Už dokvitli

Tak dlho mám tento článok v rozpísaných, že som názov musela zmeniť zo Zdá sa, že už dokvitli na ten, ktorý vidíte vyššie. To, že naozaj dokvitli, je už úplne jasné. Svojou krásou nás tešili po celé leto. Prvé kvety sa objavili už koncom júna a teraz, začiatkom septembra, sa ešte sem-tam nejaký kvietok vyskytne. Počasie, ktoré sme mali koncom augusta a začiatkom septembra im neprialo a veľa pukov sa svojho kvetu nedožilo. Ožltli a odpadli.

Sýrske ibišteky, o nich tu teraz píšem, poznám len niekoľko pár posledných rokov. Neviem, či sa ich pestovanie u nás rozšírilo len v poslednom období, alebo som si ich krásu iba nevšimla. No odkedy o nich viem, už aj sama som ich niekoľko vypestovala. Úplne zo semena. Mám ich posadené v kvetináčoch na balkóne, ale niekoľko ich mám aj vonku na kvetinovom záhone pri dome. Ich kvety sa mi  veľmi páčia, preto si ich fotím aj inde, nielen tie moje, ale všade, kde ich uvidím. V okolí, kde žijem, ich je pri domoch zasadených na desiatky, možno aj stovky. Najčastejšie je vidieť tie, ktoré majú fialové kvety a po nich sú časté biele s bordovým stredom. No sú aj v iných farbách. Minimálne v dvoch odtieňoch ružovej a videla som aj čisto biele. Najkrajšie sú však tie, ktoré majú plné kvety. Taký, bohužiaľ, nevlastním. Myslím, že ich rozmnožovanie je trošku zložitejšie ako u tých s obyčajným kvetom.

Tu je malá zbierka kvetov sýrskeho ibišteka.

IMG_8612

IMG_9750

IMG_0355x

IMG_0360x

IMG_8957

IMG_0361x

IMG_8058x

IMG_8674x

IMG_8952x

IMG_8955x

photo(1)x

IMG_0354x

Ibištek sa môže pestovať v tvare kra alebo na vysokom kmieniku so strihanou korunkou. Je nenáročný na starostlivosť, počas roka si ju vyžaduje len minimálne. Postačí, ak mu vyberieme stanovište na slnečnom mieste a vysadíme ho do kvalitného substrátu. Potom ho už len každú jar zrežeme, aby sme podporili bohaté kvitnutie, a rozhodíme okolo neho kvalitné kombinované hnojivo. Staršie rastliny znesú aj letné suchá.

Tu je ukážka toho, že ibištek môžete pestovať aj v kvetináči na balkóne.

IMG_9977x

8 thoughts on “Už dokvitli

  1. Wspaniała kolekcja hibiskusów ! Uwielbiam te piękne kwiaty i ich soczyste kolory ! Kilka razy próbowałam zasadzić hibiskusy w moim ogrodzie ale w zimie wymarzały. Nawet okrywanie na zimę nie pomagało.
    Pozdrawiam serdecznie 🙂

    Like

    1. Ela, dala som semená ibištekov mojej priateľke, ktorá žije na severe Slovenska, ani u nej sa im veľmi nedarí. Sú tam veľmi chladné zimy a nie tak teplé letá ako tu u nás na juhu. Možno by si mohla skúsiť pestovať ibištek v kvetináči a ten na zimu preniesť na chránené miesto.

      Like

  2. Krásne láska Daniela!
    Mám modrý. Bohužiaľ som sa doteraz podarilo priviesť ho k rozkvetu. V minulom roku, bohužiaľ, je takmer zmrznutého, a tento rok, aj keď mal pár pukov, bohužiaľ sú bez gestom, chradnúť znova.
    Ale ja mám trpezlivosť. 😉
    Teraz dúfam, že preklad z nemčiny do slovenčiny je lepšia ako iná cesta okolo. 😉
    pozdravy
    Ute

    Like

    1. Liebe Ute,
      vielen Dank, dass du mir slowakisch schreibst 🙂 Ich habe alles verstanden 🙂 Jetzt habe ich oben geschrieben, dieser Rat gilt auch für dich. Probiere Hibiscus im Blumentopf pflanzen und im Winter herein im Haus übertragen.

      Noch etwas – ein kleiner slowakische Kurz . Wenn du Meine liebe Daniela slowakisch schreibst, es ist richtig so:
      Moja milá Daniela. Láska – das ist slowakisch die Liebe.
      liebe – milá
      Liebe – láska

      🙂
      Ich wünsche dir einen schönen Tag!
      LG Daniela

      Like

  3. Taky mi připadá, Danielo, že se u nás syrský ibišek objevil až v několika posledních letech. Je opravdu nádherný a kvete v různých krásných barvách a barevných kombinacích. Navíc má jednoduché květy nebo je plnokvětý. Abych pravdu řekla, mně se víc líbí skoro ten jednoduchý, je takový něžnější.
    Tvoje přehlídka je úžasná, co květ, to skvost, ale úplně nejvíc se mi líbí ten s kapkami deště.

    Like

    1. Takže to nebude len môj dojem, že tieto kvety sme tu u nás kedysi nepoznali? Pravdepodobne sa do našich končín preniesli vďaka tomu, že v posledných rokoch ľudia viac cestujú a naše územie im ešte na pestovanie vyhovuje. Ak si všimneš komentáre vyššie, v severnejšom Poľsku, či v Rakúsku vo vyššej nadmorskej výške sa im už toľko nedarí.

      Like

Pridaj komentár

