Okrasa okolíkatá

Okrasa okolíkatá (Butomus umellatus) je štíhla rastlina s vysokou stonkou. Táto trvalka rastie na okrajoch pokojných vôd. Má zvinuté, stredne zelené listy, kvety tvoria vrcholový okolík a sú ružovej farby. Určite ste sa s ňou už niekedy stretli. Jej názov je príznačný, lebo naozaj krášli brehy jazier a potokov. Na Slovensku je to ohrozený druh v kategórii zraniteľný. Často sa pestuje aj ako jazierková rastlina v záhradách.

IMG_8673x

IMG_0731x

IMG_8170x

IMG_8164x

IMG_8467x

14 thoughts on “Okrasa okolíkatá

  1. U nás se tahle kytka jmenuje šmel okoličnatý. Narazila jsem na ni jen jednou u nějakého rybníka v jižních Čechách a podařilo se mi ji vyfotit. Skoro s nasazením života, byl k ní moc špatný přístup. Je to krásná zajímavá kytka, a ty jsi ji vyfotila skvěle, Dani. 🙂

    Like

    1. Meno tejto rastliny viem vďaka blogerke Gige (komentár vyššie), ktorá dala dnes ráno fotku tejto rastliny na google+. Keďže som túto rastlinu fotila na nedeľnej cyklistike, tak som začerstva dala fotky na blog aj ja. Keď som reagovala na fotku spomínanej blogerky, omylom som jej tam napísala, že slovensky sa rastlina volá tak, ako sa volá po česky 🙂 Aj tak neviem, prečo je toľko odlišností v názvoch rastlín. Presne o tom sme sa bavili v nedeľu s kamarátom, s ktorým som sa bola bicyklovať.

      Like

  2. Tak se mi zdá, že jsem takovou rostlinu viděla před pár lety na Slovácku u potoka a neznala ji. Teď ji znám, ale jen slovensky 😦 Počkám, jestli mi ji nevygooglíš a když ne, vygooglím si ji sama 😉

    Like

    1. Ani ja si nespomínam si, že by som túto rastlinu videla niekde v okolí Bratislavy. (internet píše, že sa vyskytuje najmä v nížinách) Spomínam si, že úplne prvý raz som si ju všimla na okraji jedného potoka v Rakúsku. Tieto fotky sú zo Záhoria. Fotila som na dvoch miestach. Meno potoka neviem, ale tie ďalšie sú z jedného štrkoviska, ktoré sa volá Židovky. Takže rastlinu som spoznala len vďaka bicyklovaniu. Zo Židoviek mám na blogu viac článkov, je tam okolo neho krásna flóra.
      https://fotografiedb.wordpress.com/tag/zidovky/

      Like

Pridaj komentár

