Kostol Najsvätejšej Trojice na Podhradí – Sakrálne stavby #3

Kostolík, o ktorom je tento príspevok, sa nachádza, ako to už z názvu vyplýva, na podhradí bratislavského hradu. Bol postavený v štvrti, ktorá niesla názov Zuckermandel. Bol to priestor pod hradom, ohraničený na jednej strane vyše stometrovým hradným vrchom na druhej strane Dunajom. Pôvodný Zuckermandel  pripomína už len niekoľko stavieb, medzi nimi je  zachovaný dom tunajšieho rybárskeho cechu z roku 1511 spolu s Kostolom Najsvätejšej Trojice a zopár stavieb okolo kostola.

Na mieste Kostola Najsvätejšej Trojice stála pôvodne drevená kaplnka. Súčasný kostol dal pre miestnych rybárov a lodníkov postaviť v roku 1734 biskup Jozef Berényi. Vysvätený bol o štyri roky neskôr a v roku 1957 prešiel kostol poslednou prestavbou. V jeho interiéri sa nachádzajú sochy sv. Rocha a sv. Šebastiána a niekoľko vzácnych obrazov. Exteriér kostola je zdobený sochami sv. Floriána a Nepomuckého.

Moje fotografie pochádzajú z jedného slnečného dňa začiatkom jesene. Možno som si jeho fotenie mala nechať na neskoršie obdobie, kedy sú už stromy bez lístia a tak by bolo lepšie vidieť stavbu kostola. No asi ani to by veľmi nepomohlo k tomu, aby som sa  kostol nafotila lepšie.  Stojí dosť natesno medzi domami, hneď pri veľmi rušnej ceste a večne je “obložený” parkujúcimi autami.

IMG_0210

IMG_0249

IMG_0234

IMG_0226

IMG_0235

Vaše príspevky môžete pridávať do 30. novembra.

logo sakrálne stavby 1

1. Potulky svetom – Kláštor Heiligenkreuz

2. JaAquarius – Deštné v Orlických horách

17 thoughts on “Kostol Najsvätejšej Trojice na Podhradí – Sakrálne stavby #3

  1. Taky mě štvou ta všudypřítomná parkující auta, ale tobě se podařily snímky krásné, líbí se mi ta branka se sochami okolo a je prima vidět sluníčko a ještě listí na stromech. 😉 Jestli se mi podaří do konce měsíce nafotit nějaký zajímavý kostelíček, nezapomenu na foto-výměnu.

    Like

  2. Danielka moja, ani netušíš akú radosť mi robíš s fotkami kostolov. Mám veľmi rada kostoly, kaplnky, kríže pri cestách, takže si u teba vždy krochkám blahom.
    Nechcem teraz pôsobiť morbídne, ale budú niekedy i staré cintoríny?

    Like

  3. Och Danielo!
    Nawet nie wiesz jak bardzo kocham słowckie kościoły. Byłam w kilkunastu. Tutaj czuje się obecność Pana Boga. One mają to co tak bardzo lubię. Mają “ducha”
    Sciany kościółków szepczą modlitwy, opowiadają o prośbach czasem o błaganiach tych, którzy tutaj się modlą. W nich zatrzymał się czas.
    Danielo Twój post jest bardzo piękny. Ja też bardzo lubie odwiedzać wszystkie świątynie, które należą do różnych religii.
    Przesyłam Ci serdeczne pozdrowienia.
    Lucia

    Like

    1. Moju tému sakrálne stavby som vôbec nepoňala ako religióznu. Fotografie kostolov sú zamerané iba na architektúru, prípadne históriu. Interiéry kostolov tu asi nebudem mať, pretože väčšina kostolov je bežne zamknutá, prípadne sa môže fotiť iba za poplatok, čo nie som ochotná platiť.

      Like

  4. Moc hezké fotky, Danielo! Jestli můžu, ráda se zúčastním i třetího kola, snad se mi něco do konce listopadu podaří vyfotit.
    Zrovna nedávno jsem se rozčilovala, že na nádvoří našeho zámku stálo auto. Takhle je to všude … auta, sloupy, dráty, … a další nehoráznosti v blízkosti památek. Nejde jenom o focení, ale o strašné znevažování historických staveb!

    Like

  5. Já to věděla, že je už už na spadnutí další kolo….ale nezaskočila jsi mě, myslela jsem na něj už mnohem dřív, ale zatím není zpracováno.
    Že jsou tvoje fotky moc hezké, ti nebudu psát, protože to už je tradice a nic jiného se od tebe nečeká 🙂 Zaujaly mě jiné věci. S jak netečným výrazem hasí Sv. Florián ten oheň :), že jsi napsala jen Nepomucký a vynechala Sv. Jana, proč že ten kříž má 2 příčná ramena – ale to jsem si tentokrát dohledala sama :), jde tedy o kříž biskupský nebo též patriarchální.
    A hledala jsem ještě, proč se ta část jmenovala Zuckermandel. To jsem nezjistila. Jen to, že se to psalo i Zuckermandtel, což mi rovněž nepomohlo. A ještě, že v 19. stol až do 2. sv. války byl proslaven I prostitucí. No, není to asi žádná rarita – blízko hradu nejstarší živnotst, jak se někdy říká, určitě vzkvétala.

    Like

    1. Keďže ja tých svätých nepoznám, neviem ich rozlíšiť, písala som iba to, čo som našla na nete. A toho je o tomto kostolíku na nete pramálo. Takže mi to prepáč.
      Ja si spomínam, že si o fotkách pre toto kolo písala už dávnejšie v nejakých komentároch, asi u Jarky. Tým, že si ochorela, mi bolo jasné, že sa k tomu asi nedostaneš. No ešte stále máš čas. A ten rakúsky kláštor si videla?

      Like

Pridaj komentár

