Mikulášsky cintorín

Nad cestou popri bývalom PKO, oproti Riverparku, sa na Žižkovej ulici nachádza jedno kľudné miesto, ktoré asi nepoznajú ani všetci rodení Bratislavčania. Aj ja som ho objavila iba náhodou.  Pred časom som mala doprevádzať mestom facebookovú priateľku, ktorá plánovala pricestovať prvý raz do rodného mesta svojej matky. K miestam, ktoré chcela navštíviť, mal patriť aj  židovský cintorín, na ktorom majú hrob jej starí rodičia. Keďže som nevedela, kde presne židovský cintorín  je, pred jej príchodom do Bratislavy som si ho išla najprv sama nájsť. A vtedy som objavila aj ten cintorín, ktorého fotografie prinášam v dnešnom príspevku.

Mikulášsky cintorín je vlastne v susedstve toho, ktorý som hľadala. V momente, keď som stlačila kľučku na bráne cintorína a zatvorila som ju za sebou, som nemala príliš dobrý pocit, pretože som tam išla sama. Nemohla som vedieť, či toto, podľa mňa asi nie veľmi navštevované miesto neobývajú nejakí bezdomovci alebo podobné živly. Moja priateľka, ktorá tam má hrob príbuzných, mi povedala, že sama tam nikdy nejde. Ocitla som sa sama medzi náhrobnými kameňmi, ktoré majú desiatky a niektoré možno aj stovky rokov.

Prvé záznamy o existencii cintorína pochádzajú zo začiatku 13. storočia. Našlo sa tu až 14 vrstiev prekrývajúcich sa hrobov. Pochovávali tu zosnulých z Zuckermandlu, Vydrice a z Podhradia.  Od roku 1957 sa tu už nepochováva.

IMG_1849m

Keď som kráčala pomedzi hroby, mala som pocit, že ani nie som v Bratislave. Cintorín je na kopci nad Dunajom a nebyť toho, že sú na nábreží postavené megalomanské stavby, bolo by z neho vidieť aj na rieku. Cintorín nie je veľmi udržiavaný. Je poznať, že o niektoré hroby sa už nemá kto starať. Ale pre mňa bol krásny tým, že tam dýchala história.

IMG_1885m

 IMG_1876m

Nie sú to iba fotografie z tej prvej návštevy cintorína. Druhý raz som sa tam už vybrala vedome.

IMG_0358m

IMG_0321m

IMG_0322m

IMG_0326m

IMG_0353m

IMG_0339m

Keď sa prechádzam po starých cintorínoch, napadne mi vždy myšlienka, či sa aj v tej dobe, kedy sa na nich pochovávalo, pretekali pozostalí v tom, aby pomníky na hroboch boli pompézne a na tú dobu až gýčové,  ako je tomu dnes. Odpoveď: Pravdepodobne áno.

13 thoughts on “Mikulášsky cintorín

  1. Vedela som o tomto cintoríne, bo ho je vidieť od Dunaja, ale nikdy som tam nebola. Podarila sa ti krásna fotoreportáž a keby si nepovedala kde si fotila, tak by som pri niektorých fotkách tipovala Ondrejský cintorín 🙂

    Like

  2. Už dávno pradávno sa tam chystám, aj na ten židovský, a ešte som tam nebola. My tu máme jeden maličký cintorínik v Karlovke medzi panelákmi, neviem, či ešte pochovávajú tam, ale rada tam chodím.

    Like

    1. Ešte jednu prosbu mám na teba. Nemohla by si dávať ku komentárom odkaz na tvoj blog alebo aspoň profil google+? Ďakujem! Tak by som bola o blogu vedela skôr a nie až včera. Len dúfam, že ho necháš na svete dlhšie ako tie predošlé :-p

      Like

  3. Já se zase raději po hřbitově toulám sama, protože mě nikdo nepopohání. Ale ještě jsem se pravda nesetkala s tím, že by ho obýval i někdo jiný než mrtví. To je ale hloupá doba, když se člověk má bát i na hřbitově 😦

    Like

  4. Danielo, sarny nie chodzą po moim ogrodzie. Pasą się na specjalnie niekoszonej łące. W tych trawach mogą bezpiecznie spacerować bażanty i sarny… Niestety gdy spadną śniegi, zwierzęta wyprowadzają się do lasu. Na takiej otwartej przestrzeni byłyby zagrożone… A las znajduje się w niedalekiej odległości od mojego domu.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    Like

Pridaj komentár

