Papier znesie všetko, nielen ten toaletný

Prostredie bratislavskej hlavnej stanice sa dostalo aj do jednej z divadelných hier, ktoré hrá bratislavské alternatívne divadlo GUnaGU.  Príbeh štyroch homlesákov, ktorí sú hlavnými postavami hry BALETKY, HACKERI, HOMLESÁCI & MANAŽÉRI sa odohráva v období majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji. Aby títo ľudia nekazili imidž Bratislavy, chcú ich vyhnať z hlavnej stanice.

To je však len zámienkou na rozohranie množstva tragických situácií odrážajúcich absurditu dneška. Každý z hercov hrá viacero rolí a vystupuje aj sám za seba. Horján, Kassai a Šebová brilantne improvizujú, pričom ich sprevádza autentický prejav pouličného muzikanta Konziho, ktorý roky hrával v Holandsku” to je už citácia charakteristiky hry zo stránky divadla.

197_Baletky HomlesaciZdroj fotografie – klikni na fotku

Najviac ma zo štvorice protagonistov pobavila Zuzana Šebová. To, že tu dostáva zbytočne veľa priestoru iná sexuálna orientácia herca (alebo hercov?) sa mi až tak nepáčilo. Veď o Viktorovi to vie snáď už každý, načo toľko priestoru o tom v tejto hre? O tom, že národ používa vulgarizmy nepochybujem, ešte menej pochybujem o tom, že ich používajú ľudia tej kategórie, ktorá bola predmetom tejto hry. Na to, že to mám počúvať ešte aj v divadle, si ja osobne asi nikdy nezvyknem.

Toto bolo zatiaľ iba druhé divadelné predstavenie, ktoré som na tejto scéne videla. Prvé sa mi páčilo oveľa viac.  To, že papier znesie všetko, nebolo len motívom jednej zo scénok hry, ale  potvrdilo sa to podľa mňa aj v prípade tejto hry. Netvrdím, že som sa tam aj nezasmiala, ale druhý raz by som už na ňu určite nešla.

IMG_0994

IMG_0995

Kto skôr príde, ten skôr melie, v tomto prípade si uchytí lepšie miesto na sedenie. Vstupenky do tohto divadla nemajú označené sedadlá. Nečakajte však, že aj keď sa pred dvere do divadla postavíte ako prvý, že si sadnete do prvej rady. Tam sedeli tí, ktorí prišli iným vchodom 😦

IMG_0999

Ešte posledná fotka pred začiatkom predstavenia, vypnutie mobilných telefónov a môžete sa pohrúžiť nielen do príbehu bezdomovcov z bratislavskej hlavnej stanice.

IMG_1005

Na záver už len jedno. Myslím si, že by malo divadlo porozmýšľať aj nad tým, aby sa počas predstavenia do pivnice, v ktorej hrajú, dostalo aspoň trošku čerstvého vzduchu. Prípadne, nech ten osviežovač vzduchu používajú aj častejšie.

8 thoughts on “Papier znesie všetko, nielen ten toaletný

  1. To otráví, když už se člověk dostane do divadla a není to ono. Článek mi připomněl vlastní ne zrovna šťastnou volbu, když jsem koupila nám i kamarádům lístky na představení, v němž hráli (a možná to i napsali, už nevím) Čtvrtníček a Lábus – Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit? – o situaci v čs fotbalu (korupce, apod.). Nepochybuji o tom, že se tak někteří fotbaloví manažeři skutečně chovají, vyjadřují se jako tupci a sprosťáci a podovodníci…., ale abych to musela poslouchat celý večer….no, otrávená jsem byla moc a ostatní taky.
    Na snímku těch 4 herců mě jako první zaujalo to, že sice mají kostýmy imitující homeless, ale stejně tak nevypadají. Jejich tváře jsou mladé, svěží, oblečení trochu pomačkané, ale v podstatě čisté, nesmrdící…..
    No a konečně – ase vzduchem v divadlech mívám stejný problém. Ráda chodím na balkon, protože je odtamtud dobře vidět, ale obvykle tam bývá hrozné teplo a vydýcháno a tak ještě víc usínám, než normálně. Naposledy, když jsme byli s dcerou, zouvala si tato kozačky, protože se tam nedalo vydržet. Možná, že si někdo řekne, že poté, co si je zula, to bylo ještě horší…..:P
    Pro příště přeji štěstí pro lepší výběr divadelního představení.

    Like

    1. Tak ty si ma s tými kozačkami a hlavne tým, čo si napísala za tým, pobavila 🙂 Aj ja v takom vydýchanom prostredí zaspávam. Nie, že by som veľmi ľutovala, že som v ten večer išla z pohodlia domova von do mesta, ale nebolo to nič také, z čoho by som bola že WOW! Do divadla ma pozval syn ako náhradníčku za nejakú chorú priateľku. Toto divadlo je svojím repertoárom viac pre mladých, aj keď bolo v hľadisku starších divákov asi pol na pol.

      Like

  2. To javisko mi veľmi svojou “veľkosťou” pripomína historické Divadlo Na Korze, ktoré bohužiaľ nemalo vo svojej dobe dlhé trvanie a “vrchní” ho veľmi rýchlo zrušili. Mne sa tiež nepáči sa sa dnes v divadlách veľmi často používajú vulgarizmy ako by tým mala hra získať na zaujímavosti.

    Like

    1. Na Korze som nikdy nebola, ale raz som bola v nejakom pivničnom divadle, už si ani nepamätám presne, kde to bolo, ale zdá sa mi, že na vtedajšom Námestí 4. apríla. Aj keď je toto divadlo malé, dokonca sa o tom hovorí aj v tejto hre, diváci vidia celých hercov len z prvej rady. Ostatní tak asi od pása vyššie. S tými vulgarizmami je to presne tak, podľa mňa je to prvoplánové.

      Like

  3. Divadlo je v hezkém domě, ale překvapilo mě, jak je maličké. Pivnice je asi po našem sklep (a ne lokál, kde se čepuje pivo) a jako sklepení to opravdu na záběru vypadá. Není divu, že se v tak malém prostoru rychle vydýchá vzduch. I když představení nebylo tak úplně pěkné, tak se od syna hezké, že tě vytáhl z baráku. 😉

    Like

    1. Pred začiatkom hry som sa snažila spočítať počet miest na sedenie. Zmestí sa tam približne 80 ľudí – osem v jednom rade. Vraj sa niekedy sedí aj na schodoch, čo je dôkazom toho, že u ľudí o divadlo záujem je.

      Like

  4. Dovedu si představit, že byl vzduch v takovém malém prostoru brzy vydýchaný, Danko.
    Po pravdě řečeno, moderní hry nemám zrovna v oblibě. Pochybuji, že by mě na podobné představení někdo dostal, ale ty jsi měla kulturní zážitek, i když nebyl zrovna nejlepší.
    V každém případě jsi z něj vytvořila skvělý článek. 🙂

    Like

Pridaj komentár

