Kaplnka sv. Kríža v Trnave

Hoci mám v archíve už od februára dodnes nezverejnené fotografie niekoľkých trnavských kostolov, dnes som sa rozhodla zverejniť túto maličkú nenápadnú stavbu, o ktorej možno nevedia ani mnohí Trnavčania. Ja viem o nej len vďaka tomu, že stojí na konci ulice, kde býva moja sesternica.

Kaplnku som prvý raz fotila v čase, keď som ešte nemala vlastný digitálny fotoaparát a s analógom som už nefotila. Môj budúci digi som už mala objednaný v internetovom obchode, ale na cestu som odchádzala skôr, ako mi bol dodaný. Kupovala som si presne taký istý fotoaparát, aký mi na víkendový výlet k sesternici požičal jeden môj kamarát. Lenže s foťákom som nevedela poriadne fotiť a keďže nebol môj, bála som sa s ním manipulovať. Mnoho fotiek som si teda z toho výletu nepriniesla. Ani fotky tejto kaplnky sa mi nepodarili. A to bol dôvod, prečo som si ju minulý týždeň nafotila znova.

A teraz k samotnej kaplnke.

Rotundová morová kaplnka sv. Kríža stojí na okraji trnavskej časti Kopánka. Postaviť ju dal v roku 1831 arcibiskupský námestník Ján Iványi ako pamiatku na cholerové epidémie, ktoré zasiahli Trnavu v 16., v 17. a v 19. storočí. Na mieste, kde dnes stojí kaplnka, sa kedysi nachádzal morový a cholerový cintorín, kde boli pochované stovky obetí prvých dvoch epidémií.

Kaplnka postupne chátrala a v druhej polovici 20. storočia ju renovovali. Ďalšej obnovy sa jej dostalo až v roku 2011, teda až po jej mojom prvom fotení. 

DSCN8104

DSCN8099

DSCN8097

DSCN8107

Z tejto fotografie je vidieť, že kaplnka stojí nielen na okraji Kopánky, ale aj na okraji samotnej Trnavy.

DSCN8102

 SAKRÁLNE STAVBY  AJ TU

 

