Kyprina štrkovisková

Možno si zopár čiteteľov tohto blogu kliklo prednedávnom na článok, ktorým som vám chcela trošku priblížiť ťažbu štrku z Dunaja. Spomínaný článok bol vlastne len úvodom k tomu dnešnému, v ktorom vám chcem predstaviť rastlinu, ktorá si za svoj domov vybrala práve haldy vyťaženého štrku.

Je podobná tej, ktorá rastie pri vodných plochách a ktorú iste mnohía poznáte. Volá sa kyprina (vrbovka) úzkolistá a je známa skoro v celej Európe. Obe majú podobnú farbu kvetov. Tá ma upútala u jednej aj u druhej, lebo je to moja obľúbená farba. Aj táto, ktorú vidíte na fotografiách,  sa volá kyprina, no podľa toho, kde rastie, je to kyprina štrkovisková (Chamerion dodonaei).

IMG_9622

IMG_8977

IMG_8975

IMG_8972

IMG_8980

Kyprina štrkovisková primárne rastie najmä vo vyšších pohoriach Európy (Pyreneje, Alpy, Apeniny, Karpaty). Vyskytuje sa v Turecku, na Kaukaze, v Stredomorí. Sekundárne sa vyskytuje na vhodných biotopoch teplejších častí strednej a juhovýchodnej Európy. Na Slovensku má najviac lokalít prirodzeného výskytu v povodí Váhu, kde sa vyskytuje od podhoria Západných Tatier až hlboko do Podunajskej nížiny. No a tam som ju objavila aj ja 🙂

IMG_9004

IMG_8998

IMG_6935

DSCN6153

IMG_9004

9 thoughts on “Kyprina štrkovisková

  1. Witaj Kochana Danielo!

    Jesteś mistrzynią w robieniu zdjęć makro. Są świetne.
    Oczywiście wszystkimi Twoimi zdjęciami jestem zachwycona.
    Zauważyłam, że podobnie jak ja kochasz przyrodę, naturę… a kwiaty darzysz szczególnym uczuciem.

    Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie:)

    Like

  2. Vrbovky úzkolisté je u nás spousta, ale rozmarýnolistou jsem neviděla, buď u nás vůbec neroste, nebo jsem ji zaměnila z úzkolistou.
    Máš skvělé fotky, Danko. Trsy květin vypadají ve štěrku moc hezky a detaily jsou nádherné. Tahle kytka se mi moc líbí. 🙂
    Zdravím a přeji dobrou noc!

    Like

Pridaj komentár

