Kaštieľ v Prievoze

Niekoľko fotografií Čákiho kaštieľa v Prievoze som už zverejnila, dokonca som jednu použila aj na poslednú hádanku na facebooku. Teraz by som vám chcela ukázať kaštieľ tak, ako sa mi ho spoza plota podarilo nafotiť pri mojej prvej a zároveň aj poslednej prieskumnej ceste mestskou časťou Bratislava-Prievoz.

Keď dal koncom 19. a začiatkom 20 storočia postaviť Eugen Čáki s manželkou letné sídlo v Prievoze, vtedy to ešte nebola Bratislava, ale dedina neďaleko nej. Predpokladá sa, že objekt bol postavený na mieste staršej budovy, ktorej zvyšky boli zakomponované do novej podoby kaštieľa. Ďalším vlastníkom panstva bol Pavol Žolnaj, ktorý ho však postupne rozpredával. V roku 1933 prišli do Bratislavy sestry z kongregácie Dcér sv. Františka z Assisi a tieto kaštieľ spolu s malou časťou francúzskej záhrady kúpili  a zriadili v ňom kláštor. V priestoroch koniarne vznikla nemocnica, liečebňa pre chorých, ktorá slúži dodnes. Postupne rokmi menil kaštieľ majiteľov aj účel. Po znárodnení v ňom štát zriadil geriatrické sanatórium. Po roku 1989 bol kaštieľ v rámci reštitúcie vrátený cirkvi a bol vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku.

DSCN1605

DSCN1608

DSCN1609

DSCN1610

DSCN1614

DSCN1621

DSCN1645

3 thoughts on “Kaštieľ v Prievoze

  1. Zámeček je velice romantický, Danko, samá věžička. Je to krásný udržovaný komplex. Škoda, že ses nedostala dovnitř. Na budovách je spousta úžasných detailů, chtělo by to fotky zblízka. Tady navíc dost překážejí stromy. Na posledním snímku mě zaujaly sluneční hodiny, ty jsou moc pěkné.
    Pořídila jsi opět skvělé fotky za slunečného počasí.
    U nás je od neděle strašně ošklivo, ale aspoň docela teplo. Hlídám nemocnou vnučku, tak využívám synův počítač, malá teď zrovna spí.
    Měj se hezky. 🙂

    Like

    1. Bola som rada, že na stromoch je už len tak málo listov – vtedy, fotila som 31.10. Keby som tam išla skôr, nevidím vôbec nič, lebo skoro okolo celého areálu sú vysadené stromy. Určite sa tam ešte niekedy vyberiem.

      Like

Pridaj komentár

