Kaplnka sv. Barbory

Začiatkom tohto týždňa som sa zúčastnila dňa otvorených dverí v Grasalkovičovom, čiže v prezidentskom paláci. Už druhý raz. Prvý raz som interiéry paláca videla pred piatimi rokmi a teraz znovu. Ale ani vtedy a ani teraz sa mi nepodarilo urobiť dobré fotografie. Asi to bude tým, že je v tom čase v paláci veľa ľudí a nie je čas, ani miesto, aby sa človek mohol poriadne venovať fotografovaniu.  Na dnešný príspevok som si vybrala iba jednu miestnosť z celého paláca, kaplnku sv. Barbory, ktorá je klenotom trojpodlažného prezidentského paláca.

Dnes vám na rozdiel od iných príspevkov na tému sakrálnych pamiatok ukážem iba interiéry kaplnky, pretože ona vonkajšie steny, až na jednu, nemá. Pôvodne to bola síce samostatne stojaca a verejnosti prístupná stavba, ktorú dal gróf Grasalkovič postaviť v susedstve letného paláca pred rokom 1768, ale o tom, kedy bola začlenená do paláca, som žiadne informácie nenašla. Vysvätená bola v roku 1769.

Kaplnku zdobia pôvodné rokokové a klasicistické fresky, ktoré odhalila až dôkladná rekonštrukcia. Freskovú výzdobu stien, ktorá iluzívnym spôsobom zväčšuje priestor kaplnky, vytvoril maliar Joseph von Pichler z Viedne okolo roku 1770, oltár z umelého mramoru bol vyhotovený okolo roku 1780. Oltárny obraz predstavujúci smrť svätej Barbory je od neznámeho autora. Zariadenie kaplnky je prevažne z 18. storočia, barokové lavice pochádzajú z kostola mestského lazaretu na Dunajskej ulici.

IMG_0491ba

IMG_0484ba

IMG_0490ba

IMG_0497ba

IMG_0493ba

IMG_0495ba

IMGP9617ba

IMG_0496ba

V súčasnosti sa v kaplnke slúžia bohoslužby len príležitostne pri významných cirkevných alebo iných udalostiach.

kaplnka barbory

Grasalkovičov palác a jeho priľahlú záhradu ste na tomto blogu už mohli vidieť viackrát.

Sakrálne stavby nielen z tohto blogu, ale aj z iných blogov môžete vidieť na tejto podstránke:

Sakrálne stavby

11 thoughts on “Kaplnka sv. Barbory

  1. Prohlédla jsem si zahradu i palác na odkazech a marně hledala kapličku. Až když jsem se vrátila do dnešního textu, tak jsem si všimla, že ji hledám marně, protože nemá venkovní zdi. Takže je vlastně součástí paláce a pan prezident, má svou soukromou modlitebnu. 😉 Interiér kaple je nádherný tak, jako celý palác i přilehlá zahrada s fontánami.

    Like

    1. To je miesto, kam rada chodievam, takže fotografií nielen na tomto blogu, ale aj na tom bratislavskom, som zverejnila už naozaj veľa. Už dávnejšie som chcela dať samotný príspevok len o paláci, ale nevedela som o ňom nájsť viac informácií. Až teraz mám materiály, ktoré som si vzala počas návštevy priamo v paláci.

      Like

  2. Interiér kaple je nádherný, Danko. Je moc dobře, že jsi využila dne otevřených dveří a šla se do kaple podívat. Nafotila jsi krásné záběry.
    Musím ještě mrknout na odkazy, abych si udělala celkový obrázek. 🙂

    Like

    1. Najlepšie by bolo, keby som sa tam dostala tak, že mi tam nebudú do záberov vstupovať ľudia, ale také sa mi nepodarí. Fotky som sa snažila dať tak, aby som nemala nikoho v zábere, čo sa v takom malom priestore darilo dosť ťažko.

      Like

  3. Danielo
    nie mam pojęcia dlaczego na Twoim blogu nie mogę pisać komentarzy. Twój adres nam na swoim blogu po prawej stronie.
    Teraz udało mi się napisać u Ciebie ponieważ weszłam przez Twój komentarz jaki zostawiłaś na moim blogu.
    Pozdrawiam serdecznie:)*

    Like

Pridaj komentár

