Papagájovec

Keď ste uvideli nadpis tohto príspevku, možno ste očakávali, že sa bude týkať  živočíšnej ríše, nie rastlinnej.  To, že rastlina, o ktorej bude reč, sa volá aj takto, som tiež donedávna vôbec nevedela. A ako som na to prišla? Nuž tak, že jedna z mojich susediek vie, že sa venujem pestovaniu kvetov a tak sa mi prišla pochváliť s tým, akú rastlinu dostala  ona od svojej záhradkárskej susedy. Z rastliny mi však priniesla ukázať iba stonku s plodmi. Keď som ich uvidela, plody mi naozaj pripomínali vtáka papagája. Nepoznala som to. Hneď som začala googliť a na jednom záhradkárskom fóre som sa dočítala, že plody patria rastline, ktorú poznám. Dokonca som už o nej na mojich dvoch starších blogoch písala. Raz, keď som netušila, ako sa rastlina volá a druhý raz už potom, čo som vedela jej meno.

Glejovka americká – to je tá rastlina, ktorej plody pripomínajú papagája 🙂 Nevedela som to preto, že ma rastlina zaujala vždy iba vtedy, keď kvitla. A že sa asi na tých miestach, kde ju zvyknem vidieť v kvete, nedožije plodov, je dôvodom asi to, že brehy dunajskej hrádze sa kosia a tým pádom rastlinám plody nemajú kedy dozrieť. Sú skosené skôr, ako dozrejú.  No minulý týždeň som sa predsa len vybrala na jedno z miest, o ktorom som vedela, že tam glejovka rastie. Šťastie mi prialo a zopár plodov som predsa len našla.

Počas mojich túlačiek som ju našla naozaj na rôznych miestach. Dokonca aj v samotnom meste.

IMG_4964g

IMG_6105g

IMG_8770g

IMG_6165g

A práve miesto z predchádzajúcej fotografie bolo to, kam som sa vybrala hľadať plody glejovky americkej. Túto fotografiu som zavesila na sociálnu sieť s otázkou, či ľudia vedia, čomu ten plod patrí.

IMG_9222g

Zatiaľ sa nikto taký nenašiel. Tí, čo mi napísali, že to nepoznajú, sa to dozvedia až z tohto príspevku.

Že kvety glejovky nádherne voňajú a chutia rôznemu hmyzu a motýľom, to snáď nie je treba zdôrazňovať.

IMG_6158g

IMG_4962g

IMG_6177g

IMG_8800g

IMG_4961g

V spomínaných starších blogoch som sa venovala aj téme invázne rastliny. Glejovku som k nim vtedy nezaradila. Ale aj ona k nim patrí. Rastlina pochádza zo Severnej Ameriky. Svoj vedecký názov dostala rastlina po Asclépiovi, bohovi lekárstva. Za slovenské názvoslovie vďačí hlavne preto, že z jej poranených stoniek vyteká tekutina, ktorá sa podobá mlieku. Glejovky rozkvitajú v júni a kvitnú pomerne dlho. Originálne kvety postupne vystriedajú atraktívne plody, ktoré sú vlastne podnetom tohto príspevku. Všetky druhy sú jedovaté.​

IMG_4958g

IMG_6166g

Tu si môžete prečítať moje dva staršie články týkajúce sa glejovky americkej:

Rastlina s ružovým kvetom

Rastlina s ružovým kvetom sa volá glejovka americká

9 thoughts on “Papagájovec

  1. Milá zlatá, tahle květina je v knihách o pokojovkách zařazená právě jako exotická pokojovka! Proto jsem nevěděla co to je, kdybych viděla květy už bych možná i věděla. Tuším že patří do příbuzenstva k voskovkám…..ale nenapadlo mne že něco takového tu (ted u vás) roste volně. Myslíš že bys mi mohla poslat semínka pokud bys nasbírala? jen ještě k tomu jménu, papouškovník (papagájovec) se u nás říká úplně jiné rostlině a mám dojem že i ti jsem u tebe viděla. Je to druh balzamíny, má červenooranžovožluté květy a také se pěstuje jako pokojovka.

    Like

    1. Vendy, ešte mi napadlo, že k tebe chodí na blog predsa len oveľa viac ľudí a možno je medzi nimi niekto, kto túto rastlinu pozná a aj pestuje. Zisti si, či to nie je nejaká pliaga, ktorá ti zo záhrady vyženie všetko, čo si tam mala predtým. Kľudne môžeš tento môj článok reblogovať a použiť ho na dotaz ohľadne pestovania.

      Like

  2. Tuhle rostlinu vůbec neznám, ale moc se mi líbí, má nádherné květy. Jak je vidět, líbí se i různému hmyzu, skoro na každém okolíku nějaký je. Zvláštní rostlina a krásné fotky, Danko.

    Like

Pridaj komentár

