O čom som ešte na mojich blogoch nepísala?

Takú tému už len veľmi ťažko nájdem. Za necelých osem rokov blogovania som na mojich niekoľkých blogoch už písala naozaj o všetkom možnom. Keďže sú moje blogy zamerané viac na fotky, asi by som po správnosti mala napísať, že tu už boli fotky naozaj všeličoho. Napríklad aj petržalského parku, ktorý nesie názov Sad Janka Kráľa, som tu už mala niekoľko príspevkov. Ale, keďže som sa len nedávno  pod jednou fotografiou na inom blogu v komentári vyjadrila, že musím znovu niečo napísať, tak to práve teraz plním.

Keďže si už nepamätám, čo všetko som už o parku napísala skôr, budem sa možno opakovať. Tu je aspoň niekoľko údajov o jeho vzniku:

Sad Janka Kráľa bol založený v rokoch 1774 až 1776 s myšlienkou vytvoriť park pre širokú verejnosť.  Vznikol na pravom brehu Dunaja, v Petržalke, na mieste lužného lesa.  Základom parku je osemramenná hviezdica chodníkov, popri ktorých vysadili stromy. Podľa toho bol aj park pomenovaný na Sternallee, čiže Hviezdicová aleja. Jednotlivé aleje pomenovali podľa druhu stromov – jelšová, topoľová, javorová, vŕbová, jaseňová a brestová. 

O niekoľko desiatok rokov neskôr  (1933-1937) založili v parku rozárium. Navrhol ho mestský lekár Rudolf Limbacher. Bolo v ňom okolo päťsto druhov ruží a ružových kríkov bolo približne päť tisíc. Uprostred bolo jazierko so sochou.

Limbacherovo rozárium.
Limbacherovo rozárium (fotka sme.sk)

Jeho povesť a sláva sa šírila doďaleka, od druhej svetovej vojny až dodnes ho však neobnovili, hoci ja  osobne si ešte matne pamätám na zbytky tohto rozária, tie však bolo pri revitalizácii parku úplne zlikvidované. Novinkou v parku je, že záhony letničiek v centrálnej časti parku, kde sa schádzajú chodníky z celého parku a kde teraz stojí socha Janka Kráľa, sa v súčasnej dobe nahrádzajú ružami, o čom svedčia aj fotografie, ktoré ste si už mohli pozrieť vďaka linku vyššie.  Týmto sa mesto vracia aspoň čiastočne k tomu, že kedysi bolo v tomto parku zaujímavé rozárium.

Socha slovenského básnika Janka Kráľa, po ktorom je v súčasnosti park pomenovaný.

IMG_7273

Už minulý rok boli v parku vysadené prvé ruže.

IMG_4059

DSCN4646

Ďalšie fotografie som bola urobiť až po tom, čo som napísala spomínanú odpoveď v komentári pod článkom na blogu Na krásnom modrom Dunaji, takže sú pomerne čerstvé.

DSCN1091sjk

DSCN1092jk

DSCN1097jk
Gotická veža z františkánskeho kostola v sade Janka Kráľa v Bratislave je najvýraznejším architektonickým prvkom v sade Janka Kráľa. Je to jedinečný záhradný altánok, ktorý bol pôvodne vežou františkánskeho kostola.

DSCN1108jk

DSCN1107jk
Fontána Pijúce holubice https://fotografiedb.wordpress.com/2013/07/21/podte-sa-osviezit/

DSCN1123jk

DSCN1140jk

DSCN1142jk

DSCN1143jk

DSCN1145jk

DSCN1151jk

DSCN1152jk

DSCN1166jk

DSCN1172jk

DSCN1181jk

DSCN1187jk

DSCN1192jk

DSCN1194jk

DSCN1202jk

DSCN1207jk

Keďže je park mojím obľúbeným miestom v časti mesta, v ktorej žijem, chodievam tam často v každom ročnom období. Množstvo fotografií parku som publikovala aj na blogu Na krásnom modrom Dunaji. No množstvo fotografií zostáva zatiaľ len obsahom mojej súkromnej fotogalérie. V blízkej budúcnosti sa chcem v niektorých príspevkoch venovať len jednotlivým stromom v parku. Na príspevkoch už nejaký čas pracujem.

V súčasnosti je Sad Janka Kráľa národnou kultúrnou pamiatkou zaradenou v Ústrednom zozname pamiatkového fondu.

7 thoughts on “O čom som ešte na mojich blogoch nepísala?

  1. Osm let je hodně dlouhá doba, Danko, ale vsadím se, že by se v Bratislavě něco, o čem jsi ještě nepsala, našlo. 😉
    Park je nádherný, zvlášť za slunečného počasí. Tam můžeš chodit každý týden a pokaždé bude vypadat trochu jinak.
    Vůbec nevadí, když se budeš opakovat, pochybuji, že si někdo pamatuje všechno, o čem jsi během svého blogování psala a co jsi vyfotila.
    Já se třeba ráda vracím na stejná místa a porovnávám, jak za různých podmínek a s odstupem vypadají.
    Socha je parádní, tak se mi zdá, že Janko Kráľ byl fešák. 😉
    Fotky jsou krásné, pohoda z nich doslova čiší. V takovém parku bych se moc ráda procházela.
    Zdravím a přeji hezký večer. 🙂

    Like

    1. Hanka, ani ja sama si už nepamätám, o čom som písala a o čom nie. No ešte dva roky dozadu som to vedela, dokonca aj to, na ktorom blogu. Lenže za ten čas toho zase veľa pribudlo a moja pamäť už tak neslúži 😦 Že bol Janko Kráľ fešák! ? Nedávno sa rovnako pozitívne, čo sa vzhľadu týka, vyjadrila aj Katka Aquarius o Martinovi Kukučínovi 🙂 No holt, máme asi fešákov chlapov 🙂 Z množstva fotiek na blogu Na krásnom modrom Dunaji môžeš vidieť, že do parku chodievam naozaj často.

      Like

  2. Mohlo by se říct, že je park, jako park, ale tento má pro mě poznávací znamení v podobě té části věže, která teď stojí na zemi a kdysi mě zaujala a vyprovokovalo k dotazu, co to vlastně je. 😉 Moc se mi líbí ta dobová fotka. I když je maličká, tak je na ní dobře vidět, kolik růží tenkrát v parku bylo a jak krásně to vypadalo. Tak možná už se blýská na lepší časy a růže se začnou do záhonů pomalu vracet. 🙂 S těmi jednotlivými stromy je to zajímavý nápad. Těším se, že se něčemu novému přiučím…

    Like

    1. Dobre si to pamätáš a tú informáciu môžem dať aj teraz sem:
      “Gotická veža z františkánskeho kostola v sade Janka Kráľa v Bratislave je najvýraznejším architektonickým prvkom v sade Janka Kráľa. Je to jedinečný záhradný altánok, ktorý bol pôvodne vežou františkánskeho kostola.” Tento článok som vlastne písala kvôli tebe 🙂 Chcela som ti na fotkách ukázať, že tam toho asfaltu, či betónu naozaj nie je veľa. Tebe som kedysi sľúbila, že dám príspevok aj s tými horoskopovými znameniami. Nezabudla som. Nafotila som ich už aj v dvoch rôznych obdobiach, ale k článku som sa doteraz nedostala 😦

      Like

  3. Krásne fotografie, ktoré mi pripomínajú detstvo. Ako dieťa mám len jednu fotografiu z tohto parku, dokonca veľmi tmavú a čiernobielu. Preto ma dnešné Vaše farebné fotografie tešia.

    Like

    1. Na jednu fotku z parku som si teraz spomenula, dokonca som ju mala aj naskenovanú, ale keď mi odišiel harddisk, prišla som aj o fotky 😦 Sedela som na nej pri fontáne a bolo to asi viac ako pred 25-mi rokmi. V krátkom čase bude zo Sadu JK ďalší článok, o jednom strome 🙂 Včera som bola nafotiť posledné fotky.

      Like

Pridaj komentár

