Jeho čas je znova tu

Tento rozpísaný príspevok tu mám skoro rok. Presnejšie od konca minuloročnej sezóny medvedieho cesnaku. Keďže som ho nestihla zverejniť včas, teda do kvitnutia cesnaku, s menšími textovými úpravami urobím tak teraz, keď je medvedí cesnak práve najvhodnejší na spracovanie.

Nielenže som nestihla zverejniť tento príspevok, ale vlani som nestihla urobiť ani zásoby tejto zdravej a lacnej pochutiny. Ani  neviem, načo sa mám vyhovoriť  😦 Asi na to, že mi veľmi rýchlo letí čas. Keďže to chcem tento rok určite napraviť, so zberom cesnaku som začala už včera. Nebola som ho zbierať až za mestom, ako som zvyknutá, bola som iba v lesíku pri Malom Draždiaku. Ani som ho nepriniesla domov veľa, možno tak na jednu polievku, o nej som už na tomto blogu písala. Musela som ho hneď včera vyskúšať, len tak na pečive natretom maslom a na ňom pár čerstvých lístkov. V krátkej budúcnosti chcem však vyskúšať dva spôsoby ako odložiť medvedí cesnak na neskôr.

DSCN0114

Bylinkové cesnakové maslo je jedným zo spôsobov, ako uskladniť vzácnu bylinku. Dá sa použiť nielen natreté na chlieb či pečivo, ale je možné použiť ho napríklad pri pečení kurčaťa. Môže sa použiť aj ako základ na omáčky a všade tam, kde bežne pridávame maslo.

Jeho príprava je veľmi jednoduchá.

250 g zmäknutého masla vyšľaháme v mixéri a pridáme 2 polievkové lyžice najemno pokrájaných umytých listov medvedieho cesnaku. Spolu všetko dobre premiešame a odložíme. Najlepšie je ho použiť až na druhý deň, aby sa chute dobre prepojili. Dá sa uskladniť aj na dlhšie, zabalené dobre do fólie a naporciované na kocky ho môžeme dať do mrazničky.

Ďalší spôsob uchovania na dlhší čas je tento.

Zväzok listov medvedieho cesnaku dobre umyjeme a vysušíme. Nakrájame ho na menšie kúsky a tie a spolu s 0,75 až 1 dl panenského oleja rozmixujeme na pyré. Pridáme trochu morskej soli, naplníme do čistých pohárov a dobre uzatvoríme. Poháre skladujeme na chladnom a tmavom mieste, dokonca sa môžu aj zmraziť, tak dosiahneme ešte dlhšiu trvanlivosť, ktorá sa predĺži z dvoch až troch mesiacov na 6 až 12 mesiacov. Čo tak potom urobiť halušky ochutené touto zmesou? Myslím si, že by boli rovnako chutné ako sú napríklad špenátové.

 

A teraz niečo pre oneskorencov. Ak sa k tomuto príspevku dostávate v čase, kedy už má medvedí cesnak puky, aj pre vás mám ďalší spôsob jeho použitia. Tie sú za čerstva dobrou pochúťkou napr. na obloženie pizze a môžu sa tiež aj konzervovať. Naložia sa do sladkokyslého nálevu a neskôr poslúžia ako predjedlo. Takto zakonzervované vám vydržia niekoľko mesiacov.

DSCN8930

DSCN8926

 

Inšpirácie na tento článok som čerpala na tomto blogu.

 

 

5 thoughts on “Jeho čas je znova tu

  1. U nás, bohužel, medvědí česnek neroste. Nebo možná jen já nevím, kde. Myslím, že v poslední době je MČ trochu módní záležitost. Soudím podle toho, jak se o něm hodně píše. Obávám se, že mu to může uškodit. Ona ta záplava, co jsi nafotila, vypadá nezničitelně, ale takových druhů už bylo….a nejsou…. Nevím, jestli si lidé, kteří ho sbírají, počínají dosti opatrně.

    Like

    1. Mne sa práve zdá, že ten cesnak tu za pár rokov udusí všetku ostatnú flóru. V okolitých lužných lesoch ho je toľko, že môžeš ísť naň s kosou. Trhajú sa iba listy, cibule zostávajú v zemi. Jediný spôsob, ako by ho mohli vykynožiť je asi ten, že by do tých lesov nastúpili bagre a odhrnuli vrstvu zeme. Keďže aj ja píšem o cesnaku každý rok (vždy sa snažím dať niečo iné, aj nové fotky), písala si mi už v minulosti, že u vás táto bylina nerastie. Včera som na google+ zdieľala článok o tom, ako sa dá pestovať. No to, aby si si ho nasadila do vlastnej záhrady, by som ti veľmi neodporúčala. O pár rokov by ti obsadil celú záhradu. Včera som varila krémovú polievku, bola mňamková 🙂

      Like

  2. Hallo und Grüß Dich Daniela 🙂
    Erst mal freut es mich, dass Du wieder im Blog schreibst.
    Ganz schön viel Bärlauch schon bei Euch!
    Leider hab ich zur Zeit eine kleinere Grippe und bin meist zu Hause.
    Herzlichen Gruß
    Werner

    Like

    1. Guten Abend Werner!
      Danke für deinen Besuch bei mir. Und du? Deine Website canosthome.at kann man heute nicht öffnen. Warum hast du deinen Blog gelöscht?
      Ich wünsche dir baldige Besserung.
      LG Daniela

      Like

Pridaj komentár

