Ľan

Ľan patrí do čeľade ľanovitých (Linaceae). Zahŕňa viac ako 200 druhov prevažne voľne rastúcich jednoročných a trvácich rastlín, z ktorých má praktický význam len ľan siaty. Na mojich fotografiách je pravdepodobne jeden z tých dvesto druhov voľne rastúcich. Jeho nebovo modré kvietky ma oslovili pri včerajšej cyklistike nivou Moravy, presnejšie na trase medzi rakúskymi obcami Marchegg a Angern.  Najprv som si myslela, že to budú nejaké zvončeky, ale podíduc bližšie som zistila, že to zvončeky nie sú.

IMG_0624-001

IMG_0625

IMG_0626

IMG_0627

Kedysi sa z ľanu vyrábali plachty, ale aj ostatná posteľná bielizeň. Na dotyk bol síce chladný, ale inak veľmi odolný a trvácny materiál. Klasické ľanové plachty sa ešte aj dnes nájdu v niektorých starých skriniach, ale výrobcovia posteľnej bielizne sa opäť vracajú k používaniu ľanu, dokonca sa vyrábajú ľanové plachty s levanduľovou vôňou. Ľanové plachty sú síce drahšie, ale kvalitatívne lepšie ako bavlnené. Ako som už spomenula vyššie, na dotyk je ľan chladný, preto plachty z neho sú vďačné hlavne počas letných horúcich mesiacov. Na druhej strane, v zime zase dokážu udržiavať teplotu.

Moje skrine síce až tak staré nie sú, ale zopár ľanových plachiet v nich mám ešte aj ja. Musím sa však priznať, veľmi dávno som žiadnu nepoužila.  Odkladám ich, že sa raz možno na niečo zídu, aj keď to bude niečo iné ako posteľná bielizeň.

IMG_0628

IMG_0623

IMG_0620

Viete, že aj turínske plátno je z ľanu? Plachta o rozmeroch 4,36 × 1,1 m a dvaapol kila váhy, na ktorej sa nachádzajú nevysvetlené odtlačky a škvrny. Je jednou z najvýznamnejších kresťanských relikvií, keďže podľa tradície ide o plachtu, do ktorej Jozef z Arimatey a Nikodém zabalili telo umučeného Ježiša Krista po tom, ako ho zložili z kríža.

Máte vysoký krvný tlak a zvýšený cholesterol? V tom prípade sa doporučuje užívať za studena lisovaný ľanový olej, ktorý v sebe ukrýva množstvo cenných látok, ktoré bojujú proti zdravotným problémom. Za jednu z najcennejších zložiek sú považované esenciálne mastné kyseliny, ktoré udržujú zdravie buniek.

Z internetu som sa dozvedela, že existuje aj ľanová múka, o ktorej som doteraz ešte nikdy nepočula.

Keďže sú semienka ľanu bežne dostať, určite si ich zaobstarám na môj kvetinový záhon pri dome. Nebyť toho, že holdujem cyklistike, vďaka ktorej sa dostanem do bližšej aj vzdialenejšej prírody, kde objavujem niekedy veci, ktoré som doteraz neobjavila, donedávna by som nevedela, ako vyzerá ľan. Presne viem, kedy som ho objavila prvý raz, pretože jeho fotky som vtedy tiež zverejnila na blogu. Na rozdiel od tejto rastlinky, ktorú som fotila včera, vtedy sa jasne jednalo o ľan siaty, pretože ho bolo celé pole. Včera sa vyskytoval len sem-tam popri ceste v tráve.

Aby som nezabudla spomenúť, v našom meste máme aj Ľanovú ulicu. Je jednou z kvetinkových ulíc v mestskej časti Ružinov.

Možno aj vy poznáte nejaký iný spôsob využitia ľanu.

Pridaj komentár

