Black Swan

O mne mnohí určite viete, že nie som veľký filmový fanúšik. Do kina už roky vôbec nechodievam a nesedím ani doma pred telkou a nepúšťam si filmy z DVD prehrávača. Aby ste vedeli, čo je to vôbec nechodiť do kina, tak to teda konkrétne špecifikujem.

Moje obdobie chodenia do kina som zakončila filmom Titanic. Nebola som na ňom v premiérovom týždni, ale až keď prišiel do jedného z petržalských kín. Po tomto filme som na dlhé dlhé roky (približne dvanásť ) dala kinu zbohom a na ďalší film som išla až na Pokoj v duši.  Po tejto skúsenosti, kedy som prišla z kina domov ohučaná z toho, ako hlasno tam bol nastavený zvuk, znechutená z toho, ako sa ľudia v kine správajú,  do kina som až do dnešného dňa viac nešla.  No občas si predsa len v telke nejaký film pozriem. Ak sa teda rozhodnem nejaký film dopozerať do konca, potom už  neľutujem, že som pri ňom vydržala dlho do noci. Takým bol aj včerajší film na WAU, Black Swan.

Aj tento začínal až pred polnocou a skončil niekedy pred pol druhou.  Keďže  to je film z roku 2010, pre mnohých je už starinou, pre mňa však bol novinkou, pretože som o neho doteraz vôbec nezavadila. Ani napriek tomu, že film získal Oskara za najlepšiu herečku v hlavnej úlohe celovečerného filmu. Keďže milujem hudbu Čajkovského a balet ako taký tiež, už to bolo predpokladom, že tento film si pozriem so záujmom. Príbeh sa totiž odohrával v prostredí newyorskej baletnej scény.

Hlavná hrdinka Nina je mladá ambiciózna balerína, ktorá ide za svojím cieľom takým spôsobom, že človeku až mrazí chrbát. Natoľko túži po dokonalosti, že jej to v konečnom dôsledku zväzuje ruky. Kvôli svojej vytúženej roli v Labuťom jazere sa stane až desivo dokonalou.  Je natoľko sústredená na postavu, že sa nedokáže uvoľniť a odosobniť.  Jej život úplne pohlcuje tanec. Žije s matkou Ericou, bývalou balerínou, ktorá svoje profesijné ambície nikdy nenaplnila podľa svojich predstáv, a tak aspoň podporuje kariéru svojej dcéry. Umelecký šéf baletu sa rozhodne pre novú premiéru sezóny, ktorou malo byť predstavenie  Labutie jazero. Doterajšiu primabalerínu vymenil za Ninu, ktorá má tancovať dvojrolu bielej aj čiernej labute. Predstaviteľka mala preukázať, že je schopná byť krehkou, jemnou labuťou, ale aj odvážnou a sebavedomou.V tom čase však do súboru prichádza aj nová tanečnica Lily, ktorá na šéfa veľmi zapôsobí svojou zmyselnosťou a pre Ninu sa stáva silnou konkurenciou. Povahovo je úplným protipólom Niny. Medzi oboma baletkami sa začne rozvíjať čudné priateľstvo a nenávisť zároveň.  Rozhodujúcim momentom sa stáva ich spoločná noc na diskotéke, počas ktorej Lily prinúti Ninu, aby sa uvoľnila. Stáva sa tak pod vplyvom omamných látok, ktoré jej Lily pridáva do nápoja. Nina sa naozaj uvoľní, no jej pozícia v balete začína byť ohrozená. Počas skúšok sa Nina pod tlakom samoľúbeho a bezohľadného šéfa Leroya a aj  vďaka  Lily oslobodzuje ako od matky, tak ako aj sama od seba.  Zároveň však prepadá paranoickým predstavám, ktoré vyvrcholia počas premiéry a vyúsťujú do neodvratnej tragédie.

Ak chcete vidieť, čo všetko dokážu niektorí jedinci obetovať pre svoj sen,  ak máte k tomu radi strhujúci dej a neustále napätie a zároveň obľubujete hudbu Čajkovského,  pozrite si aj vy film Čierna labuť.
 
 
 
7 thoughts on “Black Swan

  1. Ja rzadko chodzę do kina, właśnie ze względu na zachowanie ludzi. Wolę oglądać filmy w domu. Ten , o którym piszesz, z pewnością jest bardzo interesujący i godny uwagi. Pozdrawiam serdecznie.
    Málokedy som ísť do kina, práve preto, že správanie ľudí. Radšej sa pozerať na filmy doma. To, ako píšete, je to určite veľmi zaujímavá a zaslúži si pozornosť. S pozdravom.

    Like

    1. My skôr narodení očakávame, že si ten film pozrieme v kultúrnom prostredí. A také v dnešných kinách podľa mňa nie je 😦 Napríklad neznášam aj to, keď ľudia v kine vstávajú a odchádzajú počas záverečných tituliek.

      Like

  2. Film jsem kdysi viděla. Už bych ho nedokázala přesně interpretovat, ale byl zahrán tak přesvědčivě, že jsem nedokázala přijmout, jak je dobrý. Nelíbil se mi. Na mě tedy precizní filmařská práce zapůsobila kontraproduktivně.

    Like

    1. U mňa mal film veľké plus aj kvôli hudbe a baletu. Lebo ja tanečné filmy naozaj môžem 🙂
      To, že sa film tebe nepáčil, je normálne. Veď o tom je život, že každý je iný, každému sa páči niečo iné. Ako som už písala v článku, nepozerám jeden film za druhým, ale ani nevyhľadávam tie, na ktoré niekto napíše kladné recenzie. Vlastne, taký, kde by boli iba kladné, taký možno ani neexistuje a zase to len vychádza z toho, že sme ľudia rozdielni.
      Čo sa týka výberu filmov a kníh, tak máme každá asi dosť rozdielne požiadavky a názory. Ja tvoje recenzie sledujem, aj keď sa k nim nevyjadrujem. ​Nedávno si písala o filme, ktorý mal premiéru aj tu u nás. Po prečítaní tvojho článku som si vyhľadala na nete iné recenzie a tie sa na film pozerali úplne ináč ako ty. Takže znovu platí to, čo som napísala v prvej vete 🙂
      Ešte niečo k českým filmom. Nie je to tak dávno, čo som niekomu obdivne hovorila, že ako je možné, že v Čechách sú peniaze na natáčanie takého množstva filmov. Myslela som si, že väčšinou dobrých. Počas vianočného obdobia a aj po ňom, išlo na viacerých tv staniciach dosť českých filmov. No a vtedy som môj názor prehodnotila a povedala som, že nechápem, ako sa tým Čechom podarí zohnať peniaze na toľké nepozerateľné kraviny 🙂

      Like

  3. O filme si napísala veľmi pekne a výstižne.Videla som ho už dávnejšie ( asi na HBO) a teraz sa mi nechcelo pozerať tak dlho, bola som unavená. Bol to náročný film… Viem, že vo mne zanechal takú nejakú ťažobu…Ale v tej telke nie je čo často pozerať… a dobré, hodnotné filmy dávajú neskoro.. škoda. Ale , zdá sa mi, že STV 1 sa celkom v tomto smere polepšila a aj na WAU som si už niečo pozrela, čo ma zaujalo. S tými českými filmami máš pravdu. Onedlho budú udeľovať opäť České levy… Zakaždým, keď oceňovanie dopozerám, poviem si, že si tie filmy pozriem. No ale som sklamaná… naozaj sú mnohé “kraviny”, ako píšeš. Ale to sa mi už stalo aj s oskarovými filmami…. Nuž, proti gustu… 🙂

    Like

Pridaj komentár

