Martin Kukučín

V mojich posledných príspevkoch z Medickej záhrady ste na pozadí niektorých fotografií neďaleko rozkvitnutých magnólií mohli vidieť sochu. Táto socha patrí slovenskému spisovateľovi Martinovi Kukučínovi. Kto by nepoznal jeho sfilmovanú Rysavú jalovicu alebo poviedku o Ondrášovi Machuľovi – Neprebudený? Kukučín toho napísal oveľa viac, napríklad aj Dom v stráni z jeho pobytu na chorvátskom ostrove Brač, kde aj  chorvátskom meste Pakrac v roku 1928 zomrel.

IMG_9108

IMG_9112

Bronzovú sochu sediaceho spisovateľa vo výške 2,2 metra umiestnili v Medickej záhrade v roku 1984. Odliatok sochy však čakal už od roku 1976 na svoje umiestnenie v Slovenskom kultúrnom spolku v Buenos Aires. Autorom sochy bol chorvátsky sochár Ivan Meštrovič z USA, ktorý na prelome 50. a 60. rokov 20. storočia vytvoril jej podobu v sadre. Argentínski Slováci ju chceli v roku 1961 odhaliť v meste Punta Arenas v čílskej Patagónii, v ďalšom dlhoročnom Kukučínovom pôsobisku, čo sa však nestalo.

IMG_9113

Pre zväčšnie klikni na jednotlivé fotografie

IMG_9116

9 thoughts on “Martin Kukučín

  1. Martina Kukučína si pamatuji ze školy, ale nevzpomínám si, že bych od něho někdy něco četla, Danko. Ovšem moje paměť za nic nestojí. 😉
    Socha se mi líbí a máš ji dobře vyfocenou.

    Přeji příjemný slunečný víkend. Na výlet asi nemůžeš, když jsi nemocná, ale i tak se měj co nejlíp! 🙂

    Like

    1. Hanka, ani tú Rysavú jalovicu s Jozefom Krónerom si nevidela? To dávajú a dávali aj za spoločnej republiky dosť často – http://www.csfd.cz/film/105851-rysava-jalovica/
      alebo toto? http://www.csfd.cz/film/105855-vianocne-oblatky/
      Ďakujem za prianie, je nádherné slnečné ráno, aj keď ešte stále pokašliavam, tak do mesta asi pôjdem, pretože od stredy je akcia, ktorá sa volá Bratislava pre všetkých. Na niektorom zo starších blogov, ale aj na tomto mám z tej akcie články.
      Prajem aj tebe pekný víkend a bohatý fotoúlovok!

      Like

  2. I mně se líbí ta socha, potažmo ten muž. Protože už jsem mnohokrát byla překvapená, jak i takové literární “vykopávky” bývají pěkné (Dickens, Maupasant, Havlíček – Jaroslav i Borovský….), ráda bych si od něj něco přečetla. V knihovně mají Ryšavou jalovici a Mladá léta a ještě Dům v stráni….ty jsi něco z toho četla (zatím to pro mě byl jen školní pojem) a můžeš doporučit? Jen si myslím, že až vznesu požadavek na něco od Kukučína, budou dlouho hledat ve skladu, že na policích nic nebude…..ale to není nic divného. Není tam ani třeba Tolstoj, Dostojevskij…..

    Like

    1. Katka, ako keby si vedela, že som tu mala pôvodne na záver článku napísané aj niečo, čo sa týka “fešnosti ” tohto muža. Stiahla som si z internetu jeho farebnú fotku a tú som sem tiež chcela dať. No keby som bola vedela, akú galibu mi tá fotka urobí v počítači, tak na ňu ani nekliknem. Strávila som viac ako hodinu najprv s tým, že vôbec nešla vložiť do článku a potom zase s tým, aby som ju z počítača dostala preč. Ale aj z tej sochy je vidieť jeho krásu, hoci je to v súvislosti s mužským pokolením nezvyklé prirovnanie – používa sa viac pri ženách.
      Keď budeš mať chuť na telku, tak si pozri film, linkovala som ho vyššie pre Hanku. Ja som Dom v stráni čítala ešte ako stredoškoláčka a vieš, ako sme vtedy povinnú literatúru brali. Skús sa začítať sem – a je tam aj tá spomínaná fotka: http://zlatyfond.sme.sk/dielo/22/Kukucin_Dom-v-strani/1
      Aj tebe prajem pekný víkend!

      Like

  3. A když jsem teď koukla na wiki – jeho životní pouť byla pěkně složitá, navíc působil na Brači, který mám projetý na kole – to všechno ve mně budí ještě větší zvědavost.

    Like

  4. Na Kukučína si taky pamatuji ze školy a v hlavě mi utkvěla jeho kniha Dům v stráni, ale jen jako titulek, protože jsem od něj nikdy nic nepřečetla. Socha je nevšedně pojatá a mě se líbí. Spisovatel zabraný do čtení knihy, je prima nápad. 🙂

    Like

  5. Ako by som čakala na tento príspevok. Knihu Dom v stráni som si po mnohých rokoch znova prečítala vlani, pri triedení kníh, čo mali moje dcéry ako knižnicu na povinné čítanie. Prečítala som si ju so záujmom, úplne inak ako keď sme ju mali povinnú. Tiež som bola na Brači, ale jeho pôsobisko bolo na opačnej strane ostrova a nikto mi nechcel robiť spoločnosť, inak by som sa tam bola išla pozrieť.

    Like

Pridaj komentár

