Príbeh jednej rudbekie

Keď sa tento príbeh začal, netušila som, že budem raz o ňom písať ako o príbehu rudbekie. Vtedy to bol pre mňa žltý kvet podobný slnečnici, len menší a s iným stredom Objavila som ho v burine po bývalých záhradách neďaleko Lida (tiež bývalého, to neexistuje ešte dlhšie, ako tie záhrady).

Bolo to v júli pred dvomi rokmi a aj vtedy bolo také horúce obdobie, ako je teraz. Zem, v ktorej rástol, bola tvrdá nielen od toho, že bolo sucho, ale bola aj pieskovo-ílovítá, dobre ubitá. Všimla som si, že nie som sama, ktorá sa v tých končinách pohybuje. V burine boli vychodené chodníčky a na rastline so žltým kvetom som videla, že už niekto predo mnou pri nej bol a jeden kvet si odtrhol.

IMG_7260r

IMG_7259r

Veľmi som ten kvet chcela preniesť na môj záhon. Bála som sa, aby ho niekto nevzal skôr. Už aj keby nie pre nič iné, ale chcela som ho preto, aby som si z neho mohla zobrať semená. Horúčavy nepôsobili na rastlinu dobre, vyzerala tak, že uhynie. Nejaký čas som ju teda chodila polievať vodou z neďalekého Dunaja a keď prvý raz spŕchlo, išla som ju vykopať. Takú kvitnúcu som ju presadila na záhon.

A na ďalší rok som na rastlinu so žltým kvetom úplne zabudla.

Túto jar som si všimla, že mi z jedného kvetináča na balkóne vyrastá niečo, o čom som si najprv myslela, že je to slnečnica. No po čase som zistila, že stopka a listy sú drsné a že pichajú. Hneď som si spomenula, čo to bude. Prenesená rastlina. Ale jej názov som stále nevedela. Vďaka zdieľaniu na facebooku mi s názvom pomohla Laura.

Dnes už viem, čo pestujem. Jedna rastlinka mi rastie dole na záhone a jedna na balkóne. Už si nespomínam, ako sa mohla dostať hore na balkón. Asi som  hore priniesla semienka a jedno sa tam uchytilo. Vďaka mu!

Rudbekia je trvalka, ktorá má veľa nových odrôd. Je to rastlina celá ochlpená a na dotyk drsná. Dorastá do výšky väčšinou 60 – 80 cm. Jej kvety sú v odtieňoch žltej, oranžovej a zlatohnedej farby, s výrazným terčom v strede. Dokonca existujú aj červené a tmavobordové odrody – aj takú by som veľmi chcela.  Sú vhodné aj na pestovanie na balkóne či terase. Vysievajú sa už v marci do pareniska alebo do zakoreňovačov.

DSCN6479r

IMG_1368r

 

Pridaj komentár

