Stupavský kaštieľ

Stupava bola jedným z mojich sobotňajších cieľov. Kedysi som do tohto mestečka cestovala hlavne pracovne, ale okrem budovy, kde sídlila firma, v ktorej som pracovala a prípadne niekoľkých reštaurácií, som v meste poriadne nikdy nebola. Raz som si mestečko prešla, keď som tam bola z príležitosti jesenných slávností Dni zelá, ale v stupavskom kaštieli a v priľahlom parku som na moju veľkú škodu nikdy nebola.

Kaštieľ v Stupave patrí k významným pamiatkam v meste. Monumentálna baroková stavba postavená v 17. storočí stojí na okraji parku v historickom centre mesta. Na jeho mieste stál pôvodne vodný hrad pochádzajúci z roku 1271, ktorý  bol strediskom pajštúnskeho panstva. Kaštieľ menil viackrát majiteľov. V roku 1592 sa majiteľom panstva stal gróf Mikuláš Pálffy, čím sa na  nasledujúcih 275 rokov stal majetkom tohto významného rodu. V polovici 17. storočia pôvodný vodný hrad Pálffyovci prestavali na ranobarokový opevnený kaštieľ. Od roku 1867 do roku 1945 bol majetkom Károlyiovcov, ktorí objekt znovu prestavali.

Kaštieľ, ktorý sa v súčasnosti využíva ako zariadenie sociálnych služieb, vyzerá dnes takto:

DSCN1057

DSCN1061

DSCN1062

DSCN1097

DSCN1103

Súčasťou parku je vodná nádrž, umelý osrovček, platanové stromy a mohutná gaštanová aleja. Vychádzajú z neho turistické trasy a chodníky do Malých Karpát a k zrúcanine hradu Pajštún.

DSCN1091

DSCN1101

DSCN1106

DSCN1107

DSCN1115

Práve na tejto fotografii je na vrchole kopca vidieť kúsok zo zrúcanín hradu Pajštún.

DSCN1165

DSCN1172

11 thoughts on “Stupavský kaštieľ

  1. Fotky sú pekné. Nepáči sa mi však využitie kaštieľa, mal by slúžiť kultúre. Ale bez súčasných sociálnych služieb, by možno iba chátral.

    Like

    1. Veď aj slúži kultúre! To ako sa chováme k ľuďom odkázaným na pomoc druhých je podľa mňa najväčšia kultúra(nekultúra) aká môže byť. ☺️

      Like

      1. Nesúhlasím s tvrdením, že kaštieľ slúži kultúre. To, že je v ňom zariadenie sociálnych služieb, nemá s kultúrou nič spoločné. Keby sme boli naozaj kultúrny národ, tak ľudia odkázaní na pomoc by netrávili starobu v komunistami skonfiškovaných kaštieľoch. Za obdobie od roku 1945 mal štát už dosť času, aby postavil sociálne zariadenia naozaj určené a vybavené pre starých. Pozerám, kedy tu bol vložený tento komentár. Asi o hodinu skôr som telefonovala s mamou, ktorej som hovorila, že som bola v Bernolákove a pri tej príležitosti som sa jej pýtala na kaštieľ z jej rodnej obce. Stummerovský kaštieľ v tej obci bol skonfiškovaný v 46-om roku. Odvtedy je v ňom domov sociálnych služieb, dedinčania mu hovoria “ústav”. Neviem, v akom stave je vo vnútri, ale zvonku vábne vôbec nevyzerá. Porovnaj tento stupavský s tými kaštieľmi, ktoré sú už v súkromnom vlastníctve, ako vyzerajú tie. A to musím povedať, že ani ten stupavský nevyzerá zle, no pochybujem, že by dal súkromník vymeniť bránu do kaštieľa takú, aká tam je. Absolútne sa tam nehodí. Preto by som bola za to, aby sa domovy sociálnych služieb otvárali v budovách stavaných na ten účel a kaštiele aby slúžili iným účelom. Nemyslím si ani to, aby slúžili na kultúru – ak tým zoberieme za vzor kaštiele napr. v Budmericiach alebo v Smoleniciach, ktoré stále bojujú s nedostatkom financií. A to už radšej nespomínam ten najbližší kaštieľ v Rusovciach. Nájdite si môj článok Povstal z ruín – o kaštieli v Oponiciach, alebo aj ten posledný, z Bernolákova. To, ako vyzerajú, je neporovnateľné s tým, ako vyzerajú kaštiele v štátnych rukách. Viem ešte o jednom, ktorý bol možno ešte väčšia ruina, ako ten Oponický a dnes je z toho nádherné sídlo hotela. Nájdite si kaštieľ v Belej (pri Štúrove), kkrásne zrekonštruovaný je napríklad aj kaštieľ v neďalekom Tomášove. Je ich dnes už viac a mnoho ich ešte na toho správneho majiteľa a rekonštrukciu čaká. Veľmi by ma zaujímalo, či sú v Rakúsku, alebo v Nemecku v budovách kaštieľov podniky sociálnych služieb. Stačí si skočiť len sem do Kittsee. Nie je v ňom žiaden domov dôchodcov. Ale musím tiež poznamenať, že ani súkromné vlastníctvo nezabezpečí vždy to, že sa historickým pamiatkam dostane toľko pozornosti a starostlivosti, ako by si zaslúžili. Ako príklad uvediem kaštieľ vo Wolfsthale. S pani Jolanou sme sa o ňom bavili niekde inde, asi na fb.

        Like

  2. Zámeček i park jsou nádherné, Danko.
    Podobné objekty potřebují k focení sluníčko, jinak to není ono. Tobě vyšlo krásné počasí.
    Moc se mi líbí průčelí a věž zámečku, takovou jsem ještě nikde neviděla.
    Skvělý výlet, skvělé fotky. Pěkně sis to užila. 🙂

    Like

    1. Ďakujem Hanka, v čase, keď som fotila kaštieľ, bolo ešte pekne, ale časom pribúdalo stále viac mrakov, takže keď som fotila v lese na túre, chvíľami bolo dosť tma 😦 Fotky z túry čakajú v archíve.

      Like

Pridaj komentár

