Kto vie o tomto súsoší viac?

Vie mi niekto prezradiť niečo viac o súsoší, ktoré sa na nachádza na druhom nádvorí bratislavského Primaciálneho paláca? Ide o súsošie sv. Jana Nepomuckého. Pokúšala som sa nájsť viac informácií na internete, ale veľa som sa o ňom nedozvedela. Vlastne iba to, že je z roku 1725.  Uvažovala som nad tým, či je to jeho pôvodné miesto a prečo bolo osadené práve tam.  Keď som pátrala po tomto konkrétnom súsuší, zároveň som si hľadala aj informácie o Janovi Nepomuckom. Dozvedela som sa, že sochy znázorňujúce tohto svätého sú patrónmi a ochrancovia mostov, domov a občanov pred povodňami a vyliatím riek.

IMGP5787

IMGP5789

Kto bol vlastne Jan Nepomucký?

Jedni dokazujú jeho reálnosť životopisom, iní vyjadrujú pochybnosti o jeho reálnej existencii. Preto nechám na každom čitateľovi, aby si informácie o tomto svätcovi, ktorému postavili na českom a slovenskom území možno najviac sôch, zistil sám a aby si urobil aj svoj vlastný názor.

Podľa tej prvej skupiny práve ped pár dňami, presne 20. marca, uplynulo 621 rokov od vtedy, čo Jan Nepomucky, patrón českej zeme, zomrel násilnou smrťou v Prahe. Aj to bol dôvod, prečo som chcela tento už dávno načrtnutý príspevok zverejniť práve v tejto dobe.

Nielen česká krajina je pretkaná množstvom kostolov, kaplniek a sôch zasvätených Janovi Nepomuckému. Aj na Slovensku ich je dostatok.

V samotnej Bratislave je niekoľko sôch tohto svätca. Možno ho nájsť skoro v každej časti mesta. Asi tou najznámejšou je jeho socha na moste pred Michalskou bránou, ktorý prekleňuje bývalú mestskú priekopu.

Nepomucky

 Ďalšia je v Devíne, pri zadnej bráne hradného areálu. Možno o nej vie len málo ľudí.

nepomucky devín

IMGP1585

Tou poslednou, ktorú som objavila len nedávno, nie je socha, ale obraz svätého, ktorý je na začiatku cyklistického mosta v Devínskej Novej Vsi. Patrón mosta je z rakúskej strany.

DNV nepomucky

IMG_7730

IMG_7731

Pri hľadaní fotografií v mojich archívoch som natrafila aj na fotografiu, na ktorú som si vôbec nepamätala. Urobila som ju pred pár rokmi v Stupave. Ktovie prečo urobili Stupavčania soche taký prístrešok…

nepomucky stupava

Asi by to nebolo odo mňa pekné, keby som nespomenula sochu v  mojej rodnej obci, okolo ktorej som chodila veľmi často v časoch môjho detstva. Tá socha totiž stála oproti nášho domu so záhradou. Je postavená v rohu cintorína práve v susedstve mosta nad potokom, ktorý sa po veľkých dažďoch zvykol často vylievať.

nepomucky ludanice

nepomucky ludanice

IMGP9271

Takže toto dnešné krátke zastavenie som venovala  sv. Janovi Nepomuckému, ktorý je uctievaný ako mučeník spovedného tajomstva a patrón pri prírodných pohromách a povodniach.

8 thoughts on “Kto vie o tomto súsoší viac?

  1. Pani Daniela, sledujem s úžasom, ako sa snažíte rozširovať naše vedomosti popri pekných fotografiách. Ďakujem za námahu s hľadaním informácií.

    Like

  2. Svatý Jan Nepomucký, je snad jediný světec, kterého na první pohled poznám a je to díky jeho svatozáři tvořené pěti hvězdami. U nás v Čechách, snad tento atribut na žádné jeho soše nechybí, ale dívám se na tvé snímky a vidím, že na Slovensku je kladený důraz na jiný a to na kříž v ruce. Vyhledala jsem si Jana Nepomuckého ve Wikipedii a čtení to bylo dlouhé a moc zajímavé.

    Like

    1. Dala som odkaz v mojom texte na wikipediu českú aj slovenskú. Tiež som si ich čítala a prekvapili ma tie rôzne informácie. Na wikipediu netreba dávať veľký dôraz, pretože, čo je tam písané, nemusí byť vždy pravda. Tie hviezdičky okolo hlavy sú vlastne iba na tej fotografii súsošia, na ostatných, ktoré som mala v archíve, nie sú. Ale keď som si googlila fotografie Nepomuckého z Čiech, všimla som si, že tam sú s hviezdičkami. Budem si sochy tohto svätého všímať aj naďalej.

      Like

  3. Na mieste, kde je od roku 1911 kamenná neogotická fasáda východného krídla Starej radnice, stávala predtým plná stena a pred ňou od prvej tretiny 18. storočia súsošie svätého Jána Nepomuckého, ktoré dalo námestiu aj meno Johannisplatz.

    Architekti M. Komor a D. Jakab navrhovali postaviť novú budovu pri námestí v barokovo-klasicistickom slohu tak, aby pri terajšej Kostolnej uličke vznikla nika, kde malo byť súsošie znovu postavené. Návrh týchto architektov, ktorí postavili v Uhorsku niekoľko radníc a v Prešporku neskôr budovu Reduty, bol zamietnutý.

    Ak by vtedy neboli uprednostnili Hübnerov banálny projekt, mohlo mať mesto v susedstve Primaciálneho paláca oveľa vhodnejšiu budovu. Kópia súsošia svätého Jána bola premiestnená na nádvorie Primaciálneho paláca pri Laurinskej ulici kde je dodnes.

    Like

Pridaj komentár

