Pravoslávny chrám sv. Rastislava

Chrám, ktorého fotografie dnes publikujem, som spomenula už v článku Pravoslávny chrám sv. Nikolaja. Po nekonečných jedenástich rokoch bol v máji 2013 posvätený a odovzdaný do užívania  tento nový pravoslávny kostol, ktorý nesie názov Chrám sv. Rastislava. Nachádza sa v Ružinove na Tomášikovej ulici a je postavený v byzantskom štýle s modernými architektonickými prvkami. Má jeden hlavný a dva bočné vchody.  Jeho kupola sa nachádza vo výške 26 metrov. To sú fakty, ktoré sú vidieť zvonku.

Vo vnútri, kde som sa ani nepokúšala ísť, je podľa informácií, ktoré som našla na internete,  drevený ikonostas. Ikonostas v pravoslávnom chráme je stena s ikonami, ktorá  oddeľuje časť pre veriacich od svätyne. Jeho výzdoba má vždy honosný a slávnostný charakter. V Chráme sv. Rastislava bolo na jeho výrobu použité dubové drevo, označované tiež ako „kráľovské“, ktoré má životnosť až 1 200 rokov. Všetky ornamenty sú vyrobené tradičnou ručnou rezbárskou prácou a ich zhotovenie trvalo viac ako 1 600 hodín.

Podľa môjho názoru vybrali na stavbu chrámu veľmi nevhodné miesto a o jeho architektonickom vzhľade sa radšej nevyjadrujem. V susedstve kostola sú obytné domy, ktoré tam stáli oveľa skôr, ale čo jeho atraktivite vôbec nepridáva, je úplne tesné susedstvo s čerpacou stanicou. Je to vidieť z fotografie, ktorú som už pred časom zverejnila na blogu Na krásnom modrom Dunaji, ale aj z týchto ďalších.

DSCN8204

DSCN8208

Keď som naposledy išla okolo, bol deň po výdatnom nočnom daždi. Stačilo počkať na chvíľu, kedy po ceste neprechádzalo žiadne auto, vo veľkej mláke sa odrážal skoro celý kostol.

DSCN8217r

DSCN8215r

DSCN8214r

 

10 thoughts on “Pravoslávny chrám sv. Rastislava

    1. Veď je to napísané v texte, že kostol bol vysvätený a daný do užívania v máji 2013 🙂 Nevedela som, že vyznávate túto cirkev. Raz, neviem, pri akej príležitosti to v telke bolo, som videla tie ich pobožnosti. Majú také zvláštne spevy, ale mne sa to celkom páčilo.

      Like

  1. To je nádherný chrám, Danielo. Jak je vidět i v dnešní době dokáží stavitelé postavit úžasné budovy. Líbí se mi členitost chrámu a oblé tvary. Pořídila jsi skvělé záběry, odrazy v kalužině jsou perfektní! 🙂
    Souhlasím s tebou v tom, že chrám stojí na nevhodném místě. Určitě by se pro něj dalo najít nějaké důstojnější, jenže to asi není tak jednoduché, jak by se snad mohlo zdát.
    Přeji pohodový první letošní víkend. 🙂 Hanka

    Like

  2. Jakie ładne te zdjęcia z odbiciami w kałużach! Piękną Slowację pokazujesz, aż mam ochotę znowu tam wrócić i pozwiedzać 🙂 Pozdrowienia i szczęśliwego roku 2015 🙂

    Like

    1. Mala by som pravidelnejšie kontrolovať schránku so spamovými komentármi. Pred chvíľou som medzi spamom našla aj tento komentár, ktorý tam však nepatrí. Ďakujem za komentár aj za prianie do nového roku. Ja želám tiež šťastný nový rok 2015!

      Like

  3. Fakt pekne fotky,náhodou nejaký program bohoslužieb v tomto kostole sa nenájde? kedy bude pravoslavná bohoslužba tento rok na Veľkú noc-Paschu?

    Like

    1. Sorry, váš komentár som len pred chvíľou našla v spamoch. Asi by som ich mala kontrolovať častejšie. Verím, že ste si informácie, na ktoré ste sa pýtali, dokázali vygoogliť aj sama. Dosť ma tá vaša otázka prekvapila, pretože v oblasti, z ktorej váš komentár (vaša IP adresa) prišiel, žiadni pravoverní nie sú. Nuž, ale čo kedysi nebolo, dnes asi je…..

      Like

Pridaj komentár

