Kalvínsky kostol

V hornej časti bratislavského Námestia SNP, za súsoším partizánov a dosť veľkými stromami, ktoré ho od jari do jesene úplne zakrývajú,  je Kalvínsky kostol reformovanej cirkvi. Tento kostol bol postavený za necelý rok a slávnostne vysvätený bol v októbri 1913. Autor návrhu, architekt Wimmer, sa inšpiroval chicagskou školou, najmä dielom F. L. Wrighta. Historikmi je táto stavba často označovaná aj ako neorománsky štýl.

IMG_9120

Tak, ako aj pri ostatných kostoloch, ktorých fotografie som doteraz zverejnila v projekte Sakrálne stavby, ani interiér tohto kostola som nevidela a z toho vyplýva aj to, že nemám ani fotografie týchto priestorov. Dokonca som nemala nikdy šťastie vidieť, že by do tohto kostola ľudia vchádzali alebo z neho vychádzali.

Stavba kostola bola prvým veľkým projektom architekta Franza Wimmera. Bol vlastne súčasťou súboru objektov medzi terajším Námestím SNP a Obchodnou ulicou. Okrem kostola k nemu patrila fara a nájomný obytný dom, ktorý má vchod z Obchodnej ulice.

Z nasledujúcich fotografií je vidieť, že tento kostol je v lete naozaj dobre schovaný.

kalvínsky

IMG_5853

Jadro pôdorysu kostola tvorí štvorec, ktorý je rozšírený o štyri krátke ramená. Zo strany hlavného priečelia obráteného do námestia sa k nemu pripája veža na štvorcovom základe. Výtvarne najbohatšie je poňaté hlavné priečelie. Na jeho prízemí je trojica vstupných portálov s oblúkovými záklenkami a dekoratívnymi  mrežami. Po stranách stredného portálu sú umiestnené kamenné stĺpy.

IMG_9144

IMG_9143

IMG_1888

IMG_1886

IMG_3736

 IMG_1887

Kostol je národnou kultúrnou pamiatkou.

Kalvínsky kostol

na blogu

Na krásnom modrom Dunaji

6 thoughts on “Kalvínsky kostol

  1. Napriek tomu, že ten kostol je taký skôr nenápadný, nafotila ste pekné pohľady naň. Ako dieťa som dlho nevedela, že to kostol vôbec je. Poza sochu, vtedy Stalina, sme veľmi nechodili bolo to tam pre tie stromy stále v tieni a to vzbudzovalo trochu strach.

    Like

    1. So mnou to bolo podobne, teda nie ako dieťa, ale tou uličkou popri ňom som vôbec nechodievala. Na rozdiel od posledného obdobia. A že to je kalvínsky kostol, som sa dozvedela až vtedy, keď som ho začala fotiť. Tieto fotky sú výberom fotografií z dosť dlhého obdobia. Medzitým som spoznala aj človeka, ktorý tam chodieva na bohoslužby 🙂

      Like

  2. Dráty kolem kostela jsou nepříjemné a hrozně rušivé, Danko, ale detaily jsou úžasné, nafotila jsi je opravdu skvěle. Kostel je nádherný. Moc se mi líbí první koláž, kde je kostel napůl ukrytý v zeleni, ale i s holými stromy jsou fotky krásné..
    Je fajn, když můžeš vyfotit jedno místo v různých podmínkách a ročních obdobích, vypadá to hodně zajímavě. 🙂
    Přeji krásný den, u nás svítí sluníčko … konečně po několika týdnech!

    Like

    1. Tie drôty, ktoré spomínaš, sú električkové troleje. Fotky aj s drôtami som dala preto, aby bolo vidieť, kde ten kostol vlastne je. Bohužiaľ, vo väčších mestách sa bez takej techniky nezaobídeme 😦 A vymazávať to z fotiek nemienim. To by už nebolo autentické – ani to neviem a ani by sa mi to nechcelo robiť. Vieš, ako to v meste robievam? Niekedy ma niečo zaujme, odfotím si to, aj keď viem, že fotka bude kvôli počasiu o ničom, no potom sa tam vyberiem vtedy, keď je pekne.
      Spomínam si, ako som si raz na jednej dovolenke v Grécku privstala, lebo som si chcela nafotiť mestečko ráno, keď mi ešte nebudú všade prekážať ľudia. No veľa som toho nenafotila, lebo kam som zamierila s objektívom, tam bolo množstvo rôznych káblov. Bez ladu a skladu 😦 To neboli ale električkové troleje, mestečko bolo maličké, takže o električkách tam ani nesnívali. Boli to káble elektrického vedenia a možno telefónu, či internetu, ktorý tam vtedy ešte na veľa miestach nebol a jediná internetová kaviareň bola príšerne drahá. Niekedy sa mi zdá, že ten Balkán prichádza pomaly aj k nám, pretože aj tu už visia drôty hocikde.

      Like

      1. No jo, máš pravdu, to jsem si neuvědomila, Dani. Tyhle dráty vymazávat nemá smysl, do města prostě patří.
        Jinak s tebou souhlasím, zadrátovaní jsme důkladně a někde je to i zbytečné.

        Like

Pridaj komentár

