Kuchajda bola Kuhheide

Áno, aj ja som sa  len nedávno dozvedela, že názov jazera Kuchajda v  treťom bratislavskom obvode je odvodený od nemeckého slova Kuhheide. Tým, ktorí vedia nemecky, je jasné, čo toto slovo znamená a pre tých, ktorí nemecky nevedia, tu je preklad – kravský pasienok. Z názvu vyplýva, že priestor, na ktorom je dnes táto vodná plocha, sa v minulosti využíval ako pasienky. Veď aj futbalový štadión, ktorý stojí obďaleč, nesie tiež názov odvodený od pasienkov. Ťažbou štrku tu vzniklo jazero s čistou vodou, ktorú začali využívať rybári a počas leta aj obyvatelia z okolia.

Keďže je to miesto dosť vzdialené od môjho terajšieho bydliska, nechodievam sem veľmi často. No za obdobie posledného roka som tam bola možno trikrát. V tejto oblasti sa striedajú rodinné domy s malými záhradkami  s niekoľkoposchodovými obytnými domami a v posledných rokoch tu pribudli aj mnohé novostavby, v ktorých sú hlavne kancelárske priestory.  V časoch, kedy som v týchto končinách prežila približne dva roky svojho života, nebola táto štvrť  ani priestor okolo jazera také pekné ako sú dnes.

26062012_Zátišie_Kuchajda

Ako som už spomenula, v lete je jazero využívané ako rekreačné miesto pre Bratislavčanov, no jeho vody sú využívané na kúpanie počas celého roka. Nemyslím teraz len na ľadových medveďov, ale vody Kuchajdy si zvolili za svoj domov mnohé čajky, labute, divé kačice, lysky čierne, dokonca aj jedna hus kanadská.

A takto môže vyzerať jedna januárová prechádzka okolo jazera.

IMG_8196

farebný svet wordpress

IMG_8285

IMG_8276

IMG_8283

IMG_8292

7 thoughts on “Kuchajda bola Kuhheide

    1. Spomenula som otužilcov v texte – ľadoví medvedi 🙂 ale takú fotku som sem nedala. Pri tejto poslednej prechádzke som ani žiadneho nevidela, kúpajúceho som videla pri predposlednej návšteve tohto miesta, kedy som písala článok o tej husi kanadskej. Tu v Bratislave je to dosť rozšírený šport. Na petržalskom Veľkom Draždiaku vidím skoro zakaždým nejakého kúpajúceho sa. No fotky na blog sa neodvážim dať 😦

      Like

  1. A ta cast kde si byvata sa volala Emihaza – teraz Zatisie. Emi tam musela mat pekny dom ked to po nej pomenovali…. Krasne fotky z Kuchajdy… Najviac sa mi paci ten zaber s nasou “Eifelovkou” teda televiznou vezou…

    Like

    1. Vieš, čo mi napadlo? Keď sa budeš lepšie cítiť, pôjdeme nafotiť špeciál – Bratislavskú Eifelovku 🙂
      Kto bola tá Emi? Nič mi to nehovorí. Slovo haza náhodou viem preložiť 🙂 Zo srandy sme kedysi používali namiesto poď domov maďarský výraz.

      Like

    2. emihaza bol menší kaštieľ ,ktorý majitelia pred 2. svet. vojnou opustili. Počas vojny v nom bývalo 5 rodín.Tiež aj naša rodina. Budova bola už pomerne zanedbaná.V 60 -tych rokoch ju zbúrali.Pôvodný kaštieľ mal priľahlú krásnu záhradu.Počas prechodu frontu tu mala sovietska armáda svoje stanovisko a poľnú kuchyňu. Emi naozaj mala krásny dom,veľká škoda, že nebol zrekonštruovaný.Teraz na jeho mieste stojí škaredý sklad a krásnu záhradu pripomína len kúsok bet. základu pre plot na Brezovskej ulici.

      Like

  2. Grüß Dich Daniela 🙂
    Ja, wenn man die Geschichte einer größeren Stadt liest kommt man oft, so wie in Bratislava, auf die Bedeutung eines Stadtteils bzw. woher der Name dieses Stadtteils kommt 🙂
    Denn See kenn ich gar nicht, muss erst am Plan nach sehen 😉
    Herzlichen Gruß zum Wochenende
    Werner

    Like

Pridaj komentár

