Petržalské slnečné hodiny

Keď som v auguste 2010 zverejnila príspevok o petržalských slnečných hodinách, asi som po nich na internete veľmi  nepátrala. Vtedy som napríklad nevedela ani to, že tieto hodiny tu inštalovala Správa diaľnic v rámci umeleckého dotvorenia okolia Prístavného mosta. Svoje miesto si našli v blízkosti vtedy pravdepodobne ešte neexistujúceho areálu ekonomickej univerzity. Na druhom brehu Dunaja na Prístavnej ulici  vznikli v tom období aj   tieto málo známe umelecké diela.

Ani teraz, keď som preklikala množstvo rôznych stránok, som presný dátum vzniku betónových slnečných hodín nezistila. Celkom by ma zaujímalo, koľko obyvateľov Petržalky o nich ani len netuší. Dlhé roky chátrali, nikto sa o ne nestaral. Mládež, ktorá si o sebe myslela, že prekypuje umeleckým nadaním,  to práve na spomínaných hodinách dokazovala aj okolitému svetu. Tak to bolo donedávna. Súčasnosť je už iná. Zatiaľ nemá definitívny koniec, no už sa k nemu viditeľne blíži.

IMGP8243-001

Našiel sa totiž niekto, komu sa hodín uľútostilo a nechal ich vyčistiť. Nielen hodiny, ale aj priestor v ich blízkosti. Ten bol do tejto jari veľmi zanedbaný, zarastený náletovými drevinami, len pár metrov od hodín bol brloh bezdomovcov, ktorí tam robili značný neporiadok.  V jeden jarný deň som zostala milo prekvapená, keď som videla, že burina a náletové dreviny sú preč a po včerajšku, kedy som išla okolo naposledy, sa mi zdá, že hodiny konečne dostanú priestor, ktorý im patrí.

Teraz som už začala viac pátrať nielen po informáciách o  hodinách, ale aj po tom, čo sa tam vlastne v poslednej dobe deje. To, načo sa bude využívať zadná strana hodín, sa dozviete zo stránky, ktorú som našla na internete –  klik. A ja som sa okrem iného dozvedela aj to, že zase niekto použil moje fotografie hodín bez toho, aby som o tom vedela. Ten oznam, ktorý mám na každom blogu o nepoužívaní mojich fotografií bez môjho vedomia, je asi napísaný príliš malými písmenami…

Autorom diela je akademický sochár Štefan Prokop s kolektívom. Na vnútornej strane oválu dolu (jeho stred je situovaný presne na juh) je vidieť okrem rímskych čísiel od VII až XVII, teda od siedmej hodiny ráno až do sedemnástej hodiny popoludní polguľové znaky slnka. Presne uprostred je v kruhu postava človeka, zvislou osou prechádza poludnie. Postava je napodobenina diela Leonarda da Vinci. Tieň na číselník vrhá vysoká kovová žrď.

Ako vyzerali predtým, než ich očistili, môžete vidieť na týchto fotografiách.

10-IMG_5668h

Dúfam, že vynovené hodiny sa ubránia útokom vandalov a zostanú v takom stave, v akom sú dnes.  Spoznávate ich?

IMG_7598h

11 thoughts on “Petržalské slnečné hodiny

  1. Dani, pekná reportáž ale nie som až taký optimista ohľadom zachovania vynoveného stavu slnečných hodín. Ja si ich skoro vždy všímam keď idem okolo autobusom.

    Like

  2. Toho tvého snímku, jsem si na odkazu všimla hned. Tak teď nevím, jestli bys měla být potěšená, že je o tvé fotky takový zájem, což svědčí o jejich skvělé kvalitě, nebo být naštvaná za tu neomalenost a drzost zlodějů.
    Hodiny prokoukly a zase vypadají jako nové. Doufám, že to tak i nějaký čas vydrží.

    Like

    1. Jarka, na tvoju otázku by asi odpovedal najlepšie ten, kto si tie fotky “požičal”. Ale asi je jednoduchšie a lacnejšie zobrať cudzie ako ísť nafotiť svoje 😦

      Like

  3. Pani Daniela, keď sme sa kedysi o týchto hodinách bavili, ja som napísala na Národnú diaľničnú spoločnosť a aj som dostala od p.Jánošíka odpoveď.
    Informoval ma, že v spolupráci s Občianskym združení “Na hrane” dohodli údržbu a využitie so súhlasom dcéry p.Prokopa. Vidieť že im to trvalo trochu dlho ale predsa a v rámci strediska údržby NDS sa o to asi budú starať.

    Like

    1. Veď v texte tohto článku som dala odkaz na stránku združenia, o ktorom píšete 🙂 Do chvíle, kedy som to našla na internete, som o takom združení nikdy nepočula. Myslím, že to nemá ani žiadnu publicitu. Len aby im snahu nekazili zase tí “umelci”.

      Like

  4. Skúšala som pátrať po období umiestnenia hodín, keďže podľa info p. Jánošíka z NDS to bolo v čase budovania Prístavného mosta a odovzdania tejto časti diaľnice do užívania. Most budovali v čase od 1977 do 1985, ak som to správne identifikovala, a v evidencii umeleckých diel v Bratislave sa uvádza 2.polovica 20.storočia, mohlo by to byť v tom čase. Ešte môžem skúsiť napísať do Mestského múzea v Pezinku, kde je aj Galéria Prokop, keďže žil a zomrel v Pezinku r. 1987.

    Like

  5. Sluneční hodiny jsou zajímavé a pěkně vyčištěné, Danko. Snad v tomto stavu nějakou dobu vydrží.
    “Umělcům” se spreji by patřilo ruce zurážet!!!
    Je dobré, když si tvých reportáží všimne povolaná osoba, mně už se to taky přihodilo.
    Horší už je, když ti někdo snímky ukradne. 😦

    Like

Komentáre sú uzavreté.