Gýmeš

Na mieste, kde sa vypínajú ruiny hradu Gýmeš som bola iba raz a už mizne z mapy? Také informácie sa totiž šíria éterom. Prvú správu som zachytila asi pred dvomi týždňami, dnes ráno ďalšiu.  Predpokladám, a v tomto prípade by to bol ten lepší prípad, že dnešná informácia je len recykláciou tej spred dvoch týždňov.

Fotky z mojej prvej návštevy tohto hradu čakali na dnešné zverejnenie v archíve môjho počítača pomaly rok. Lebo ešte v júni minulého roku sme so synmi absolvovali výstup na kopec, na ktorom tento hrad stojí. Bolo to hneď po tom, čo sme zišli z Hrušovského hradu pri Topoľčiankach. Odtiaľ to nebolo ďaleko a mali sme to aj po ceste domov.

Zrúcaniny hradu Gýmeš sa nachádzajú v Tríbečskom pohorí, na strmom kremencovom brale Dúň vo výške 514 m. Tu sa nám už na obzore ukázal hrad, ku ktorému musíme prejsť ešte niekoľko kilometrov autom a potom nás čakal peší výstup cez les.

IMG_7521

Zaparkovali sme za obcou Jelenec  a odtiaľ sme sa po žltej turistickej značke vydali za cieľom. Synovia vpredu, ja o hodný kus za nimi, lebo som ich tempu vôbec nestačila. Na príčine tomu bola moja nedostatočná fyzická kondícia a tiež aj to, že som veľa fotila. Ale keď tam bolo toľko krásy, ktorú som si chcela zvečniť!  Cestou hore som si uvedomovala, že v tak peknom, čistom lese som sa už dávno nepohybovala. Zelená tráva, množstvo kvetov, dominovali hlavne fialové zvončeky.

IMG_7538

IMG_7680

Cestou ku Gýmešu sme obchádzali aj Studený hrad. Ten bol niekedy okolo 11. storočia miestom, kde stálo staré drevené hradisko. Dnes tam už nie je, hrad zanikol už v 13. storočí.

IMG_7679

IMG_7677

Po viac ako hodinovom výstupe lesom sa nám konečne otvoril pohľad na miesto, kde stál kedysi majestátny hrad. Dnes už len jeho rozpadajúce sa ruiny, konkrétne  časti obvodového muriva a konštrukcie hradných budov a opevnení. Viac sa o hrade dozviete z článku, ktorý som linkovala ako prvý v tomto príspevku.

IMG_7731

IMG_7727

Keďže je z tohto miesta vidieť na široké okolie, nemohla som si odpustiť, aby som vám neukázala aj výhľady naň. Z jednotlivých častí hradu je pekný výhľad na Veľký Tríbeč, Inovec a aj na hrad Hrušov.

IMG_7737

IMG_7747

IMG_7753

Možno sa vám zdá, že je už fotografií priveľa, ale len veľmi ťažko sa mi rozhodovalo, ktoré zverejním a ktoré vyhodím. Tak teda pokračujeme v prehliadke ruín a okolia hradu.

IMG_7788

IMG_7801

IMG_7812

IMG_7813

IMG_7815

IMG_7821

IMG_7832

Ešte čo to aj z bývalých interiérov hradu.

Dúfam, že som týmito fotografiami nalákala aj niektorých z vás, ktorí ste práve čítali tento článok, aby ste sa na Gýmeš vybrali ešte skôr, než budú média oznamovať, že po ňom nezostalo už ani stopy.

IMG_7874

IMG_7883

farebný svet wordpress

8 thoughts on “Gýmeš

  1. Ich mag solche alten Burgen… was mögen sie über die Jahrhunderte wohl gesehen haben.. .wundervolle Fotos hast du mitgebracht. Und deine Söhne werden auch irgendwann langsamer. 😉
    Danke für`s mitnehmen.
    Liebe Grüße
    Ute

    Like

  2. Zda sa ze to bol nadherny hrad… A na takom uzasnom mieste… Dakujem za vybornu prezentaciu bez ktorej by som nevedela vobec o tom hrade…

    Like

Pridaj komentár

