Banská Bystrica

Môj starší syn pracuje momentálne v Banskej Bystrici, kam dochádza na týždňovky. Je to už druhé mesto, presnejšie druhá galéria umenia na Slovensku, kde pracuje na digitalizácii umeleckej zbierky. Chcela som túto skutočnosť využiť na to, že sa aj ja vyberiem na niektorý víkend do Banskej Bystrice a okolia. Keďže je zimné obdobie, predpokladala som, že tam bude sneh a ja si po rokoch konečne užijem pobyt niekde na horách. No moja navrhovaná návšteva sa synovi veľmi nepozdávala a zima je zatiaľ bez snehu. Pomaly v Bystrici končia, takže tak, ako som sa nedostala po celý čas jeho pracovného pôsobenia do Trenčína, kde bol predtým, nevyjde mi už ani Banská Bystrica. Škoda, lebo v meste som bola po dlhých dlhých rokoch na jeseň v roku 2012 a veľmi sa mi tam páčilo. Za obdobie, čo som tam nebola, sa mesto, ktoré je v podstate srdcom Slovenska,  neskutočne zmenilo k lepšiemu.

Z webovej stránky mesta vyberám nasledovné:

“Mesto Banská Bystrica bolo, ako jedno z prvých miest na Slovensku, vyhlásené za mestskú pamiatkovú rezerváciu. Medzi najcennejšie pamätihodnosti patrí areál mestského hradu – barbakanu, námestie s kostolmi Panny Márie a sv. Kríža, starou radnicou, Matejovým domom, barbakanom a zvyškami mestského opevnenia. Srdcom mesta je veľké, obdĺžnikové námestie Slovenského národného povstania s Mariánskym stlĺpom a šikmou hodinovou vežou. Námestie ohraničujú honostné meštianske domy, z ktorých sú najvýznamnejšie Beniczkého a Thurzov dom. Pešia zóna z námestia pokračuje aj na Dolnej ulici, kde je kostol sv. Alžbety a Bethlenov dom, v ktorom vyhlásili sedmohradské knieža Bethlena za uhorského kráľa. Historické meštianske domy možno obdivovať aj na Lazovnej a Hornej Striebornej ulici. V Tihaniovskom kaštieli v mestskej časti Radvaň sú expozície prírodovedného oddelenia Stredoslovenského múzea. Historické múzeá su v Thurzovom dome na Námestí SNP. Vzácne výtvarné diela uchovávajú tri objekty Štátnej galérie: Pretórium, Bethlenov dom a dom maliara Dominika Skuteckého.”

V Banskej Bystrici je naozaj čo obdivovať, oplatí sa tam ísť na výlet.

IMG_6331

IMG_6220

IMG_6329

IMG_6327

IMG_6321

Hold tomuto mestu vzdal aj český folkový spevák Honza Nedvěd. Počas toho, ako som pripravovala tento príspevok, počúvala som jeho pieseň Banská Bystrica. 

Na tomto blogu nájdete z Banskej Bystrice ďalší príspevok s názvom Kalvária pod Urpínom.
 
Fotografie sú z 23.10.2012
10 thoughts on “Banská Bystrica

  1. beautiful architecture. i like the spires and towers.

    no, unfortunately i do not speak czech or german. my parents both grew up speaking their native language at home because their parents did not speak much english. however, we spoke english in our home and only learned a few words here and there.

    Like

    1. Thank you for your answer. Pity that you do not speak one of the two languages​​. I do not know English, (I know only very few words) I’m writing it down, that I use an automatic translator.

      ŠKODA 🙂

      Like

  2. Pustila jsem si i písničku od J.Nedvěda a podívala na Bánskou Bystrici na videu a tam viděla podobné obrázky jako ty, které jsi nafotila ty sama. Je to krásné město a škoda, že je letošní zima bez sněhu a tobě nevyšel do Bystrice zimní výlet.

    Like

    1. Na stránke s videami je Nedvědova pieseň viackrát, ale práve preto som si vybrala toto video, že boli na ňom podobné zábery ako na mojich fotkách. Včera do rána vraj mali v BB trošku snehu, ale iba na chvíľu.

      Like

  3. No vidíš, Nedvěda mám ráda, dříve tedy víc, a tuhle písničku jsem neznala. Dani, kdysi jsi u někoho na blogu psala, že v Trenčíně je nějaká velká zajímavost a že jsi zvědavá, jestli ji ta blogerka uvede. Myslím, že k tomu nedošlo a ani ty jsi to nakonec nenapsala. Co to bylo?

    Like

Pridaj komentár

