Hubárska sezóna

Už prepukla. Po daždivých dňoch sa hubári nevedia dočkať chvíle, kedy svoje kroky namiera do blízkych či vzdialenejších lesov a pomaly kráčajúc, zohnutí so zrakom upätým do zeme hľadajú to, čím nás príroda obdarila. Tentokrát to bude o hubách.

Môj brat nezabudol na to, že rada chodievam na huby, len potrebujem, aby ma tam niekto odviezol a aby bol niekto so mnou, kto sa v nich vyzná viac ako ja. Predvčerom popoludní mi zatelefonoval, či pôjdem v piatok ráno s nimi do lesa. Takúto ponuku nikdy neodmietnem.

Tentokrát sme z domu nevyrážali až tak skoro ráno ako inokedy, ale pár minút pred siedmou sme sa už blížili k miestu na Záhorí, kam sme mali namierené. Musím ešte poznamenať, že v telefonáte deň predtým mi bolo výslovne zakázané, aby som brala fotoaparát a fotila. Lenže to ja nedokážem. Vzala som si aspoň malý, nedávno získaný kompakt. A ten som s malou dušičkou vytiahla z ruksaku už v aute, pretože sa mi ponúkali nádherné pohľady na vychádzajúce slnko. Bohužiaľ, vytiahla som ho neskoro, v tej chvíli sme z diaľnice práve odbočili na vedľajšiu cestu, odkiaľ som už tú krásu nevidela.

No o chvíľu som predsa len jednu fotku z auta urobila, čakajúc na reakciu mojich spolucestujúcich. Prešlo to bez komentárov, dokonca len o malú chvíľu mi už sám brat z vlastnej iniciatívy zastavil auto, stiahol okno, aby som si mohla odfotiť srnku, ktorá sa pásla na neďalekom poli. Ale to sme sa už blížili k miestu, kde sme zaparkovali auto a vydali sa peši do lesa.

DSCN5946x

DSCN5950x

Do lesa sme neprišli prví, už tam niekoľko áut parkovalo. Aj cestou sme videli na iných miestach množstvo zaparkovaných áut, hoci bol piatok. Viem si predstaviť, aká invázia hubárov je na Záhorí dnes.

DSCN5954x

DSCN5955x

Dostala som inštrukcie, že sa nezastavujeme, ale ideme na jedno konkrétne miesto, kde mal byť podľa brata a švagrinej hubársky raj. Takže som len rýchlo cvakla zopár stromov s oblohou a pokračujeme ďalej.

DSCN5957x

Tu som však neodolala a urobila som aspoň prvú fotku, na ktorej je hlavnou postavou bedľa jedlá.

DSCN5959x

Lúče ranného slnka sa predierali pomedzi kmene borovíc a ranná hmla sa začala vytrácať.

DSCN5961(2)x

DSCN5965x

DSCN5969x

DSCN5977x

Hubársky raj sa začína ukazovať, ale zatiaľ len v podobne nejedlých húb.

DSCN6005x

DSCN6006x

Tu je už konečne aj niečo do košíka.

DSCN6009x

Našli by ste ju?

DSCN6012x

Prvý dubáčik. Ale nie môj 😦 Bratov. Zavolal ma, aby som si ho prišla odfotiť.

DSCN6017x

Vyžívam sa krásou ranného lesa a sem-tam cvaknem spúšťou fotoaparátu.

DSCN6018x

Toto som už fotila v skutočnom hubárskom raji. Jedlé aj nejedlé huby sa striedali a ja som ich nestačila zbierať. Robila som si kôpky, ktoré som potom mala problém nájsť a vložiť ich do košíka. Zdá sa mi, že na jednu takú kôpku som v lese asi aj zabudla.

DSCN6036x

DSCN6052x

Keď som už mala košík plný, dostala som ešte plátenú tašku, do ktorej som zbierala ďalšie huby. To som si už dovolila fotiť viac a nikto po mne nevykrikoval, že nemám zdrživať s fotením. Všetci si “krochkali blahom”, pretože húb bolo v lese naozaj dosť.

DSCN6056x

Cestou z lesa som si odfotila už aj tieto modré zvončeky, ktoré som videla kvitnúť na viacerých miestach.

DSCN6060x

Tieto tvory nestretávam v prírode s nadšením. Len za posledný týždeň mám za sebou už tri stretnutia s hadmi. Na rozdiel od tých prvých dvoch, tento mi spred objektívu splašene nezutekal, ale nepohnute stál tam, kde som ho objavila. Podľa všetkého by to mal byť slepúch.

DSCN6089x

DSCN6092x

Toto je vzorovo uložená zbierka húb môjho brata. Nemyslím si, že by som sa to ešte do konca môjho života naučila, aby som si nazbierané huby tak krásne ukladala do košíka.

DSCN6024x

Ďakujem, že ste sa dopracovali až sem. Vybrala som len nepatrné množstvo fotografií zo včerajšej výpravy za hubami.

Tí, čo na huby chodia, asi vedia, že to nie je len o zbieraní húb, ale aj o pobyte v krásnom lese. Ja tie chvíle milujem. No nemilujem to, čo po príchode domov nasleduje. Spracovanie húb už taká sranda nie je 😦

9 thoughts on “Hubárska sezóna

  1. Danka, krása snúbená s nádherou 🙂 a oči moje sa tešili. Musím povedať, že máte krásne miestečko oproti nášmu lesu, ktorý je t.r. mimoriadne “zaprasený” náletovými burinami. Inak mám taký dojem, že zrovna tebou odfotená plávka je jedlá 🙂 Čo sa týka dubákov treba si dávať pozor na jeho horkého dvojníka, ktorý sa t.r. hojne vyskytuje. A ten slepúch je krásny ale nie je to had ale jašterica 😀

    Like

    1. Pekne po poradí: burina, o ktorej si mi nedávno písala, teda líčidlo jedlé, sa vyskytovalo v malom množstve aj v tomto lese. Spomenula som si na to, čo si mi písala, nikdy predtým som si tam tú rastlinu nevšimla. Možno to bolo iba mojou nevšímavosťou. Ale les je tam naozaj nádherný. Hovorila som, že keby to nebolo tak ďaleko, chodila by som tam aj častejšie, nielen na huby. Plávky vôbec nepoznám, horkáč bola prvá huba, ktorú som chcela zobrať do košíka, ale švagriná ma upozornila, že to nie je suchohríb, ktorý má zospodu klobúčika žltú farbu a horkáč bielu až ružovú. No jeden sa mi asi predsa len dostal medzi tie, ktoré som priniesla domov. Objavila som ho až pri čistení a ochutnala som ho. Bol horký. Keďže čistil so mnou aj mladší syn, mám obavy, či sa medzi tie na sušenie nedostal náhodou ešte nejaký exemplár horkáča. To, že je slepúch jašterica, som si prečítala pri písaní tohto príspevku. Googlila som slepúcha, lebo som si nebola istá, či to bol on. Ale pre mňa to bude aj naďalej had 🙂

      Like

      1. Danka hľadaj ten horkáč, bo ti neskôr pokazí jedlo a to viem čo hovorím, keď ešte mladá a neskúsená hubárka (aj s manželom) som musela vyhodiť veľký hrniec silvestrovskej kapustnice 😦 Bude medzi sušenými biely a ak si nemala žiadneho dubáka, tak ich radšej preventívne vyhoď. Ten líčídlovec by mi až tak nevadil, vadí mi skoro meter vysoká burina, ktorá mala kvet ako malá púpava a teraz má biele páperie, ktoré lieta všade a na všetko sa lepí:-( a asi je horká, pretože zver ju nekonzumuje:-(

        Like

  2. Parádní úlovek, Dani, ale je to přesně tak, jak píšeš. Procházka po lese spojená se sbíráním hub je velice příjemná, ale zpracování hub je potom naopak hodně nepříjemné. Letos už nechci houby ani vidět!
    Záběry z lesa jsou moc pěkné, ale slepýš vede na celé čáře. Musel být dost dlouhý, asi takový, jakého jsem nedávno “ulovila” já.
    Zdravím a přeji slunečnou neděli. ☼

    Like

    1. Chvíľami som aj ľutovala, že nemám zrkadlovku, no keď sme sa vracali z lesa s ťažkým košíkom plus s taškou, bola som rada, že nemusím nosiť ešte aj ťažký fotoaparát. Ešte som sa nikdy pri zbieraní húb nestretla s hadom, teraz prvý raz, aj keď to nie je had, ale jašterica 🙂 Ale tie predošlé stretnutia v predošlých dňoch hady určite boli – asi nejaké užovky, bolo to v blízkosti Dunaja.

      Like

  3. Witaj Kochana Danielo!
    Swoim postem, lasem i grzybami sprawiłaś mi ogromną radość.
    Marzę, że w przyszłą sobotę wybiorę się do lasu na grzybobranie.
    Widzę, że spotkałaś również grzyby kanie. Uwielbia je. Smażone w w jajku i bułce tartej. To prawdziwa pyszność.
    Gratuluję efektu grzybobrania. Pełny kosz to dobiero przyjemność.
    Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie:)

    Like

Pridaj komentár

