Sakrálne stavby #6 – Kostol sv. Kríža v Devíne

Kostol svätého Kríža v Devíne je pôvodne gotická, neskôr viackrát prestavovaná sakrálna stavba. Vďaka svojej polohe a veži predstavuje výraznú dominantu obce, dobre viditeľnú aj z Devínskeho hradu.

IMG_6423

Pôvodný jednoloďový kostol pochádzajúci pravdepodobne z polovice 13. storočia bol bez veže so štvorcovým presbytériom. Neskôr bol rozšírený na gotické trojlodie. Posledným dôkladným zreštaurovaním prešiel v sedemdesiatych rokoch 20. storočia. Vtedy sa uskutočnil aj archeologický a architektonický výskum kostola a práve vtedy som bola jediný raz aj v jeho interiéri. Keďže je tomu viac ako 35 rokov, moje spomienky sú len veľmi matné, no na to, že to bolo vlastne stavenisko, si pamätám dobre.

IMG_1768

IMG_6633

IMG_1784

IMG_1773

IMG_6640

Predstavaná vysoká veža má dvojitú cibuľovú strechu; štvorhranná veža je horizontálne členená rímsami na tri poschodia. V rozoklanom tympanóne nad hlavným portálom sú na podstavcoch kamenné plastiky svätého Františka, Panny Márie a svätého Floriána.

IMG_6659

V záhrade kostola si môžu návštevníci všimnúť súsošie slovanských vierozsvestcov svätých Cyrila a Metoda.   Na pravej strane sa kúsok pred vchodom do kostola nachádza stĺp s motívom Ukrižovaného Krista na jeho hlavici.

Kostol je národná kultúrna pamiatka a ako je z fotografií vidieť, naozaj by potreboval, aby bol znovu zreštaurovaný. Koncom minulého roku sa ku mne dostala informácia, že kostol v Devíne bol zahrnutý do hlasovania, ktoré organizovala Nadácia VUB “Poklady môjho srdca”. Mohlo sa hlasovať každý deň raz z jedného počítača. Od toho dňa, ako som sa to dozvedela, som svoj hlas dala, informáciu som zverejnila aj na facebooku, ale moje hlasy nepomohli. Víťazom sa stala košická Urbanova veža.

logo sakrálne stavby 1Adresu vášho príspevku napíšte do komentára pod tento článok. Nezabudnite na vašom blogu uviesť link na 6. kolo tohto projektu, ktorého uzávierka je 20. januára.

*****

1. JaAquarius – Sakrálne stavby v Kutnej Hore

2. Worlddandie – Kostel sv. Jakuba Většího v České Třebové

3. Frypat – Poutní místo Lutršték

4. Zápisky Jany Ch. – Dražovský kostolík a nitrianska Kalvária

5. Sceneryphoto – Kostol sv. Kunhuty v Novém Městě na Moravě

6. Tichá pošta – Klokoty

16 thoughts on “Sakrálne stavby #6 – Kostol sv. Kríža v Devíne

  1. Uznávám, že by kostel novou fasádu potřeboval, ale taky se musím přiznat, že se mi trochu ošumtělé památky líbí. Nějak se mi zdá, že z nich více dýchá jejich historie.

    Like

    1. No vidíš, čo všeličo sa môže stať. Ešte sa mi také niečo nikdy nestalo. Ale ty mávaš častejšie problémy vložiť správne odkaz na niečo. Veď len ja som ťa už viackrát upozornila, že ti odkaz nefunguje. Rada by som bola do textu napísala, z ktorého roku je to súsošie Cyrila a Metoda, no nájsť o tom informáciu na internete, sa zdá, že je nemožné 😦 Tak úbohé webové stránky, aké majú mestská časť Devín a aj devínska farnosť, som ešte asi ani nevidela.

      Like

  2. Susosie Cyrila a Metoda je replikou bronzoveho pamatnika v Nitre. Autorkou je ak. socharka Cvengrosova (1989).
    Tieto fotky si tiez stihla dnes? Su fotene so slnkom. Dobry blog…

    Like

    1. Viem, že je to od Cvengrošovej, to veľké nitrianske súsošie mám tiež na fotkách, ale kedy bolo inštalované toto súsošie v Devíne, som sa nikde nedočítala. Veď ani Cvengrošovej som poriadnu stránku nenašla. Ďakujem! Fotky som robila deň pred Silvestrom a niektoré ešte niekedy v zime.

      Like

  3. Konečně jsem v obraze, Danielo! Dneska dám na blog kostel, který si schovávám v zásobě. Jak vidím, bloger, kterému jsem chtěla navrhnout účast (Frypat), už se tady objevil, což je moc fajn. Jsem ráda, že pokračuješ.
    Kostel v Děvíně je nádherný, zvlášť zdálky na první fotce. Nafotila jsi moc pěknou sérii. Stejně jako Jarka a ty, mám ráda ošuntělé památky, ale tenhle kostel by si přece jenom novou fasádu zasloužil.
    Zdravím tě a přeji krásný den. 🙂 Hanka

    Like

Pridaj komentár

