V rodnom liste máme rovnaký rok narodenia

Včera som sa s fotoaparátom zatúlala do ulíc mesta, kam skoro vôbec nechodievam, ale aj do takej, po ktorej som ešte nikdy nešla. Oplatilo sa, lebo som tam objavila niečo, o čom som doteraz nevedela. Možno o tom neviete ani vy, preto som sa rozhodla, že sem o tom napíšem.

Na úplne bežnom sivom dome ma najprv zaujala plastika nad vchodovými dverami. Keď som si ju fotila, všimla som si, že o kúsok ďalej je nejaká tabuľa. Podišla som bližšie a čítala som toto:

IMG_0547x1

To, že máme v meste obytné domy zaradené medzi kultúrne pamiatky, viem. Ale že je aj obytný dom, ktorý je technickou pamiatkou, to som do včera nevedela. Z textu na tabuli ma zaujali dve veci. To, že dom bol daný do užívania v roku 1956 a že bol postavený za tri mesiace! (hm, skoro ako dnes)

IMG_0568x1

IMG_0545x1

IMG_0556x1

Na internete som si našla niekoľko informácií o tomto dome.

Pri stavbe šesťposchodového domu na Kmeťovom námestí vychádzali projektanti zo skúseností vtedajšieho Sovietskeho zväzu. V dome je 36 bytov, na prízemí trojizbové a na ostatných poschodiach dvojizbové. Stavba jedného bytu vtedy stála 130 tisíc československých korún. Keď sa v januári 1956  sťahovali  do neho prví obyvatelia, boli medzi nimi aj tí, ktorí sa podieľali na jeho výstavbe. Ich úlohou bolo sledovať vlastnosti domu a upozorňovať na prípadné nedostatky.

IMG_0563x1

Montovaný dom priniesol inováciu, ale podnietil aj výstavbu snáď najväčšieho panelového sídliska v strednej Európe – Petržalky a začiatok nepopulárnych panelových sídlisk.

 

5 thoughts on “V rodnom liste máme rovnaký rok narodenia

  1. Tak to by mě taky překvapilo. Ale je to logické, byla to novinka. Panelové domy jsou zatracované, ale jak vyřešit nesoulad mezi počtem obyvatel, použitelnou plochou pro zástavbu a omezenými financemi, to ještě nikdo nevymyslel. A nevymyslí. Leda že by se lidi stěhovali pod zem.

    Like

  2. Katka, má pravdu. Paneláková sídliště jsou přirovnávaná ke králíkárnám, ale každý, kdo ten byt dostal, byl za něj rád. Někde se bydlet musí. Navíc teď, kdy se paneláky opravují a zateplují, už nevydají tak zle a na ty naše sídliště se docela hezky kouká.

    Like

  3. @Katka, Jarka:
    Nie každý mohol reštituovať množstvo majetkov a medzi nimi aj vily na vychytených miestach Prahy… mňa osobne vyjadrenie Havla o králikárnách už vtedy dosť pobúrilo a možno aj urazilo, lebo v jednej z nich žijem viac ako 35 rokov. Určite majú panelákové sídliská veľa nedostatkov, ale presne tak, ako píše Jarka, boli sme šťastní, keď sme od jednej klietky dostali dekrét s kľúčami. Éra výstavby takýchto domov trvalo dosť dlho, tu v Bratislave sa paneláky prestali stavať až po roku 1989. Zdanlivo by to mohlo vyzerať, že panelák bol výmysel Sovietov, ale vôbec to tak nie je, tento spôsob výstavby prišiel z Holandska, teda zo západu. Viac na túto tému som našla teraz v článku:
    http://www.sme.sk/c/4834309/panelstory-po-slovensky.html

    Like

  4. […] nepoužiteľné. Tak vznikli fotografie, ktoré som už na blogu uverejnila pod názvom V rodnom liste máme rovnaký rok narodenia. Okrem nich aj mnoho ďalších. Na niektoré sa možno niekedy dostane rad a na blogu ich […]

    Like

Pridaj komentár

