O tom, že škumpa je jedovatá

V poslednom príspevku som písala o škumpe. Uvedomila som si, že som sa mala viac zamerať na to, že niektoré druhy tohto stromu sú jedovaté.

Táto informácia odznela aj v komentároch pod článkom. Preto som si povedala, že škumpe venujem ešte jeden príspevok. Chcem, aby bol upozornením pre ostatných, aby nedopadli tak, ako ja.

Škumpa  – jej vedecké pomenovanie Rhus vzniklo z gréckeho rhein (tiecť, kôra roní živicovú šťavu).

Rastlina pochádza z východu Severnej Ameriky. Patrí medzi opadavé rastliny. Rastie v podobe keru alebo stromu a dosahuje výšky až 8 m. Mladé vetvičky sú ochlpené. Často býva vysádzaná pre svoj exotický dojem. Krásu dosahuje hlavne v jeseni, kedy sa jej listy farbia do červena. Takže v jednom čase môžete vidieť na strome listy zelenej, žltej, oranžovej až karmínovej červenej farby. Na vrcholcoch konárov má úzke šištice so semenami.

Šťava tejto rastliny obsahuje urshioly, predovšetkým 3-N pentadecycatechnol. Bližšie informácie doporučujem vyhľadať na internete, aj tak im budú rozumieť len chemici  :-(  Táto látka spôsobuje u citlivých osôb nepríjemné zápaly pokožky, ktoré sa hoja dlho – niekedy i viac ako pol roka. Na vznik reakcie stačí niekedy len pobyt v okolí porastu tejto rastliny.

Keď som sa dozvedela tieto fakty, tak som si uvedomila, že nakoniec môžem byť rada, že sa mi alergia neprejavila niekde na tvári, ale “iba” na ruke.

škumpa

DSCN9695

10 thoughts on “O tom, že škumpa je jedovatá

  1. Škumpa patří mezi pár stromů a keřů jejichž prodej a výsadba je zakázaná. Ještě tam patří akát bílý a mahónie cesmínolistá. A samozřejmě všechny odrůdy škumpy, nejen tahle škumpa ocetná.

    Like

    1. Toto je práve ten druh informácie, z ktorej by som nevedela, prečo sú uvedené rastliny zakázané. A tým viac, že tam spomínate aj agát biely, o ktorom viem, že kvety z neho sa používajú na konzumáciu.

      Like

  2. Čítala som oba vaše príspevky o tejto rastline a som rada, že ste pridali aj tento druhý, pretože ani ja som nemala jasno, v čom spočíva jedovatosť rastliny. Tu je to už vysvetlené. Ďakujem za seba aj za všetkých, ku ktorým sa aj vďaka vám dostane táto informácia.

    Like

  3. Fíha, my toto máme pred domom aj pred firmou… a ja som to v lete trhala rukami, teda jej nálety, čo nám rástli v záhradke. Joj, ale som mala šťastie… Skúšala si na to aloe?

    Like

Pridaj komentár

