Snežienka

Dnes je pre mňa úplne samozrejmé, že pri mojich túlačkách prírodou nájdem medzi prvými jarnými kvietkami práve snežienku. No ako dieťa som tento kvet nikdy v prírode nevidela. Stretávam sa s ním až od čias, ako som sa presťahovala do Petržalky, ktorá je obklopená lužnými lesmi a v nich so snežienkami v takom množstve, že po ich zakvitnutí sa prvý raz po zime zabelie les.

Snežienka, plným menom Snežienka jarná (Galanthus Nivalis) a patrí jej pozícia prvého symbolu jari.  Na Slovensku až do roku 2003 platilo, že bola chránená a teda sa nesmela trhať. Dnes si však môžete priniesť domov kytičku snežienok, no nesmiete ich si ju nazbierať v chránenej prírodnej oblasti.

Z jej cibule vyrastá stvol  a ten nesie biely kvet s intenzívnou vôňou. Kvitnutie prebieha od marca do apríla, avšak to nesmie byť taká teplá zima, aká bola táto posledná. Prvé puky snežienok som objavila už koncom januára. Bolo to síce len ojedinelé, teraz, o mesiac, už snežienky rozkvitli naplno.

IMG_3439

IMG_4329

Vedeli ste, že je snežienka jedovatá? Najjedovatejšou časťou je cibuľa. Konzumácia vyvoláva hnačku a zvracanie.

12 thoughts on “Snežienka

  1. Já chodím fotit sněženky na hřbitov a do botanické zahrady, ve volné přírodě jsem je asi neviděla, ale to bude možná tím, že v době jejich kvetení do té přírody moc nechodím. Vidím, že ty jsi vytáhla kolo a vyjela na cyklostezku. 😎

    Like

    1. Keď som písala o tom, že som ich ako decko nikdy nevidela kvitnúť v prírode, tiež som uvažovala, čím to asi bolo. No určite nielen tým, že som v takom období nechodila do prírody, ale aj tým, že tam určite nerástli a možno ani dodnes nerastú. Ak áno, tak len v záhradách, ale voľno v prírode, to nie.

      Like

  2. to sú krásne fotočky … 🙂
    Snežienky som veru vo voľnej prírode … teda na divoko, nevidela kvitnúť … musí to byť krása … a rovnako aj medvedí cesnak … niekde ho môžu kosiť a u nás nič ,,, ani stopy … už rozmýšľam, že si objednám u Starkla a zasadím kdesi v kúte záhrady … 🙂

    Like

Pridaj komentár

