybujem o tom, že to boli bobry. Možno to boli nejaké ondatry alebo vodné potkany. Tie mali totiž úplne iný chvost ako tento fešák na schodoch.

      Like

Pridaj komentár

