Bratislavské korunovačné slávnosti 2013

V siedmom kole projektu Sakrálne stavby som písala o bratislavskom Dóme sv. Martina a tam som spomenula aj to, že je to korunovačný kostol. História bratislavských korunovácií trvala 267 rokov. Počnúc korunováciou Maximiliána II.  Habsburského v roku 1563, končiac Ferdinandom V. v roku 1830 a medzitým ďalších sedemnásť kráľov, či manželiek kráľov, nevynímajúc ani najznámejšiu postavu korunovačnej histórie. Bola to zvlášť pompézna korunovácia. Konala sa 25. júna 1741. Chrámovými loďami znelo mnohohlasné: „Vivat Domina et Rex Noster!“ Takto uhorská šľachta dávala svetu na známosť, že ostrihomský arcibiskup a prímas uhorský Imrich Esterházi práve posadil svätoštefanskú korunu na hlavu Márie Terézie, novej kráľovnej Uhorska.

V období spomínaných 267 rokov zaznamenala Bratislava svoj najväčší rozmach. Stala sa snemovným mestom kráľovstva, sídlom kráľa, arcibiskupa a najdôležitejších inštitúcií krajiny.

Od roku 2003 sa v Bratislave každoročne pripomínajú korunovačné slávnosti z minulosti. Každý rok je venovaný inému panovníkovi,  pričom reprodukcie jednotlivých korunovácií sa konajú chronologicky v takom poradí, ako historicky nasledovali. Podľa historických podkladov je zinscenovaný autentický obrad korunovácie. Do roku 2006 samotná inscenácia korunovácie prebiehala v Dóme sv. Martina, no od roku 2007 sa presunula do ulíc Bratislavy, čím sa sprístupnila širšiemu publiku. Korunovačné slávnosti v Bratislave  patria medzi najväčšie kultúrne podujatia na Slovensku.

Keďže davy ľudí veľmi neobľubujem (je to aj preto, že som nízkeho vzrastu), tejto akcie som sa zúčastnila iba raz a to vlani.  Boli  to v poradí jedenáste korunovačné slávnosti a boli venované korunovácii kráľa Leopolda I. Priznám sa, bola to veľká fuška, vydržať v tom horúcom slnečnom dni a dočkať sa konca celej akcie. Našťastie som to zvládla aj bez úpalu a mala som z toho príjemný zážitok.

Teraz už budú hovoriť hlavne fotografie, ktorých som urobila nesmierne množstvo a z nich som pre vás vybrala nasledovné. Akcia začínala na Bratislavskom hrade odkiaľ sa sprievod vybral ulicami mesta až na Hviezdoslavovo námestie, kde sa konala samotná korunovácia.

IMG_0615

IMG_0619

IMG_0663

IMG_0777

IMG_0901

Video KLIK

Pre tých, ktorí by mali záujem o podrobnejšie informácie o bratislavských korunovačných slávnostiach, vy môžete navštíviť stránku  Korunovačných slávností.

A tí, ktorých som mojím príspevkom aspoň trošku navnadila, si môžu nasledovné korunovačné slávnosti pozrieť na vlastné oči. Tie tohoročné sa budú konať v Bratislave v dňoch 20.-22. júna. Tento rok bude korunovaný Jozef I.

3 thoughts on “Bratislavské korunovačné slávnosti 2013

    1. Som rada, že aspoň ty si objavila môj príspevok ku korunovačným slávnostiam a že som ťa možno inšpirovala k zúčastneniu sa tých nasledujúcich. Vyzerá to tak, že táto téma ľudí nezaujala 😦

      Like

Pridaj komentár

