Práve som si pozrela

niekoľko posledných príspevkov a zistila som, že som tu už dlhší čas nemala žiadne kvety. Dnes to teda napravím, aj keď fotografie, ktoré som vybrala, nie sú z tohto obdobia, pretože som ich fotila ešte počas decembra.

To, že mi bude kvitnúť vianočný kaktus, som vám ukázala na fotografiách v tomto príspevku. Rastlina síce veľa pukov nemala, ale mala ich oveľa viac, ako ich napokon vykvitlo. Stále som sa nenaučila s touto rastlinou správne zaobchádzať 😦 Keď mi zakaždým vyhynuli tie, ktoré som kúpila v obchode už kvitnúce, prípadne s pukmi, tak som si nahovárala, že sa rastlina nedokázala u mňa adaptovať. No túto som si vypestovala sama z dvoch malých odrezkov, ktoré som si priniesla domov v jeseni 2012. V zime ju mávam v byte, od jari do neskorej jesene, kým sa len dá, na balkóne. Ale po vlaňajšom prvom nasadení pukov som zase urobila niečo zle, lebo väčšina púčikov z kaktusu odpadla.

Ako sa teda o túto rastlinu treba starať? Našla som na internete niekoľko článkov, zopár rád som z nich vybrala. Ale najprv niekoľko slov o rastline.

Vianočný kaktus (Zygocactus truncatus) pochádza z Brazílie kde rastie  v tieni vyšších drevín, ale aj epifyticky v korunách stromov a krov. To je dôvod, prečo na rozdiel od iných bežne pestovaných kaktusov neznáša priame slnko. Vyšľachtené odrody sa pestujú iba tradičným spôsobom – v substráte. Aby rozkvitol, potrebuje dve obdobia pokoja. To prvé začína približne v auguste a trvá tri mesiace a po odkvitnutí nastáva druhé. V období, keď kaktus nasadí puky, nemá sa nielenže premiestňovať, ale ani obracať.

A to je tá chyba, ktorú som urobila ja. Z balkóna som totiž odniesla rastlinu tam, kde je najmenej teplo, ale keď nasadila puky a tie začali postupne naberať farbu, povedala som si, že ju chcem mať kvitnúcu viac na očiach. Ako som ju preniesla do obývačky, puky opadli, vykvitlo ich naozaj len málo. Ďalšie, čo som jej nedopriala, je hnojivo na kvitnúce kvety. Budem to musieť čo najskôr napraviť.

Ak premiestnenie tejto rastline natoľko škodí, potom nechápem, prečo ju predávajú už s pukmi. Podľa toho, ináč, ako opadnutím  pukov tieto rastliny po prinesení domov ani skončiť nemôžu.

IMG_0593k

IMG_1309k

IMG_0594k

IMG_0543k

 IMG_1331k

9 thoughts on “Práve som si pozrela

  1. Vážení Daniela,

    tento typ kaktusy nie sú naozaj ťažké udržať … preto, že rastú na stromoch, mali by byť skutočne jasné, slnko celý deň, ale nepotrebujú. Voda pravidelne, ale nie “utopiť”. A mohol by ste ísť ďalej, stačí, aby sa ubezpečil, že ste hinstellst to proste zase rovnaké, ako tomu bolo (na svetlo). Už som si kúpil, že s púčiky, ktoré nie sú vynechané. Vzhľadom k tomu, ste mali smolu, môže sa stať, že áno.
    Začínajú nastaviť bunky, keď sa dĺžka desTageslichts klesne pod určitú dĺžku.
    A záhradník mi dal aj náznak vybrať hrniec nie je príliš veľký, ale nie kvitnúť.
    Prajem vám veľa radosti svoje vianočný kaktus a množstvom kvetov. ❤

    LG
    Ute

    Like

  2. Znam tę roślinę ponieważ rosła w moim domu. Niestety zniszczyła się. Nazywa się “Grudnik” ponieważ zakwita w grudniu na święta Bożego Narodzenia.
    Twoja pięknie się prezentuje. Zdrowo wygląda. Jest zadbana i dlatego bardzo ładnie kwitnie.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    Like

  3. Tvůj vánoční kaktus je nádherný, krásně ti kvetl, kdybys tak viděla můj, Danko!
    Dostala jsem před několika roky malou rostlinku od jedné kamarádky. Malá je pořád, ale kvete hodně, ovšem vždycky tak v polovině listopadu. 😉
    Kamarádka mi říkala, že vánoční kaktus nesnese přemisťování, dokonce ani otáčení.

    Jako dítě školou povinné jsem chodila na soukromé hodiny angličtiny k jedné staré paní. Ta měla obrovský vánoční kaktus na kulatém stole. Když rozkvetl, měl 1800 květů. Jednou to byla dokonce natáčet ČT jako raritu. 🙂

    Like

    1. O tom premiestňovaní a otáčaní rastliny píšem aj v texte. Nevedela som o tom a preto mi väčšina pukov opadla 😦 No aby mala jedna rastlina 1800 kvetov, to muselo byť aj na zápis do Guinnesovej knihy rekordov 🙂

      Like

Pridaj komentár

