Kráá kráá krá

Všimli ste si to už aj vy, že sa ich krákanie ozýva stále častejšie? Neviem, či sa aj vo vašom okolí v tak hojnom počte vyskytujú vrany, ale tu u nás, teda dosť. Po celý rok. A už niekoľko rokov si vybrali topole pri našom dome za miesto, ktoré zapisujú do rodných listov svojich mláďat 🙂 Každý rok pribudne aj pod našimi oknami nová generácia vrán.

DSCN8902

IMG_6439

DSCN9992

IMG_9377

Toto je práve obdobie, keď sa tvoria páry. Obvykle je to na dlhšie ako  na jednu sezónu (niektorí ľudskí jedinci by si z nich mohli zobrať vzor). Vraní pár si spravidla vyberá miesto pre hniezdo na vysokom strome, čomu topole pri našom dome zodpovedajú.  Ak však takýto strom nemajú k dispozícii, uspokoja sa aj s vyššími krovinami, skalnými rímsami alebo zahniezdia v starých rozborených budovách či na stĺpe verejného osvetlenia. Hniezdo stavajú obaja partneri dohromady a budujú ho z vetiev, stebiel, machu a hliny. Hotové hniezdo nakoniec vystelú nejakým mäkkým materiálom. Doba hniezdenia je marec až jún. Samica sedí na hniezde, v ktorom je väčšinou 2 – 6 vajec, sama.  Mláďatká sa liahnu za 17 – 19 dní a vyliahnuté mláďatá ešte niekoľko dní zahrievajú. Počas tejto doby sa samec stará o potravu a prináša ju samici na hniezdo. Po nejakej dobe, keď sú už mláďatá väčšie, starajú sa o ich výživu obaja rodičia. Prinášajú do hniezda veľké kusy potravy, ktoré trhajú na menšie kúsky, aby ich mohli mláďatá ľahšie prehltnúť. Vtáky, ktoré ešte nedosiahli pohlavnej dospelosti, sa spravidla počas leta spájajú do väčších voľnejších kŕdľov. Mláďatá by mali dosiahnuť pohlavnú dospelosť až v druhom roku.

Keďže som na začiatku napísala, že vrán je v mojom okolí veľa, veľa bolo aj fotografií, z ktorých som vyberala. Sú nasnímané aj z iných období roka. Teraz ešte stromy nemajú listy, takže na hniezda vidím z okien nášho bytu, ale nie tak, aby som ich mohla aj poriadne odfotiť. Ale pokúsila som sa o to.

Najprv to, ako títo vtáci usilovne pracujú pri hľadaní materiálu na hniezdo.

DSCN9743

DSCN9744

DSCN9745

IMG_5827-MOTION

IMG_0549

IMG_1323

Toto by bolo všetko, čo sa týka hniezdenia. Po nejakom čase vyjdú z hniezd mláďatá. Raz vlani, bolo to niekedy v júni, sa mi podarilo vidieť, ako rodičia učili malé vranky lietať.

IMG_6038

IMG_6034

IMG_6042

IMG_6016

IMG_6025

IMG_6030-MOTION(1)

Chcela by som podotknúť, že na fotkách vidíte dva druhy krkavcovitých vtákov, čo je čeľaď pomerne veľkých, poväčšinou tmavo sfarbených vtákov s hrubým zobákom. Keďže ich neviem presne rozlišovať, všetky (teda okrem strák a sojok, ktoré tam na moje podivenie patria tiež), volám vrany 🙂  Tieto vtáky sa vyskytujú takmer na celom svete s výnimkou Arktídy a Antarktídy, v otvorených biotopoch i v lesoch, v nížinách i vo vrchoch. Sú to jedny z najvyvinutejších vtákov. Sú učenlivé,  patria k jedným z najmúdrejších živých tvorov na svete, spoločenské a prispôsobivé.

Aj na mojich fotografiách ich môžete vidieť naozaj na rôznych miestach.

IMG_8212

IMG_1967

DSCN7643

IMG_2013

DSCN7681

Väčšina z nich sa živí rozmanitou potravou, čím všetkým, sa dočítate napr. aj tu

Vrana zlodejka

Vrany žijú v pároch alebo menších kŕdľoch. Typická dĺžka života je neznáma, ale približne sú to štyri roky, v zajatí samozrejme dlhšie. Maximálny zaznamenaný vek pre vranu šedú je 16 rokov a 9 mesiacov.

IMG_4602

IMG_1970

11 thoughts on “Kráá kráá krá

  1. U nás – konkrétně v naší obci moc vran není. Když jsme jezdívali za rodiči, tak u Chrudimi bývala veliká hejna. Možná, že to ale byli havrani, tak se v tom nevyznám. Já mám ale z takových velkých hejn docela strach. Kdyby byli neodbytní, útoční, tak by se člověk neubránil. Je o asi pozůstatek hororu, tuším, že Ptáci, který jsem sice ani neviděla, přesto ten pocit mám
    Fotek máš spoustu, i unikátních (koupání, sezení na hnízdě, snášení materiálu na hnizdo….). Já včera pozorovala drozda, jak pilně sbírá na naší zahradě duchou trávu, drobné větvičky – taky už se chystají.
    Musím konečně napsat to, co vnímat u každého tvého článku – pokud se ke čtení dostanu, čtu s požitkem, protože jsem u tebe ještě nikdy nezaznamenala gramatické chyby. Moc tě za to cvhálím!!!!, protože dnes už se znalost gramtiky moc necení. Mohla bys dělat editorku. Nebavilo by tě to?

    Like

      1. Katka, ďakujem! Či tu mám gramatické chyby, to by odhalil nejaký skutočný editor. Snažím sa, ale tiež robím chyby. Raz som si robila na stránke sme.sk jeden test, týkajúci sa znalostí slovenského jazyka. Vyšiel mi veľmi dobre, ale bolo mi odpovedané, že by som mala čítať menej českých textov, pretože sa do môjho prejavu dostali čechizmy 😦 A to je celkom možné, že o niektorých slovách a spojeniach si myslím, že sú slovenské, no nie sú, sú české. Ale ja by som sa neodvážila ísť hodnotiť český text, či je správny po gramatickej stránke, lebo sa mi zdá čeština ešte ťažšia ako je slovenčina. Tie vaše iy v slovesách to nikdy nepochopím. Naše slovesá sú na konci vždy s mäkkým i. To, ako ľudia neovládajú svoj jazyk, som zistila až s príchodom internetu, hlavne na rôznych diskusiách a komentároch článkov cez facebook. To je katastrofa. Ja by som sa na mieste tých ľudí hanbila (väčšina Slovákov napíše haMbila) niečo verejne napísať, ale im to ani vôbec nedochádza, akí sú hlúpi. Bohužiaľ 😦 Nie je to úžasné (nie úžasTné, ako píšu mnohí), keď vie človek svoj vlastný jazyk? :-p Minule som si rýpla aj do jednej Nemky, ktorá na facebooku napísala Friehling namiesto Frühling. Takže je to asi všade na svete rovnaké.
        Fotiek vrán by som sem mohla dať ďalšie desiatky, ale ani tie, ktoré som zverejnila, nemajú vysokú kvalitu 😦 Kŕdle vrán, v ktorých boli stovky a stovky jedincov, bolo vidieť v zime, keď sa ráno a podvečer sťahovali z lesa do mesta a naopak. Aj na našich topoľoch zvykli v noci sedávať, ale fotky boli nepoužiteľné, pretože som sa ich snažila fotiť, kým ešte nebolo svetlo. S pribúdajúcim ranným svetlom totiž odlietali preč. Film Vtáky som ani ja nevidela, ale počula som o ňom.
        Také chyby, aká sa stala tebe, sa stávajú aj mne bežne. Tiež si po sebe čítam až potom, čo komentár odošlem 😦 No v tvojom komentári som nerozumela slovu – duchou trávu. Aká je to tráva? Predpokladám, že suchá, no to slovo som naozaj doteraz ešte nikdy nepočula.

        Like

        1. No jistě, že tam mělo být suchou…..
          Já samozřejmě neznám slovenskou gramatiku tak, abych mohla něco hodnotit, ale že ty píšeš pěkně, to vím. No – a nebo se mi to jenom zdá :P, ale to je fuk, jak to je, prostě se mi to líbí.

          Like

  2. Witaj Danielo,
    wybacz mi. Ostatnio jestem bardzo zapracowana. Mam ogromne zaległości na blogach. Również na swoim. Wiesz, że z ogromną przyjemnością i radością oglądam twoje przepiękne zdjęcia. Tym razem poświęciłaś go ptakom.
    Dzisiaj mając trochę wiećejej czasu bo jest niedziela, podziwiałam te piękne stworzenia. Widzę, że ptaki są bardz ożywione, mają swoje gody. Zbierają trawki, kochają się. To miłe widoki.
    Twoje zdjęcia jak zawsze są przepiękne.
    Przesłam Ci moc pozdrowień:)*

    Like

  3. Kolem Třebíče vrány moc vidět nejsou, Danko, ale mám je ráda, protože mi dělaly společnost, když jsem ležela v Brně na onkologii. Bylo to v listopadu před pětatřiceti roky. Dívala jsem se oknem do parku, tenkrát byly stromy vranami doslova obsypané.
    Tvoje fotky jsou úžasné, včetně pohyblivých. Asi vím, jak jsi je pořídila (sekvenční snímání), ale netuším, jak jsi je mohla dostat na blog v této podobě.
    Je to paráda, líbí se mi jak se vrány brouzdají ve vodě, to jsem ještě neviděla. 🙂
    U nás je spousta strak, ale zatím se mi žádnou nepodařilo vyfotit, aspoň ne zblízka.

    Like

    1. Straky sú oveľa plachejšie, ako vrany. Tu sme roky straky nemali, teraz ich je veľmi veľa. Tie pohyblivé fotky som nerobila ja. Ukladám si fotky na google+ a keď je tam viac podobných fotiek, tak to urobí nejaký automat. Pošlem ti niekedy mailom link na taký album s automaticky upravenými fotkami. Ináč, môj fotoaparát môže robiť aj video, ale ešte som to neskúšala, lebo ma to vôbec neláka. No a tá tvoja spomienka, s ktorou si spájaš vrany, nie je veľmi príjemná. Ešte že to je už tak dávno a že sa tvoj pobyt na takom oddelení nemocni nemusel opakovať. Ja mám práve teraz 9-ročné výročie.

      Like

Pridaj komentár

