Kostol sv. Víta v Rusovciach

Aj keď som už tomuto nenápadnému kostolíku jeden príspevok na mojom staršom blogu venovala, rozhodla som sa o ňom napísať znovu aj na tomto blogu, aby som aj tento rusovský kostol mohla zaradiť do rubriky sakrálnych stavieb.

Ide o kostol sv. Víta, ktorý sa nachádza v južnej časti parku rusovského kaštieľa. Napriek tomu, že  stojí hneď vedľa hlavnej cesty, dlhé roky som si ho vôbec nevšimla (píšem o tom TU). Je to jednoduchá jednoloďová stavba s presbytériom a štvorhrannou vežou, vysokou 17 metrov. Táto stojí na dvoch mohutných pilieroch.  Kostol je najstaršou sakrálnou stavebnou pamiatkou mestskej časti Rusovce. Jeho počiatky siahajú až do neskoro-rímskeho obdobia.

IMG_3107

Súčasný kostol bol vybudovaný v renesančnom slohu v roku 1613 na mieste staršieho románskeho kostola doloženého v roku 1208. O jeho existencii svedčí latinský kamenný nápis nad južným renesančným portálom.

IMG_0408

Kostol bol za roky svojej existencie viackrát stavebne upravovaný, nie všetky prestavby mu prospeli. Najhoršie však dopadol pri prestavbe v 50-tych rokoch 20. storočia, kedy bol vyprázdnený a premenený na sklad kníh. Jeho mobiliár sa stratil alebo bol zničený.

sv. víta

IMG_3099

IMG_0403

IMG_0400

IMG_3106

Kostol je zaradený do zoznamu národných kultúrnych pamiatok, no aj  napriek tomu, jeho vchod vyzerá tak, ako je vidieť na fotografii. Možno je to zámer.

Pokúsila som sa ho nafotiť zo všetkých strán, aj keď to bolo dosť obtiažne. Viac sa o tomto kostole dočítate na stránke Apsida.sk

8 thoughts on “Kostol sv. Víta v Rusovciach

  1. No páni, to je pěkný kostelíček. Líbí se mi jeho fasáda i když věž už by potřebovala obnovu, tak ty rohy, v podobě psaníček, jsou moc hezké. Vstup mě překvapil, ale vzhledem k tomu co píšeš o kostelním interiéru, tak uvnitř stejně nic nebude. Ale nakouknout dovnitř by mě lákalo! 😉

    Like

  2. Ešte že tam skladovali knihy, mohlo to byť aj horšie. Snáď ho pri rekonštrukcii kaštieľa,/ ak sa vôbec začne/ opravia tiež. Pri mojich pravidelných cestách do Vojky, som si ho všimla. Ale bohužiaľ celý areál je na hanbu tohto štátu.

    Like

    1. Veru tak! Z nedávneho fotenia mám v archíve jednu synagógu, v ktorej bol sklad obilia…. Takže, zmenilo sa niečo, keď porovnáme minulosť spomínaných sakrálnych stavieb a súčasnosť rusovského kaštieľa a parku? Ani veľmi nie.

      Like

Pridaj komentár

