Moja súkromná rozlúčka so Starým mostom

Najstarší, stále ešte stojaci bratislavský most mal počas svojej stodvadsaťtri ročnej histórie niekoľko mien. V roku 1890 ho postavili a pomenovali ako Most cisára Františka Jozefa. Po prvej svetovej vojne ho premenovali na Štefánikov most, po druhej svetovej vojne na Most Červenej armády a pred niekoľkými rokmi dostal meno Starý most. Tak ho vlastne posledné desaťročia ľudia neoficiálne volali.

Starý most v Bratislave poznajú mnohí aj mimobratislavskí a mnohí tiež vedia, že to bol prvý železničný most v Bratislave. Dnes už po ňom  nepremávajú nielen vlaky, ale ani autá a autobusy, ktoré po ňom jazdili niekoľko rokov. V posledných rokoch bol sprístupnený už len chodcom a cyklistom. Nepotrvá dlho, vlastne ten čas už môžeme rátať len na hodiny,  po moste už neprejdú ani chodci, most prestane existovať úplne. Začiatkom budúceho týždňa ho majú začať demontovať a na jeho mieste sa má postaviť most nový.

V skratke som vám zhrnula jeho históriu:

1889 –   v apríli začiatok stavebných prác výstavbou pilierov;

1890 –  30. decembra cisár František Jozef I. slávnostne odovzdal most verejnosti, most bol po cisárovi aj pomenovaný;

1891 – prístavba železnej konštrukcie, na ktorej boli koľajnice bratislavsko-trnavskej a bratislavsko-šopronskej železničnej trate;

1891 – 9. novembra začal most slúžiť pre železničnú prepravu – vznikla železničná trať zo stanice Bratislava-Nové Mesto cez nový most do Petržalky a Rusoviec;

1987 – 18. decembra začala prevádzka na novom železničnom prepojení z Petržalky do Viedne cez Kittsee a Parndorf;

1914 – 1. februára bola slávnostne otvorená trať tzv. viedenskej električky. Išlo o Elektrickú lokálnu železnicu Bratislava – Krajinská hranica, ktorá tvorila súčasť Pressburger bahn. Časť tejto trate viedla od zemskej hranice cez Kopčiansku a Viedenskú cestu na dunajský most (Starý most) a na druhej strane mosta koľajovou slučkou v uliciach mesta, Vajanského nábrežím, Námestím Ľudovíta Štúra, Jesenského a Štúrovou ulicou späť na most;

1914 – 5. február – začala pravidelná doprava viedenskej elekričky – rýchlosť vlakov cez most Františka Jozefa bola stanovená na 8 kilometrov za hodinu;

1938 – 10. októbra Petržalku, ktorá bola z dôvodov mníchovskej dohody odstúpená Nemecku, obsadili nemecké vojská a doprava na tejto trati bola zastavená a nahradená autobusovou dopravou. Na vstupe na most bola hraničná kontrola;

1945 – 3. apríla ustupujúca nemecká armáda  vyhodila most do vzduchu;

1945  –  v auguste začala stavba nového železného mosta, stavala ho Červená armáda a nemeckí vojnoví zajatci;

1946 – v januári bol most dokončený a 3. februára bol odovzdaný do užívania. Dostal meno Most Červenej armády;

1983 – v decembri  bola železničná doprava cez Starý most definitívne ukončená. Nahradila ju nová železničná trať, ktorá viedla po novoodovzdanom Prístavnom moste.

IMG_0620

IMG_0636

IMG_0657

IMG_0868

Čo dodať na záver? Každý súdny človek, ktorý si pozrie len tú krátku históriu mosta zistí, že v minulosti sa neviedli zbytočné reči, nerobili sa prieskumy verejnosti, na ktoré sa nakoniec aj tak kašľalo, nedalo sa robiť množstvo rôznych štúdií a plánov za horibilné sumy. Vtedy boli činy dôležitejšie ako reči.  (Ale my predsa všetci vieme, prečo je to dnes ináč.)

Rozoberanie pôvodnej konštrukcie Starého mosta v Bratislave by malo trvať do jari budúceho roka. V jeseni 2015 by sme sa mali prejsť po novom moste. Termín by mal byť dodržaný už len z toho dôvodu, že bude postavený z fondov EU. Dúfam, že vám budem môcť o dva roky priniesť fotografie z jeho odovzdania.

To, čo zostane zo Starého mosta, budú pamiatkovo chránené mýtne domčeky a piliere.

IMG_2193

IMG_2270

IMG_2271

IMG_0641

IMG_0634

Pre tých, ktorým je fotografií Starého mosta málo,

ďalšie sú aj tu:

Na krásnom modrom Dunaji

Reklamy

10 thoughts on “Moja súkromná rozlúčka so Starým mostom

    1. Most už bol v takom stave, že automobilovú dopravu museli z bezpečnostných dôvodov vylúčiť. Strašne dlho trvalo, kým sa konečne rozhodlo, čo s ním bude. Ako sa menili vlády na radnici, tak sa menili aj rozhodnutia o ňom 😦 Dúfajme, že sa nestane nič, kvôli čomu by sa výstavba mosta nezrealizovala.

      Like

  1. Opravdu důstojné rozloučení, Danielo. Napsala jsi skvělý přehled z historie mostu, a s tím, co píšeš závěrem, souhlasím. V dřívějších dobách uměli vzít lidé za práci bez zbytečných průtahů a řečí.
    Starý most je impozantní, vyfotila jsi ho moc pěkně, jsem zvědavá, jak bude vypadat nový.

    Like

    1. Na to som zvedavá aj ja. Dnes ešte nevieme ani to, akej farby bude. Nebudem sem teraz dávať link na žiadne materiály o novom moste. Veď tie dva roky ubehnú ako voda pod týmto starým mostom 🙂 Ak chceš vidieť fotky demontovania mostu, nájdeš ich na blogu Na krásnom modrom Dunaji.

      Like

  2. Ešte som vám možno mala vysvetliť, prečo sa príspevok volá Moja súkromná rozlúčka… Tých organizovaných rozlúčok s mostom bolo viac, posledná bola ešte ráno toho dňa, kedy ho uzavreli. No ja som si bola most odfotiť viackrát už skôr, keďže ten termín uzavretia sme už dlhšie očakávali.

    Like

  3. Díval jsem se na detaily konstrukce, těch nýtů tam muselo být snad na milion..ohromné kvantum práce. Není divu, že ti Danielo bylo za ním smutno, přece jen je to kus historie

    Like

    1. Pred chvíľou som ti radila, že aby si radšej písal na blog a to, čo som hľadala, je vlastne na blogu. Najprv som si všetko prečítala a potom som išla doradu odpovedať. Myslela som si, že to bolo všetko na G+. K tým nitom. Bolo ich tam neúrekom a keďže boli aj hrdzavé, ťažko sa to rozoberalo. Smutné je však to, že už nám stojí nový most, ale ešte sme nemali šancu po ňom prejsť. Je ticho, niekoľko termínov odovzdania nebolo splnených.

      Like

      1. Možno si to Fico chtěl nechat jako tu nejskvělejší demonstraci své strany po volbách. Dost často a rád se ukazuje při střihaní pásek a to i u v rámci republiky docela maličkých příležitostech jako je otevření šklolního hřiště u nás na Zborově. Teď si asi bude muset trošku počkat.
        Danielo, neber tento příspěvek vážně. Míchat sem politiku by bylo to nejhorší, co bych chtěl. Jsem rád, že si předchozí příspěvek našla, taky jsem měl problém kam sáhnout a to jsem věděl, kde jsem to psal 🙂

        Like

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s