Škumpa

Dnes večer pred pol deviatou som sa prebrala zo spánku a nevedela som sa vôbec zorientovať. O takom čase bežne nespím, ale pozerám telku. Zaspala som niekedy po šiestej hodine. Prebratie zo spánku mi trvalo dosť dlho, najprv som si myslela, že je už sobota ráno a že v telke reprízujú seriál z predošlého večera. Až po chvíli som pozrela na hodiny a zistila som, že je ešte len večer a nie ráno.  Do tak hlbokého spánku som v takom nezvyčajnom čase upadla vďaka požitiu antihistaminika, ktoré som si popoludní priniesla z lekárne. Síce  o ňom píšu, že sa vyznačuje minimálnym výskytom ospalosti po bežnej liečebnej dávke, u mňa teda zabral. Prečo som si ho dala, to si už prečítate v nasledujúcich riadkoch.

Už v nedeľu som si vracajúc sa z cyklistiky kúsok za Bajkalskou ulicou v záhradkárskej osade všimla krásne farebné stromy. Keďže som išla so synom a už sme sa dosť ponáhľali, fotenie neprichádzalo do úvahy. Fotky týchto stromov sa ako huby po daždi začali v posledných dňoch objavovať aj na blogoch a profiloch na google+. Aj na facebooku sme riešili názov tejto rastliny. Spoločnými silami sme prišli na to, že je to škumpa.

DSCN9444

V pondelok som si cestou na poštu všimla dva stromy neďaleko nášho domu, ale tie ešte neboli tak pekne vyfarbené ako tie, ktoré som videla v nedeľu. Aby som si mohla odfotiť zopár vyfarbených litov, tak som sa postavila pod strom a ľavou rukou som zopár zelených listov odhrnula, aby som pravou  mohla tie farebnejšie odfotiť. Už večer som si na vnútornom zápästí ľavej ruky všimla nejaké začervenanie a výsyp. No napriek tomu, že sa mi miesto na ruke každým dňom zväčšovalo a viac červenelo, nič som s tým nerobila. Až dnes popoludní, v piatok, kedy som si uvedomila, že je pred nami víkend, som sa konečne vybrala do lekárne. Priniesla som si fenistil na vonkajšie ošetrenie a zyrtec na vnútorné ukľudnenie.  Ruka vyzerá ako popálená, hoci na fotke to až tak vidieť nie je.

škumpa

DSCN9695

Včera som sa nakoniec vybrala aj na to miesto, ktoré som mala vyhliadnuté už v nedeľu.

DSCN9425

DSCN9443

DSCN9446  farebný svet wordpress

DSCN9466

DSCN9475

DSCN9533

13 thoughts on “Škumpa

    1. Milá Ela, vôbec si ma tvojou správou nepotešila 😦 Čítala som aj na internete, že sa to dlho lieči. Ach, keby som to bola vedela, tak oželiem aj fotky. Keď som fotila tie ostatné fotky mimo mesta, dávala som si veľký pozor, aby som sa rastliny vôbec nedotkla.
      Ďakujem za návštevu a prajem ti krásny víkend!

      Like

  1. Škumpa je pěkná a taky pěkná potvora. ROzlézá se a ještě k tomu způsobuje takové nepříjemnosti (?).
    U vás je Zyrtec bez receptu? Mně se zdá, že u nás ne, jen jeho náhrada Alerid, ale ten je slabý.
    Zyrte občas vezmu neb mám taky nějakou alergii, ale nezkoumám, na co…..občas mě svědí oční víčka, nesnesitelně pálí, i oči, jsou suchá….a zyrtec pomáhá. Já po něm nespím 🙂
    Tak si na tu potvoru dej pozor!

    Like

    1. Aj u teba som videla fotku na facebooku. Máš ho niekde v záhrade? Nepotešila ma informácia blogerky, ktorá mi vyššie píše, že sa s tým istým problémom potýkala vlani a že to trvalo dosť dlho, kým sa tej alergie zbavila. Už sa budem tomuto stromu zďaleka vyhýbať, aj keď vraj nie všetky sú jedovaté.
      Zyrtec som mávala doteraz iba na predpis, dokonca ten posledný, čo mi moja obvodná predpísala pred dovolenkou do Chorvátska (čo je už pekných pár rôčkov), som vôbec nemusela načať, takže som ho po expirácii vyhodila nepoužitý. Alergiu zvyknem mať totiž aj na slnko, neviem, či to nebývalo v spojení slnko + opaľovacie krémy. No už som ju dávno nedostala.

      Like

      1. Já ji mám, dokonce se kolem ní občas motám, když likviduju její odnože, několikrát jsem ji taky kácela pilkou….a nic. To se tedy divím, protože jinak jsem alergická na různý věci jako pyl,seno, apod.

        Like

    1. Ale aj keď niekto niekde napíše, že jedovatá, ty by si vedela, že ako? Nenapadlo by mi, že dotknutie sa pár listov a ešte k tomu v oblečení s dlhým rukávom, urobí toto. Ja som tie informácie skôr chápala tak, že je jedovatá po požití. No už teraz mám naštudované o nej viac. Dokonca si myslím, že mne asi vliezol za rukáv z tých listov nejaký chrobák, ktorý ma takto označkoval. Ale ak aj sú tie stromy až tak jedovaté, nechápem, čo to má robiť na sídlisku ako okrasný strom.
      K tým komentárom u teba, priznám sa, to by som musela mať oveľa dlhší deň, aby som ich čítala. Pozriem si fotky a napíšem niečo za seba, no cudzie komentáre nečítam. Možno mi niekedy padne do oka jeden, dva posledné predo mnou. Teraz som si našla ten tvoj článok, kde máš škumpu, aj som komentovala, ale zamerala som sa na to, že sú invázne.
      Peknú nedeľu prajem! Vstala som skôr, aby som stihla niečo urobiť, lebo chceme ísť so synom bicyklovať a vidíš, kde som….

      Like

      1. Máš asi pravdu, ale měla jsem za to, že je tahle skutečnost obecně známá, Dani. Tedy to, že škumpa způsobuje vyrážky. Jak ale koukám na tvůj druhý komentář, nic o ní nevědí ani někteří lékaři nebo lékárníci, což mi připadá dost divné.

        Like

    2. Ani v piatok v lekárni, ani dnes u obvodného lekára, nikomu nič nehovoril strom či ker škumpa, ani jeho jedovaté účinky. Preto treba o tom písať viac v našich článkoch, nie iba v komentároch. Ja som sa o tom vlastne dozvedela tiež len z komentára pod fotkou na google+. Náhodou som tú fotku komentovala aj ja a potom mi už všetky nasledujúce komentáre prídu do mailu. No a jeden z nich hovoril o tom, že strom je jedovatý. Lenže tá informácia prišla pre mňa už neskoro, stromu som sa dotkla deň predtým. Tu je citát z komentára pod fotkou na google+:
      “jo a škumpa je pěkně jedovatej prevít, několik jedovatých druhů obsahuje v mléku urushioly, především 3-N pentadecycatechnol. U citlivých osob způsobují nepříjemné záněty pokožky, které se hojí dlouho – někdy i přes půl roku. Někdy stačí výpary v okolí porostu (wikipedie)” Takže sa mám na čo tešiť….. 😦

      Like

Pridaj komentár

