Dočkám sa jeho kvitnutia?

Keď som sa včera vybrala pofotiť jarnú prírodu v okolí môjho bydliska, zašla som aj kúsok od nášho domu k Domovu tretieho veku. Z minulosti som vedela, že im tam rastú tavolíny. Tie som v predošlých rokoch chodila fotiť na iné miesto, na miesto vedľa cyklistického chodníka pri ramene Zuzana. Lenže počas minulého leta,  presne na to miesto, kde tieto pekné žlté kvietky rástli, vyviezol niekto veľkú kopu odpadu a moje tavolíny zasypal :-(  No nebyť toho, že sa tak stalo, asi by som sa nedozvedela o tom, aký strom rastie pred týmto domovom dôchodcov.

Keď som si ho fotila, prišiel za mnou pracovník vrátnice s otázkou, či som si prišla odfotiť ten vzácny strom. Odpovedala som, že som neprišla kvôli stromu a že ani netuším, aký to je strom. Ale ani on si nevedel spomenúť na jeho presný názov. No keď začal spletať že tulipánovník alebo ľaliovník, už som vedela, o čom hovorí.

Ľaliovník tulipánokvetý (Liriodendron tulipifera) je ten strom, ktorý som včera videla prvý raz naživo. Doteraz iba na fotkách a v televízii. U nás je to pomerne zriedkavo pestovaný strom. Pochádza z východnej časti USA, kde je národným stromom štátov Tennessee a Indiana  a  do Európy  sa dostal v 17. storočí. Začal sa pestovať nielen ako okrasná drevina, ale zámer bol používať jeho tvrdé drevo aj na výrobu papiera. Práve vo svojej domovine si našiel uplatnenie ako materiál vhodný na výrobu lodí, nábytku, či hračiek.

Je to jeden z najvyššie rastúcich stromov. Listy má tvarom podobné kvetu tulipánu, so štyrmi lalokmi. Sú hladké a lesklé, tmavozelené a na jeseň sa sfarbujú do žlta. Vytvára veľké, atraktívne a voňavé kvety. Sú zospodu oranžové, so šiestimi zelenožltými okvetnými lístkami v hornej časti. Na strome sa objavujú až po vytvorení listov v máji až júni. Bledohnedé plody zotrvávajú na konároch aj potom, keď listy na jeseň zožtlnú a opadnú.

Keďže som pod stromom našla niekoľko spadnutých plodov, vzala som si z nich domov. Teraz uvažujem o tom, že by som sa pokúsila semená zasadiť a vypestovať z nich strom. Či sa dočkám ešte aj jeho kvitnutia, to je dosť otázne. Dočítala som sa, že ľaliovník kvitne až v neskoršom veku, že prvé kvitnutie je niekedy až po pätnástich rokoch 😦

A tu je teraz otázka pre vás. Poznáte tento strom? Stretli ste sa s ním už niekde? Nemáte ho niekto aj vo vašej záhrade? Aké máte skúsenosti s jeho pestovaním?

Tu je strom v celej jeho kráse.

IMG_3230

IMG_3231

IMG_3228

IMG_3229

Viac o tomto strome a aj fotografie jeho kvetov nájdete na internete. Budem sa ho snažiť odfotiť  aj v čase jeho kvitnutia.

Ľaliovník tulipánokvetý (Liriodendron tulipifera)

8 thoughts on “Dočkám sa jeho kvitnutia?

    1. To, čo vidíš na výreze z fotky na poslednom obrázku, sú plody. Vyzerá to ako taká šiška. Dnes som to rozobrala a očakávala som, že tam budú schované semená, ale nič som tam nenašla 😦 Ešte som sa nedostala k tomu, aby som sa pokúsila vygoogliť, ako vyzerajú semená tohto stromu.

      Like

    1. Liebe Ute,
      danke dir für den Link zu der Seite. Leider habe ich dort kein Foto von dem Same gefunden. Ich habe dann durch die slowakische google gesucht und endlich fand ich, dass der Same keimt bis 10 Monate 😦
      Ich denke, dass ich die Schönheit dieses Baumes nur in der näheren Nachbarschaft bewundern werde.

      Like

  1. Znám tento strom a už jsem ho měla i na blogu. jeden ještě mladý, roste u nás v botanické zahradě a jeho kvetení vždycky na jaře prošvihnu, ale pak máme ještě jeden mohutný, v parku u nádraží a právě ten už jsem fotila. Ovšem o jeho pěstování nevím nic a jsem překvapená, že jsi ve zbytlu květu nenašla žádné semínka…

    Like

    1. Jarka, ja si pamätám, že si fotky kvetov tohto stromu mala na blogu 🙂 Myslela som, že v tej “šiške” budú semienka podobné ako majú ihličnaté stromy. No už som si vygooglila, že semeno by malo byť každá jedna čiastka tej šišky. Ale po zistení, že semená klíčia až 10 mesiacov a že strom kvitne prvý raz po 15-rokoch, sa do pestovania už nejdem púšťať. Ktovie, či by som sa naozaj kvitnutia ešte niekedy dočkala….

      Like

  2. Liliovník tulipánokvětý jsem viděla poprvé u Jarky na blogu a potom naživo v zámeckém parku v Kamenici nad Lipou, ten ale nekvetl. Pak jsem ho fotila ještě jednou rozkvetlý, jenže si nemůžu vzpomenout kde. Je to moc zajímavý strom. U tebe ho vidím pro změnu bez listů.
    Nedivím se, že se nechceš pustit do pěstování, 15 let je strašně dlouhá doba. Určitě by ses květů dočkala, Danielo, ale kdo má mít tak dlouho trpělivost! 😉 🙂

    Like

    1. Odradila ma už aj tá doba klíčenia semien a to už nehovorím o tom, že kedy začne tento strom prvý raz kvitnúť. Teraz sa mi síce zdá byť 15 rokov neskutočne dlho, no možno si v 2029-om spomeniem, že to je už toľko odvtedy, čo som na blogu písala o ľaliovníku? 🙂

      Like

Pridaj komentár

