Na okne kostola

Dnes som na stránke novín SME čítala, že na bratislavských výškových budovách oddychujú sokoly sťahovavé. Keďže bola k článku aj fotografia, hneď som si spomenula na to, že ja som podobného vtáka videla viackrát v Starom meste a raz sa mi ho dokonca podarilo aj celkom slušne odfotiť. Prechádzala som práve Farskou ulicou popri kostole Klarisky a vtedy som si  všimla, že mi nad hlavou preletel nezvyčajný vták. Najprv pristál na streche domu a potom sa zavesil na ochrannú sieťku jedného z okien kostola. Mala som ho dosť dobrú chvíľu možnosť pozorovať a potom si to rozmyslel a odletel zase ponad strechy preč.

Po prečítaní spomínaného článku som hľadala medzi fotografiami v archíve a podarilo sa mi ich nájsť. Na moje sklamanie, mnou odfotený vták nebol sokol sťahovavý, ale sokol myšiar (Falco tinnunculus). Tento vták je tiež nazývaný poštolka či pustovka.  Je najčastejšie sa vyskytujúcim dravcom v blízkosti ľudských obydlí. Patrí do skupiny tzv. malých sokolov. Tak ako aj iné druhy sokolov nestavia si vlastné hniezdo. Môžeme sa s ním preto stretnúť nielen vo voľnej prírode, ale tiež v intraviláne obcí – čo bol práve môj prípad. Svoju prítomnosť prezrádza tiež výrazným zvukovým prejavom, najčastejšie v období hniezdenia, kedy sa opakovane ozýva ostrým „ki ki ki ki“.

sokol

IMG_9613

IMG_9615

IMG_9609

Keď sme sa nasťahovali do domu, v ktorom bývame, v prvých rokoch bolo tieto vtáky vidieť aj tu na sídlisku. Teraz ich je vidieť oveľa menej.

3 thoughts on “Na okne kostola

Pridaj komentár

