Piešťany

Môj otec už dvadsať rokov nie je medzi nami, ale spomienky na mestečko, do ktorého som v utorok krátko po poludní smerovala, sa mi spájajú práve s ním. Naposledy som v ňom bola totiž navštíviť otca v kúpeľoch tohto mesta a aj moja vôbec prvá návšteva tohto mesta bola práve s otcom.  Po mnohých rokoch som sa konečne rozhodla, že sa idem pozrieť, ako toto mesto vyzerá dnes. Občas som prechádzala jeho okrajom autobusom, ale nikdy som nevystúpila a nešla sa ním prejsť.

Piešťany ležia na pravom brehu rieky Váh, v severnom výbežku Podunajskej roviny, pod úpätím pohoria Považský Inovec. Mestom okrem Váhu preteká potok Dubová, ktorý sa vlieva do priehradného jazera Sĺňava, ktoré leží juhovýchodne od mesta.

Keď sme nedávno obnoveným mostom nad riekou Váh prechádzali do mesta, začala som si všímať, kade autobus ide, aby som sa vedela k mostu dostať aj po vlastných. No tá vzdialenosť bola tak veľká, že som si ju veľmi nezapamätala. Po vystúpení z autobusu som sa vydala smerom, o ktorom som si myslela, že sa dostanem k rieke a že popri rieke sa dostanem až do centra mesta. No ten smer  som stratila na prvej križovatke. Až doma, keď som si pozrela mapu, kadiaľ som chodila, som uvidela, aký zbytočný kus som si nadišla. Najsmutnejšie na tom bolo, že na troch miestach som oslovila ľudí s otázkou, či idem správne k rieke. Dve dvojice mladých žien mi nevedeli odpovedať a tretí starší pán na bicykli mi povedal, že idem správne 😦

DSCN2587

Prvé, čo som si chcela v Piešťanoch zaobstarať, boli nejaké propagačné materiály mesta s mapkou. Všímala som si teda smerovanie k informačnému centru. Lenže po už spomenutej prvej križovatke sa mi smerové tabule prestali stavať do cesty. Nakoniec som prišla tam, kam som chcela, ale mala som v nohách zbytočné kilometre. Keby som bola vedela, že most, ku ktorému som sa vybrala, sa volá Krajinský, bola by som to mala oveľa jednoduchšie.

DSCN2616

Od neho som popri rieke prešla k najznámejšiemu piešťanskému mostu, ku Kolonádovému. Tento sa nazýva aj Sklený. Ním sa prechádza na druhú stranu Váhu na Kúpeľný ostrov. S myšlienkou vytvoriť most prišiel nájomca piešťanských kúpeľov Ľudovít Winter. Tento bezbariérový peší most spĺňa funkciu miesta na stretávania a oddych a je zároveň korzom pre pacientov a aj pre návštevníkov už spomenutého Kúpeľného ostrova, kam som však nešla. Zostala som v meste. V dejinách slovenskej architektúry sa Kolonádový most v Piešťanoch spomína ako jedno z vrcholných diel 20. storočia. Jeho dĺžka je 156 metrov  a je najdlhším krytým mostom na Slovensku.

DSCN2625

DSCN2637

DSCN2672

DSCN2679

DSCN2698

Už v úvodných slovách som spomenula, že Piešťany sú kúpeľné mesto. Povedala by som, že veľmi známe kúpeľné mesto. Bolo to počuť aj na virvare jazykov jeho návštevníkov. Hoci, teraz si uvedomujem, že som tam nevidela ani jedného návštevníka z arabského sveta, čo bolo v minulých rokoch dosť časté. Ale nemčinu bolo počuť dosť často.

DSCN2678

Známy barlolámač. V roku 1894 požiadal budovateľ piešťanských kúpeľov Ľudovít Winter Artura Heyera, aby jedinou figúrou zobrazil uzdravenie. Maliar mu predložil skicu Lámača barlí. Ten sa stal jedinečným symbolom kúpeľov i mesta a vidieť ho ešte aj na lavičkách v meste. Po 40 rokoch vytvoril unikátnu bronzovú sochu barlolámača akademický sochár Robert Kühmayer.

DSCN2960

Iba pár metrov od mosta stojí táto kaplnka, ktorá nesie názov Kaplnka Božského srdca Ježišovho.  Je vraj veľmi obľubovaná kúpeľnými hosťami pre svoj interiér, ale ja som do nej nevošla.

DSCN2704

Len kúsok od kaplnky, na druhej strane cesty,  ma na prvý pohľad zaujala socha, ktorú poznám a o ktorej som už písala aj na blogu. Je to socha Milenci, ktorú máme aj v Bratislave a je súčasťou fontány.

DSCN2720

Od nich som pokračovala ďalej a prišla som k Mostu zaľúbených a od neho už bola už na dosah pešia zóna Piešťan. Tá dýchala pokojnou atmosférou jesenného popoludnia pracovného dňa. Hoci som aj tu stretávala kúpeľných hostí, je zrejmé, že v kúpeľoch už je po sezóne.

DSCN2733

DSCN2744

DSCN2755

Na jednom z domov je pamätná tabuľa venovaná Ľudovítovi Winterovi, čo bol slovenský podnikateľ židovsko-maďarského pôvodu. Nájomca a budovateľ piešťanských kúpeľov a tvorca ich svetového mena. Výrazne sa zaslúžil o premenu obce Piešťany na mesto.

DSCN2775

DSCN2776

Ďalej sa dostávam do mestského parku,  ktorý je tiež známy aj pod menom Sad Andreja Kmeťa.  Jeho základy položil už začiatkom 19. storočia Jozef Erdödy. Rozloha parku je 22,3 ha. Park je zapísaný na zozname národných kultúrnych pamiatok. Na jeho území sa nachádzajú vzácne druhy drevín a viaceré architektonické pamiatky. Je v ňom množstvo sôch, ktoré sa do tohto parku dostali vďaka ojedinelému projektu, ktorý vznikol ešte začiatkom 60. rokov minulého storočia pod názvom Sochy piešťanských parkov. Sochám by som chcela venovať samostatný príspevok.

DSCN2795

DSCN2803

DSCN2946

Naprieč parkom som prešla až k Biskupickému kanálu a k zelenému mostu nad ním. Trošku sa hojdajúc som prešla na druhú stranu. Ocitla som sa na brehu Váhu. Tu  som sa zdržala len veľmi krátko a vrátila som sa naspäť. Popri ňom som znovu prišla ku Kolonádovému mostu a ešte som sa na chvíľu vrátila do centra mesta. Keďže som už v nohách cítila značnú únavu, odtiaľ som nabrala kurz stanica.

DSCN2853

DSCN2938

DSCN2969

DSCN2993

DSCN3006

Cestou k stanici som ešte sem-tam cvakla fotoaparát, ale keď sa mi vybili baterky, za nové som ich vymenila až na stanici, kde som viac ako hodinu čakala na rýchlik do Bratislavy. Aj keď som podľa sports trackeru nachodila po Piešťanoch viac ako jedenásť kilometrov, nevidela som ani zďaleko všetko. Preto si výlet do Piešťan určite zopakujem. A keďže som si všimla, že toto mesto je friendly voči bicyklom a cyklistom, nie je vôbec vylúčené, že sa sem v budúcnosti doveziem vlakom aj s bicyklom.

DSCN2746

Aj z tejto návštevy Piešťan som si priniesla také množstvo fotografií, že sa s nimi na tomto blogu ešte určite stretnete.

8 thoughts on “Piešťany

  1. Piešťany som navštevovala ako dieťa s mojou starou mamou, ktorá sem chodila do kúpeľov na jeden deň, z dediny Očkov, neďaleko Piešťan. Pamätám si ešte staré obchodné stredisko Bezovec, kde nám vždy kupovala dlhšie šaty, aby sme sa prispôsobili odievaniu na dedine. Z Bratislavy sme totiž chodili vo veľmi krátkych, čo sa jej nepáčilo. Boli sme tu aj na kedysi známych motocyklových závodoch Neskôr som tu bola s mojimi vnukmi na výletoch, lebo chceli cestovať vlakom.

    Like

    1. Na to, že som sa narodila cez kopec asi 30 km od Piešťan, do Piešťan sme nechodievali a všetky doterajšie návštevy tohto mesta môžem zrátať na prstoch jednej ruky. O dedine Očkov som ešte ani nepočula. Pozrela som si ju na mape a zistila som, že je na ceste do Podolia. Práve tam smerovala naša cesta z mojej prvej návštevy Piešťan 🙂 Odvtedy som tým smerom nikdy nešla.

      Like

    1. Fajn. Určite sa na nejakom termíne dohodneme. Zároveň by sme mohli navštíviť aj Čachtický hrad po jeho čiastočnej renovácii. No na to by už bolo vhodnejšie jarné obdobie.

      Like

  2. Danielo,
    bardzo dziękuję za dzisiejszy post. Zabrałaś mnie na piękną wycieczkę.
    Piešťany, to bardzo interesujące miasto. Co krok spotyka się coś interesującego.
    Zachwyciły mnie mosty na rzece i zabytkowe wille… Ciekawe pomniki i wspaniałą architekturę.
    Życzę miłej niedzieli.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    Like

  3. V Piešťanech jsem nikdy nebyla a těžko se tam kdy dostanu. Škoda, je to krásné lázeňské město.
    Tak mi připadá, Danko, že ses pořádně prošla. Počasí bylo krásné, škoda ho nevyužít.
    Moc se mi líbí Krajinský most s labutěmi a kaplička. Zajímavé a pěkné jsou ale všechny fotky a tvoje povídání zrovna tak.
    Tvoje reportáže jsou vždycky jedinečné!
    Přeji ti slunečnou neděli! Možná to i vyjde. ☼

    Like

Pridaj komentár

