Jesienka krásna, ale jedovatá

Ešte začiatkom tohto týždňa som si pri bicyklovaní po dunajskej hrádzi všimla zopár rozkvitnutých jesienok. Pritom tie, ktoré som nafotila pre tento príspevok, sú z obdobia skoro pred mesiacom. Vtedy bola ich sezóna. Už som sa niekde na blogu zmienila, že tento kvietok som objavila prvý raz len pred tromi rokmi, dovtedy som nevedela, že fialový kvet podobný krokusu kvitne aj v jeseni, v období, kedy už kvitne menej druhov rastlín ako v lete.

Jesienka obyčajná je jesennou kráľovnou medzi jedovatými rastlinami a spoznáme ju podľa svetlofialových veľkých kvetov.  Jedovaté sú všetky časti jej tela, najmä však semená a hľuzy, ba dokonca aj voda vo váze, v ktorej bola kytička jesienok. Preto sa aj kone a dospelý dobytok na pastve jesienkam vyhýbajú a odmietajú aj seno s ňou. Voči jedu tohto kvetu sú odolné ovce a kozy, ktoré znesú bez následkov aj značné množstvo tohto tejto rastliny.  Lenže mlieko týchto zvierat je jedovaté a spôsobuje otravy najmä u detí.

IMG_7946

IMG_7588

IMG_7899

IMG_7624

IMG_7587

4 thoughts on “Jesienka krásna, ale jedovatá

Pridaj komentár

