Môj nový objav

Možno som už okolo týchto kvetov niekde išla, ale môj zrak upútali prvý raz až nedávno. Počas pondelkového poludnia som prechádzala jedným malým bratislavským trhom. Ľudí tam bolo málo, aj predávajúcich pomenej a preto mi asi udreli do očí tieto nádherné kvetiny.

IMG_0519p

IMG_0520p

IMG_0521p

Ako je z ceduľky na prvej fotografii vidieť, táto nádherná rastlina sa volá penstemon. Asi mi potrvá istý čas, kým sa mi to pomenovanie podarí zapamätať.

Na mojich fotografiách sú kvety červeno-bielej farby, ale túto rastlinu si môžete zadovážiť aj v iných farbách. Podľa kultivaru bývajú karmínovo červené, ružové, modré, fialové, biele alebo dvojfarebné so svetlým hrdlom. Vyrastajú z bohato vetvenej lodyhy. Listy sú protistojné, rôzneho, väčšinou kopijovitého tvaru.

Tieto rastliny sa k nám dostali zo severnej Ameriky, prevažne z Kalifornie, Oregonu a z Mexika, čo už samo o sebe napovedá, že obľubujú teplo. Ich rod zahŕňa vyše 250 druhov vytrvalých rastlín i letničiek alebo dvojročných rastlín, ktoré dosahujú výšku od 10 do 40 cm. Rastú na suchých piesčitých, vulkanických alebo kamenitých pôdach (okrem vápencového podkladu) a na okrajoch borovicových lesov.

V našich podmienkach sa penstemonom darí na teplých slnkom osvietených miestach, maximálne v polotieni. Trvalkové druhy prečkajú zimu bez poškodenia. Kvitnú približne od júna. Niektoré odkvitajú už koncom augusta, väčšinou sa ale z ich kvetov môžeme tešiť omnoho dlhšie – často i v októbri. Rastliny pestované v miestnych záhradách sú prevažne viacročné.

Rôznorodú farebnosť tejto rastliny môžete uvidieť na Pintereste.

Je medzi vami niekto, kto túto rastlinu nielen pozná, ale aj pestuje? Ak áno, s akým úspechom?

6 thoughts on “Môj nový objav

  1. To jsou skutečně překrásné květy, Dani, vůbec se nedivím, že ti padly do oka.
    Nepamatuji se, že bych je někdy někde viděla. Snad v modré barvě, ale jistá si tím nejsem.
    Vypadalo by úžasně mít na záhonu tyhle květiny v několika barvách. Neláká tě to? 😉
    Raději ne, zase by ti je nějaký dobrák ukradl! 😦

    Zdravím a přeji pěkný víkend. Doufám, že bude počasí vhodné k focení. 🙂

    Like

    1. Možno si ich kúpim niekedy, ale nie predražené na tom trhu, kde som ich fotila. Našla som, že ich občas predávajú niektoré záhradníctva. Uvidím, ak ma prejde tá nechuť robiť niečo pekné pre ľudí, ktorí si to nezaslúžia, tak si ich možno zopár kúpim.

      Like

  2. Kdyby ty zvonečky byly modré, tak si řeknu, že jsem je už určitě viděla, protože podobných květinek je spousta, ale tuto dvoubarevnou variantu vidím poprvé a musím říct, že se mi líbí opravdu moc. Název si určitě nezapamatuji… 😀

    Like

Pridaj komentár

