Súsošie vo dvore

Na jednej z najstarších ulíc v Bratislave,  len kúsok od katedrály sv. Martina, sa na Kapitulskej ulici nachádza Prepoštský palác,  národná kultúrna pamiatka zo 17. storočia. Kapitulská ulica s cestou dláždenou kameňmi a so starými domami bola odjakživa domovom cirkevných inštitúcií. Nie inak je tomu aj dnes, v súčasnosti je sídlom Teologickej fakulty Univerzity Komenského.

Do dvora, v ktorom palác stojí, sa vchádza veľkou kovanou bránou, za ktorú som sa až donedávna nikdy neodvážila vojsť. Vo dvore oproti bráne stojí mramorové súsošie sv. Alžbety Uhorskej, ktoré bolo pre mňa dosť problematické odfotiť nielen preto, že som ho fotila cez otvory v bráne, ale aj preto, že sú vo dvore skoro vždy zaparkované autá, ktoré vo výhľade na sochu prekážajú.  Nielen palác, ale aj súsošie je národnou kultúrnou pamiatkou.

DSCN3136

DSCN2036

IMG_9633

Hľadala som niečo o tomto súsoší a našla som toto:

Priamo na mieste ho vytesal v roku 1907 sochár Alojz Rigele. Súsošie tvorí okrem sv. Alžbety aj dievčatko a malý žobráčik. Socha bola odhalená 17, novembra 1907 pri slávnosti sedemstoročnice narodenia sv. Alžbety. Na slávnosti sa zúčastnila aj Izabela, manželka cisára Františka Jozefa.

kapitulská

kapitulská

Len pred pár dňami sa mi podarilo odfotiť súsošie nie cez otvory v bráne, ale priamo zo dvora.

DSCN3138

DSCN3140

V záhrade pri Modrom kostolíku na Bezručovej ulici je inštalovaná zmenšená kópia predmetného súsošia z liateho kameňa.

DSCN2463

Okrem týchto sôch je sv. Alžbete venovaná v Bratislave ďalšia socha, ktorá stojí na jednom z nádvorí bratislavského hradu.

DSCN2283

Kto by sa o Alžbetu Uhorskú zaujímal viac, písala som o nej už pred niekoľkými rokmi na  blogu Zrkadlenie.

Aj sama som zostala prekvapená, keď som zistila, že na blogu Na krásnom modrom Dunaji  som jej venovala zatiaľ iba jednu fotografiu.

V Bratislave je po nej pomenovaný aj kostol, ktorý väčšina ľudí pozná ako Modrý kostolík.

3 thoughts on “Súsošie vo dvore

  1. Droga Danielo, może i wiesz, że uwielbiam takie stare, zabytkowe ulice jak ta – Kapitulská…
    Jestem oczarowana pomnikami Elżbiety Węgierskiej… Mam nadzieję, że gdy będę następnym razem w Bratysławie będę odwiedzać miejsca pokazywane na twoim wspanialym blogu.
    Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie:)

    Like

  2. Už brána do dvora je nádherná, Danko, a sousoší zrovna tak. Je umístěné v krásném prostředí. Líbí se mi zeleň kolem a červené listy okrasného javoru (aspoň si myslím, že je to on).
    Pořídila jsi moc pěkné záběry z různých úhlů a taky asi v různou dobu, což soudím podle javoru i popisu. Dobře, že jsi našla odvahu vejít dovnitř.
    Sousoší na posledním snímku je úžasná práce!

    Like

    1. Tie fotky s pozadím červeného javora som urobila tak, že práve vchádzali dnu nejakí študenti a tých som poprosila, aby chvíľu počkali. Brána sa totiž otvára a zatvára automaticky. Nebola som si istá, či je to na fotobunku a bála som sa, že sa za mnou zatvorí a viac odtiaľ nevyjdem 🙂 Viem, že by som tam dlho nečakala, lebo študentov chodilo dosť. Aj tá fotografia, kde je vidieť cez pootvorenú bránu sochu, vznikla vlastne pri zatváraní brány. Fotila som tam mnohokrát, ani som v archíve nenašla všetky tie fotky. Aj tak ich je v článku dosť.

      Like

Pridaj komentár

