Ktovie kde a ako si teraz nažívajú

Od konca augusta, kedy približne odleteli zo Slovenska, uplynuli už tri mesiace. Za ten čas stihli preletieť kus sveta a teraz sa už väčšina z nich zohrieva niekde na horúcom africkom slnku. Čad, Sudán, Etiópia, Keňa a mnohé ďalšie africké krajiny sú tie, kam bociany zo Slovenska pred zimou odleteli.  Svoje dni trávia na afrických savanách, pri riekach a jazerách, v spoločnosti obrovských kŕdľov rôznych európskych aj afrických vtákov, ale aj dravých zvierat, ako sú levy, hyeny či iné.

Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa nie všetky bociany na jar zase vrátia k nám. Ďalším je to, že niektoré jedince tú dlhú a náročnú cestu tam a späť nezvládnu a utopia sa niekde v mori. V jednom zaujímavom dokumente ma  o ceste bocianov na juh zaujalo to, ako dokážu títo vtáci využívať vzdušné prúdy. Bociany tiahnu len počas dňa, pretože pri preletoch využívajú plachtenie pomocou horúcich vzostupných vzdušných prúdov.  Keď sa dostanú do takýchto prúdov sú vynášané stúpajúcim vzduchom do veľkých výšok. V najväčšej výške, do akej ich horúci vzduch dokáže vyniesť, potom tento prúd opustia a pomaly plachtia k zemi pričom bez veľkej námahy prekonávajú veľké vzdialenosti. No ak z takého prúdu spadnú veľmi nízko k morským vlnám, často sa stane, že svoj život skončia práve v nich.

bocian

Bocian biely (Ciconia ciconia) hniezdi v kultúrnej krajine v blízkosti človeka. Svoje objemné hniezda z konárov stavia na komínoch budov, stĺpoch elektrických vedení či ojedinele aj na stromoch. Hniezda vystiela rastlinným materiálom. Živí sa najmä hmyzom, obojživelníkmi, hrabošmi a drobnými rybami.  Na jar prilietajú bociany koncom marca až začiatkom apríla. Hniezdia od apríla do júla. V závislosti od dostatku potravy vychovajú jedno až päť, výnimočne aj šesť mláďat. Pôvodné hniezdne prostredie predstavovali lužné lesy, kde bociany hniezdili na veľkých stromoch. Zmenou krajiny tieto hniezdiská zanikli a bociany našli vhodné hniezdne prostredie v blízkosti človeka už pred viac ako 150 rokmi. O jednom takom hniezdisku som už dávnejšie písala TU.

Bociany sa mi pri mojich cyklopotulkách podarilo vidieť mnohokrát, ale nikdy sa mi nepodarilo prísť k nim bližšie, pretože boli plaché. No pri jednej tohoročnej cyklistike popri rieke Morava sa mi podarilo prísť dosť blízko k stĺpu, na ktorom mali hniezdo. Bolo to niekoľko kilometrov za bratislavskou mestskou časťou Devínska Nová Ves. V čase, kedy som tade prechádzala, bolo hniezdo naozaj plné. Vtáci neodleteli ani vtedy, keď som sa priblížila naozaj celkom blízko.  Asi si boli vedomí, že ďalej už nepôjdem, pretože miesto, na ktorom hniezdo stojí, je močaristé a suchou nohou by som sa už odtiaľ nebola vrátila.

IMG_8242bo

IMG_8238bo

Až pri písaní tohto článku som sa dozvedela, že pre rok 2014 je vtákom roka bocian. Viac sa dozviete TU.

DSCN5560bo

bocian Rusovce

Na záver sa s vami ešte podelím o jednu spomienku, ktorú mám z detstva. V jedno leto, mala som vtedy desať rokov, si jeden z bocianov, ktorí obývali roky stĺp elektrického vedenia pri križovatke ciest v našej obci zmyslel, že komín nášho rodinného domu bude využívať ako vyhliadkový bod. Nechápem, prečo si z  domov na ulici, v ktorej sme bývali, vybral práve ten náš. Asi preto, že náš dom stál v záhrade plnej stromov a hneď vedľa tiekol malý potôčik. Keď sa na streche objavili stále viac a viac pribúdajúce biele fľaky, našim sa už hosť na komíne znepáčil. To, akým spôsobom sme bociana od nášho komína odučili, si už nepamätám. Nezabudla som však na to, čo mi povedal strýko, keď sme v jeden letný podvečer stáli vonku a naše zraky boli upreté na komín domu. Uvidíš, bocian vám prinesie bábo. A to bola naozaj pravda. Koncom januára nasledovnej zimy sa nám narodila najmladšia sestra. Ktovie, ako to ten bocian, ktorý bol v tom čase už dávno niekde v Afrike, dokázal zariadiť 🙂

P. S.

Vtedy som už na bociany dávno neverila 🙂

9 thoughts on “Ktovie kde a ako si teraz nažívajú

        1. Ich habe gerade meinen Text in Google ins Deutsch übersetzt und muss ich sagen, dass ich nicht verstehen kann, wie du verstehst, was ich schreibe. Die Übersetzung ist so schrecklich 🙂

          Like

  1. To by mě taky zajímalo, Danko. Stejně je smutné, že spousta tažných ptáků přijde o život, nejen čápi. V přírodě je to zvláštně zařízené. Moc se mi líbí tvůj článek i fotografie. Některé věci jsem o čápech nevěděla.
    Poslední vzpomínkový odstavec je moc pěkný. To já v deseti ještě na čápa a vránu věřila. 😉

    P.S.
    Konečně nám jde internet. V sobotu vypadnul, nejspíš kvůli námraze a dneska zase naskočil, protože námraza opadala. 🙂

    Like

    1. A ja že, čo sa s tebou stalo, že si tak dlho nič nové nedala na blog. To mi ani nenapadlo, že ste bez internetu. Vyzeralo to u vás hrozne, našťastie, už som večer počula, že sa konečne aj vlaky rozbehli.
      Usmiala som sa nad tebou v čase, keď si mala desať rokov 🙂 O sťahovaní vtákov je viac dokumentov, určite si videla aj ty film Putovanie vtákov, u vás to išlo pod názvom Ptačí svět.

      Like

Pridaj komentár

