Pravoslávny chrám sv. Nikolaja

Pod bratislavským hradným vrchom chátra malý kostolík.  Svojou strechou a vežou zaujme už z hradného nádvoria. Dlho som nevedela, o aký kostol ide, ani ako sa volá. Až keď som začala fotiť bratislavské kostoly pre projekt Sakrálne stavby, bola som si odfotiť aj tento a vtedy som som si v skrinke s informáciami zistila jeho názov.

Chrám svätého Nikolaja (Mikuláša) je ranobaroková sakrálna stavba postavená na mieste pôvodného gotického kostola pod hradným kopcom. Už v stredoveku stál na Podhradí jednoloďový gotický kostol rovnakého zasvätenia. Okolo roku 1550 ho z obavy pred tureckým nebezpečenstvom zrúcali, roku 1661 ho dala znova postaviť Františka Khuen pre slovenských poddaných Podhradia, ktoré patrilo Pálffyovcom. Od roku 1945 je v užívaní pravoslávnej cirkvi a v roku 2008 prešiel chrám sv. Nikolaja do vlastníctva pravoslávnej cirkvi.

Kostolík je malý, ale má veľmi dobrú polohu. O to viac je zarážajúcejšie, že si ho veľmi nevážime. V jeho interiéri, tak, ako aj vo väčšine bratislavských kostolov, som nikdy nebola. Čím je menší, tým menej som vám o ňom napísala, no tým viac fotografií som pre vás pripravila. Veď sa na to pozrite.

Ak sa pozeráte na kostolík z hradu, vidíte toto:

IMG_9519m

IMG_9525m

IMG_7818m

IMG_9529m

Ak prichádzate od mesta, tak ku kostolíku musíte prekonať niekoľko schodov.

IMG_1771m

mikulášsky

mikulášsky

IMG_9555m

IMG_7806nik

IMG_7805nik

Zábery  z bezprostrednej blízkosti kostola:

Našla som aj niekoľko zimných fotografií

A ešte zopár posledných na záver. Chcela by som podotknúť, že fotografie som zozbierala z môjho archívu a sú z obdobia rokov 2010 – 2014.

Pravoslávna cirkevná obec v Bratislave a okolí má  len necelých dve tisíc veriacich.  Sú to prevažne Rusíni, Ukrajinci, Bulhari, Rusi, Srbi, Gréci, ale i Slováci. Do prvej svetovej vojny veriaci z Bratislavy a okolia navštevovali bohoslužby vo Viedni, kde v tom čase bolo päť pravoslávnych chrámov, alebo dochádzali do Trnavy a Komárna. Od roku 1923 do roku 1950 sa pravoslávne bohoslužby konali v náhradných priestoroch.

V júli 2002 bol posvätený základný kameň nového pravoslávneho chrámu na Tomášikovej ulici. Ten bol s množstvom problémov s financovaním stavby v máji 2013 slávnostne posvätený  a odovzdaný do užívania. Je zasvätený sv. Rastislavovi.

Klikni na  Chrám sv. Rastislava

4 thoughts on “Pravoslávny chrám sv. Nikolaja

  1. Chrám sv. Rastislava je krásný, ale to prostředí, v jakém stojí, to je vážně děs a hrůza! Nedovedu pochopit, jak je něco takového vůbec možné. Copak projektanti nemají oči a rozum?! … komentář mi nešel odeslat, tak ho píšu sem, Danko.

    Spousta památek chátrá, ať už u vás na Slovensku nebo u nás. Je to velká škoda, jenže kde vzít peníze na opravy, když se utrácejí za nesmysly!
    Tvoje fotografie jsou překrásné, Dani, líbí se mi pohled z hradu, zblízka, i detaily. Kostelík je sice zchátralý, ale i tak pěkný. Je fajn, že jsi dala dohromady fotky za delší období a zveřejnila je v jednom článku. To byl dobrý nápad.

    Měj se hezky! ☼

    Like

    1. O tom, do akého prostredia postavili ten nový pravoslávny chrám, som a vyjadrila už pod tou fotkou. Na tom mieste ho stavali asi aj kvôli nižšej cene pozemku. Problém s historickými pamiatkami u vás aj u nás je rovnaký, ale mne sa zdá, že u vás ich je udržiavaných oveľa viac.

      Like

    1. Prezrela som si ešte raz všetky fotky, lebo som si nepamätala, že na kostole je naozaj graffiti. Nie je. To, čo vidíš, je nejaký dom nižšie pod kostolom, vedľa ktorého sa ide do kostola. A poučená veľmi rozčúleným človekom na facebooku ťa tiež opravujem, že to graffiti nie je. Sú to čarbanice.
      “Jste normální?To si fakt myslíte že toto je dílo “sprejera” nebuďte směšní,však to zrobilo nějaké děcko jebnuté co moc často sleduje gympl……nejlepší prevence proti takovým potratům je graffiti(ano věřte tomu nebo ne,ale tohle graffiti není) ”
      Veď si to tam pozri sama – https://www.facebook.com/BratislavskyOkraslovaciSpolok/photos/a.143312792357637.18853.141551609200422/844812268874349/?type=1&theater

      Like

Pridaj komentár

