Korýtková zvonkohra

Ako som sľúbila v predchádzajúcom príspevku

PRVOAPRÍLOVÁ  SUMARIZÁCIA,

pripravila som pre vás článok o dunajských korýtkach. Určite máte ešte mnohí v pamäti vlaňajší jún a to, čo spôsobil Dunaj na celom jeho toku. Voda sa vyliala z brehov až po hrádze, na mnohých miestach aj mimo ne. Trvalo  nejaký čas, kým voda opadla a kým sa dalo ísť znovu k rieke. Asi po mesiaci som bola prvý raz na miestach, ktoré boli zaplavené vodou a vtedy som našla niekoľko metrov od miesta, kde sa ťaží štrk a niekoľko metrov od brehu rieky, vlastne len od jej jedného ramena, vyplavený strom. Ktovie odkiaľ ho voda priniesla. To, že si nažíval dobre dlhú dobu niekde pod hladinou, je viditeľné z toho, čím je strom obrastený.

Pri jednej z prvých tohoročných cyklistických jázd som sa bola pozrieť, či je strom stále na tom mieste. V ten deň bolo dosť veterné počasie a mnohé korýtka sa vďaka vetru hýbali a vydávali jemné korýtkové melódie. Bolo to ako korýtková zvonkohra. Aj takéto zážitky dokáže pripraviť rieka Dunaj.

IMG_6227

IMG_6192

 

Dodatok 14. februára 2016

Skoro po dvoch rokoch od uverejnenia tohto príspevku som dostala od neznámeho čitateľa tento komentár:

Milá Daniela, lastúrniky ktoré ste nazývala korýtkami sú invázne kopýtka prirastené a stávajú sa veľmi nebezpečnými pre naše ekosystémy aj naše pôvodné druhy lastúrnikov, ktorých lastúry sú schopné obrásť tak, že lastúrnik ako korýtko či škľabka pod ťarchou kopýtok uhynie. Zásadný rozdiel medzi našimi lastúrnikmi a kopýtkami prirastenými je v tom, že kopýtka na rozdiel od našich lastúrnikov majú bisové vlákna ktorými sa prichytávajú napr. na kmene stromov ale aj na akýkoľvek iný povrch. Ak vás zaujíma ako vyzerajú korýtka, tak tu sú: http://dtonline.sk/clanok/peter-gaborik-detvianka-je-domovom-vzacneho-lasturnika

 

11 thoughts on “Korýtková zvonkohra

  1. Teda Dani, uz som videl vselico kedze k Dunaju chodim ale taketo nieco som este nevidel. Vyzera to super.Skoda ze nemam viac casu niekedy odbocit z cyklistickej hradze a dostat sa tak aj na miesta, ktore nie su take frekventovane.

    Like

    1. Oto, ale toto nie je ďaleko od hrádze, takže na mieste, kde sa za štrkovňou spája dolný cyklistický chodník s hrádzou zídeš vľavo dole a po pár metroch si tam. Teraz ťa to miesto upúta aj tým, že sú tam stožiare vysokého napätia a je to tam vyčistené od stromov a krov. Mňa baví na bicyklovaní hlavne to, že môžem zájsť aj na takéto miesta a zosadnúť z bicykla, kde sa mi páči.

      Like

        1. Mušle sú tie z mora, ktoré aj ako mušle vyzerajú 🙂 Hľadala som, ako sa to povie u vás – je to velevrub tupý, lat. Unio crassus. Čo sa týka tvojej súťaže, zatiaľ ďakujem za pozvanie, ale momentálne som aktívna v niekoľkých fotokomunitách na google+, sú medzi nimi aj sakrálne stavby, takže nateraz by to stačilo.

          Like

  2. Je vidět, že Dunaj není mrtvá řeka, ale žije v ní spousta živočichů. Těchto škeblí je mi ovšem líto, protože určitě všechny vyschly a zůstaly jen prázdné skořápky. Škeble už tu nejsou, ale ulity zůstaly a stala se z nich přírodní zvonkohra. 😉

    Like

Komentáre sú uzavreté.